Ancient Egypt in the Life and Works of M.K. Čiurlionis
Abstract
The work of the most famous Lithuanian painter and composer M.K. Čiurlionis (1875–1911) amazes with its originality and suggestiveness of artistic forms. Throughout his life, he was interested in the culture of ancient Egypt, but little is known about what influence this had on M.K. Čiurlionis’ work and how deep this interest was. Hence, sources were sought from which Čiurlionis might have drawn when he painted paintings inspired by ancient Egypt.
References
Čiurlionis, M.K. (1960). Apie muziką ir dailę. Laiškai, užrašai ir straipsniai (oprac. V. Čiurlionytė-Karužienė). Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla.
Čiurlionis, M.K. (1973). Laiškai Sofijai. Vilnius: Vaga.
Čiurlionytė, J. (1970). Atsiminimai apie M. K. Čiurlionį. Vilnius: Vaga. Dapper, O. (1668). Description de l’Afrique… Amsterdam: Boom & van Someren.
Didysis Atono himnas. (1923). Vairas, nr 11, 6–7.
Etkind, M. (1970). Mir kak bolshaja simfonija. Leningrad: Iskusstvo.
Fischer von Erlach, J.B. (1721). Entwurff einer historischen Architektur… Wien [b.w.].
Gnedich, P. (1897). Istorija iskusstv… T. I. Sankt Peterburg: A.F. Marks.
Greenhill, T. (1705). Nekrokēdeia or The Art of Embalming… London: By the author.
Kircher, A. (1654). Œdipus Aegyptiacus… Vol. III. Romae: V. Mascardi. [Kircher, A.] (1676). Athanasii Kircheri è Societ. Jesu, Sphinx mystagoga, sive
Diatribe hieroglyphica, qua mumiæ, ex memphiticis pyramidum adytis erutæ… Amstelodam: Ex officina Janssonio-Waesbergiana.
Landsbergis, V. (1965). Pavasario sonata. Vilnius: Vaga. Landsbergis, V. (1971). Užmirštas Čiurlionio straipsnis. Pergalė, nr 3, 137–138. [Lukrecjusz] (1647). Titi Lvcretii Cari De Rervm Natvra, Libri Sex. Vna cum Paraphrastica Explanatione et Animad-versionibvs D. Ioannis Nardii. Florentiae: Massae.
Melton, E. (1681). Engelsch Edelmans, Zeldzaame en Gedenkwaardige Zeeen Landreizen; Door Egypten, West-Indien, Perzien, Turkyen… Amsterdam: Jan Verjager.
[Monuments] (1791). Monuments égyptiens consistant en obélisques, pyramides, chambres sépulcrales, statues d’idoles et de prêtres, en momies, en grand nombre de divinités de cette nation, en bas-reliefs, en sacrifices, en animaux… Rome: Chez Bouchard et Gravier libraires.
Münster, S. (1628/2007). Cosmographia… Band II (Basel: Henricpetri; facsimile – 2007 by Edition Offizin in der Akzente Versandbuchhandlung GmbH, Lahnstein).
Ottenberger, J. (1824). Die ägyptischen Alterthümer. Prag: Sommer.
Petrucci, G. (1677). Prodomo Apologetico alli Studi Chircheriani… Amsterdam: Janssonius-Waesberghe.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė, M. (1937). Saulės kultas. Mokslo dienos, nr 1, 18–22.
Śliwa, J. (2007). Giovanni Nardi (1580–1655) and his studies on Ancient Egypt. Études et travaux (Centre d’archéologie méditerranéenne de l’Académie polonaise des sciences), XXI, 151–160.
Šalčius, M. (1935–1936). Svečiuose pas 40 tautç (t. 2: Per arabç kraštus). Kaunas: Vaga.
Teviashov, E.H. (1903). Opisanije neskolkich graviur i litografij. Sankt Peterburg. [Thevet, A.] (1554). Cosmographie de Levant, par… Lyon: Ian de Tournes.
Copyright (c) 2022 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.