Family Drama. Last Days of Life of Hürrem, Known as Roksolana

Keywords: Turkey, Hürrem, Roxolana, harem, Ottomans, old age

Abstract

Hürrem (ur. ok. 1505, zm. 1558), zwana w zachodnich źródłach Roksolaną (lub Roksaną), należy do najbardziej barwnych postaci związanych z Turcją. Historia branki i niewolnicy, która w czasie swego pobytu w haremie sułtańskim (prawdopodobnie w latach 1521–1558) awansowała do roli żony sułtana i jednej z najbardziej wpływowych osób w imperium Osmanów, jak wskazują relacje dyplomatów, wywoływała żywe zainteresowanie już u jej współczesnych. W następnych stuleciach stała się inspiracją dla licznych artystów, pisarzy i twórców, wchodząc na trwałe do europejskiej kultury (Yermolenko, 2010). Roksolana stała się jedną z postaci Orientu, który wraz z upadkiem militarnym Turcji przestał być groźny, a raczej zaczął przyciągać swą odmiennością i egzotyką. Odrealniony dwór sułtana – wezyrowie, eunuchowie i oczywiście kobiety z haremu – zwracał szczególną uwagę 1. Wokół fascynującej postaci Roksolany zaczęły narastać zmyślenia. Do tej kategorii zaliczyć należy wiadomość podaną już w początkach XVII w. przez Samuela Twardowskiego, iż późniejsza sułtanka miała być córką popa z Rohatyna (Abrahamowicz, 1988, s. 543– 545) 2. Tureccy historycy, szczególnie w ostatnim czasie, zwracają uwagę na konieczność odrzucenia mitów i nieporozumień, jakimi obrosły dzieje Turcji, i wypracowania ich nowej koncepcji na podstawie źródeł 3. Niestety, jak zauważają, w przypadku Hürrem źródła osmańskie mają ograniczoną wartość. Wynika to m.in. z przyczyn kulturowych. Doğan Gün zwraca uwagę, iż osmańscy dziejopisarze (inaczej niż ludzie Zachodu) niechętnie wspominali o haremie i mieszkających tam kobietach, a jeśli już, to mieli tendencję do demonizowania ich roli. Reformator z końca XVI w. Hasan Kafi Al-Aksari, w traktacie nawołującym do reformy, uznał „szanowanie kobiet i słuchanie ich rad” za jedną z czołowych oznak wcześniejszego zepsucia rządów. W podobnym duchu wypowiadał się na ten temat w 1599 r. Şeyhülislam Sunnulah Efendi (Gün, 2019, s. 136). İbrahim Peçevi, którego Historia stanowi ważne źródło dla dziejów panowania Sulejmana Wspaniałego, w zasadzie nie dostrzegł postaci Hürrem ani jej córki Mihrimah, choć obie odegrały bardzo znaczące role w niektórych wydarzeniach, a ich brak wypacza narrację. Natomiast całkiem sporo informacji podaje Peçevi o fundacjach Hürrem. Jest to jednak dość beznamiętny wykaz, w którym sama osoba donatorki pozostaje w cieniu (Peçevi, 1981, s. 298–300; Isom-Verhaaren, 2011, s. 64–85). Nie zmienia to faktu, iż intensywna działalność dobroczynna oraz patronat architektoniczny Roksolany to bardzo obszerny temat, wielokrotnie podejmowany zarówno przez tureckich, jak i zachodnich uczonych (Dumas, 2013a, s. 171–186; Sümertaş, 2008, s. 83–89). Podstawą badań są tu jednak nie tylko pisane źródła osmańskie, ale też materialne pozostałości w wielu przypadkach istniejące do dziś. I na tym polu Hürrem wytyczyła nowe granice. Oczywiście meczety, łaźnie, karawanseraje, szpitale i kuchnie dla ubogich fundowane były przez kobiety osmańskie z elit już wcześniej 4. Jak jednak podkreślają niektórzy badacze (N.C. Akçil Harmankaya, D. Gün), małżonki sułtana w czasach przed Sulejmanem umieszczały swe fundacje (vakif) na prowincji, były też one (ze względu na ograniczone dochody kobiet) dość nieliczne. W odróżnieniu od nich fundacje Hürrem znajdują się w głównych centrach politycznych (Stambuł, Adrianopol, Bagdad) i religijnych (Jerozolima, Mekka, Medyna) imperium 5. Trudno określić, w jakim stopniu jej działalność na tym polu była efektem spontanicznej pobożności, a na ile jej wyrafinowaną manifestacją, założoną na pozyskanie Fundacje kobiece były znacznie liczniejsze niż można by oczekiwać – w Adrianopolu w XVI– XVI w. stanowiły ok. 20% wszystkich fundacji, natomiast w Kairze w XVIII w. nawet 25%; : Gün, 2019, s. 152–156; Akçil Harmankaya, 2019, s. 333–337, 346–358.

Author Biography

Piotr Wróbel, Jagiellonian University

Dr hab., prof. UJ, mediewista, zajmujący się dziejami Bałkanów i państw basenu Morza Śródziemnego w późnym średniowieczu. Od 1991 r. zatrudniony w Instytucie Historii UJ najpierw w Pracowni Dydaktyki Historii, a od 1993 r. w Zakładzie Historii Średniowiecznej Powszechnej. W 1997 r. obronił pracę doktorską, a w 2010 r. pracę habilitacyjną na Wydziale Historycznym UJ. W latach 2008–2011 kierownik studiów licencjackich mediteraneistyka; od 2012 r. kierownik Zakładu Historii Średniowiecznej Powszechnej; w latach 2012–2020 zastępca dyrektora, a od 2020 r. dyrektor Instytutu Historii UJ. Autor monografii: Krzyż i Półksiężyc. Zachodnie Bałkany w latach 1444–1463 (Kraków 2000); Dubrownik w latach 1358–1526. Organizacja przestrzeni (Kraków 2010). Współautor przekładów (wraz z J. Bonarkiem) Filip de Diversis, Opis Dubrownika (Kraków 2004); Benedykt Cotruglio, Księga o sztuce handlu (Kraków 2007); Ludwik Tuberon de Crieva, Pamiętniki o czasach moich (Kraków 2016).

References

Alberi, E. (1840). Relazioni degli Ambasciatori Veneti al Senato ser. 3, vol. 1. Firenze: Tipografia e calcografia all’ insegna di Clio.

Alberi, E. (1855). Relazioni degli Ambasciatori Veneti al Senato ser. 3, vol. 3. Firenze: Tipografia e calcografia all’ insegna di Clio.

Charrière, E. (1850). Négociations de la France dans le Levant ou correspondances mémoires etactes diplomatiques des ambassadeurs de France à Constantinople, vol. 2. Paris: Imprimerie Nationale.

Peçevi, İ. (1981). Peçevi Tarihi, hazırlayan B.S. Baykal, vol. 1. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Qutb al-din al-Nahrawali (2005). Journey to the Sublime Porte, The Arabic Memoir of a Sharifian Agent’s Diplomatic Mission to the Ottoman Imperial Court in the era of Suleyman the Magnificent, transl. by R. Blackburn, Beiruter Texte und Studien 109. Würzburg: Ergon Verlag Würzburg.

Sathas, N.C. (1890). Documents inédits relatifs à l’histoire de la Grèce au moyen àge. T. 9. Paris: Maisonneueve et Cie Éditours.

Thornton, Ch. (1881). The Live and Letters of Ogier Ghiselin de Busbecq, vol. 1–2. London: C. Kegan Paul & Co.

Abrahamowicz, Z. (1988). Roksolana. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 31. Kraków: PAN, PAU.

Akçil Harmankaya, N.Ç. (2019). Osmanli’nın Hayırsever Kadın Banisi: Hürrem Sultan. W: Düşünce-Edebiyat ve Tarih Araştırmaları. Istanbul: Hyperyayın.

Allouche, A. (1983). The Origins and Development of the Ottoman-Safavid Conflict 906–962 (1500–1555). Berlin: Klaus Schwartz Verlag.

Atçıl, M.Z. (2015). State and government in the mid-sixteenth century Ottoman Empire: The grand vizierates of Rustem Pasha (1544–1561). Ann Arbor: ProQuest Dissertations & Theses.

Atçıl, Z. (2016). Why did sultan Süleyman the Magnificent execute his son şehzade Mustafa in 1553? Osmanlı Araştırmaları/ The Journal of Ottoman Studies, 46, 67 –103.

Barthe, P. (2016). French Encounters with the Ottomans 1510–1560. London– New York: Routledge.

Bisaha, N. (2004). Creating East and West. Renaissance Humanists and the Ottoman Turks. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Bouquet, O. (2015). The Sultan’s Sons-In-Law. Analysing Ottoman Imperial Damads. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 58 (3), 327–361.

Clot, A. (2017). Sulejman Wspaniały i jego wspaniałe stulecie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Czamańska, I. (2013). Chrześcijańskie małżonki sułtanów tureckich. Małżeństwa polityczne w Imperium Osmańskim w XIV i XV wieku. Balcanica Posnaniensia. Acta et studia, 20, 47–63.

Dumas, J. (2013a). Conscience dynastique et familiale dans le patronage architectural des princesses ottomanes à la époque modern. W: S. Frommel i J. Dumas (red.), Batir au féminin? Traditions et stratégies en Europe et dans l’Empire Ottoman. Paris: Editions Picard, 171–186.

Dumas, J. (2013b). Les perles de nacre du sultanat. Les princesses ottomanes (miXVe– mi-XVIIIe siècle) [Thèse dirigée par Gilles Veinstein Professeur au Collège de France, Directeur d’Études à l’EHESS] [Soutenue le 19 juin 2013]. Paris: École des Hautes Études en Sciences Sociales.

Ekinci, E.B. (2018). Fratricide in Ottoman Law. Belleten, 82 (295), 1013–1046.

Freely, J. (2017). Prywatne życie sułtanów. Sekrety władców imperium osmańskiego. Kraków: Znak Litera Nova.

Goodwin, G. (2008). Prywatny świat kobiet otomańskich. Warszawa: Bellona.

Grosrichard, A. (1998). The Sultans Court. European Fantasies of the East. London–New York: Verso.

Gün, D. (2019). Bir saraylı hanım sultan: Hürrem. Tarih Araştırmaları Dergisi, 38 (65), 135–168.

Gürkan, E.S. (2018). Laying Hands on Arcana Imperii. Venetian Baili as Spymasters in Sixteenth-Century Istanbul. W: P. Maddrell, Ch. Moran, I. Iordanau i M. Stout (red.), Spy Chiefs. Intelligence Leaders in Europe, the Middle East and Asia. Washington: Georgetown University Press, 67–96.

Imber, C. (2018). Imperium Osmańskie 1300–1650. Kraków: Wydawnictwo Astra.

Inalcik, H. (2006). Imperium osmańskie, Epoka klasyczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ingram, A. (2015). Writing the Ottomans. Turkish History in Early Modern England. New York–London: Palgrave Macmillan.

Iorga, N. (1909). Geschichte des Osmanischen Reiches, 2. Gotha: Friedrich Andreas Perthes.

Iorga, N. (1910). Geschichte des Osmanischen Reiches, 3. Gotha: Friedrich Andreas Perthes.

Isom-Verhaaren, Ch. (2011). Süleyman and Mihrimah: The Favorite’s Daughter. Journal of Persianate Studies, 4.

Jenkins, H.J. (2015). Ibrahim Pasza wielki wezyr Sulejmana Wspaniałego. Oświęcim: Napoleon V.

Lybyer, A.H. (2015). Władanie imperium osmańskim w czasach Sulejmana Wspaniałego. Oświęcim: Napoleon V.

Merriman, R.B. (2016). Sulejman Wspaniały. Oświęcim: Napoleon V.

Moutaftchieva, V. (1981). Le vakif – un aspect de la structure socio-economique de l’empire Ottoman (XVe–XVIIe s). Sofia: Jusautor Sofia.

Peirce, L. (2013). The Imperial Harem. Women and souvereignty in the Ottoman Empire. New York–Oxford: Oxford University Press.

Peirce, L. (2018). Roksolana władczyni wschodu. Kraków: Wydawnictwo Astra.

Shaw, S.J. (2016). Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, 1, 1280–1808. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Shefer-Mossensohn, M. (2011). A Sick Sultana in the Ottoman Imperial Palac: Male Doctors, Female Healers and Female Patients in the Early Modern Period. Journal of Women of the Middle East and Islamic Worlds, 9, 281–312.

Soykut, M. (2001). Image of the „Turk” in Italy. A History of the ‘other’ in Early Modern Europe: 1453–1683. Berlin: Klaus Schwarz Verlag.

Sümertaş, F.M. (2008). Women and Power: Female Patrons of Architecture in 16th and 17th Century Istanbul. Edinburgh Architecture Research, 31, 83–89.

Wróbel, P. (2021). Elity w Imperium Osmańskim w XVI w. w świetle traktatu Teodora Spandounesa pt. O pochodzeniu Cesarzy Osmańskich. Perspektywy Kultury, 2 (33), 9–29.

Published
2022-03-30
How to Cite
[1]
Wróbel, P. 2022. Family Drama. Last Days of Life of Hürrem, Known as Roksolana. Perspectives on Culture. 36, 1 (Mar. 2022), 19-34. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3601.03.