Media Linguistics or Linguistic Media Studies?
Some Comments about Relationships and Opportunities for Research in the Field of Linguistics and Media Science
Abstract
The aim of the article is to define contemporary links between linguistics, especially applied linguistics and media science. The authors’ task is to indicate the areas of interpenetration of both disciplines and their sub-disciplines, showing the possibilities of cooperation between linguists and media experts, including cooperation of an interdisciplinary nature. The article refers to such aspects of scientific activity as the subject of scientific research of cognitive work (subject and investigator, the conceptual aspect, the methodological aspect and the teleological aspect).
References
Androutsopoulos, J., Runkehl, J., Schlobinski, P. i Siever, T. (red.) (2007). Neuere Entwicklungen in der linguistischen Internetforschung. Zweites internationales Symposium zur gegenwärtigen linguistischen For-schung über computervermittelte Kommunikation. Universität Han-nover, 4–6 Oktober 2004. Hildesheim, Zürich, New York: Olms.
Barmiński, J. i Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2009). Tekstologia. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bartoszcze, R. (2006). Komunikacja. W: W. Pisarek (red.), Słownik termi-nologii medialnej. Kraków: Universitas, 98.
Burger, H. (2000). Textsorten in den Massenmedien. W: K. Brinker Klaus i in. (red.), Text- und Gesprächslinguistik. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. 1. Halbband: Textlinguistik (= HSK 16.1). Berlin, New York: Walter de Gruyter, 614–628.
Dürscheid, Ch. (2003). Medienkommunikation im Kontinuum von Schrift-lichkeit und Mündlichkeit. Theoretische und empirische Probleme. Zeitschrift für angewandte Linguistik, 38, 37–57.
Efing, Ch. (red.) (2013). Sprachlich-kommunikative Anforderungen an Auszubildende – und ihr Verhältnis zu den realen Kompetenzen der Auszubildenden. (= bwp@ Spezial 6 – Hochschultage Berufliche Bild-ung 2013, Fachtagung 18- Sprachen). Pozyskano z: www.bwpat.de/ausgabe/ht2013/fachtagungen/fachtagung-18 (dostęp: 24.03.2020).
Goban-Klas, T. (2008). Nauki o mediach i komunikacji społecznej jako no-wa dyscyplina nauk humanistycznych. Studia Medioznawcze 2/33, 11–19.
Grucza, F. (1983). Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przed-miot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Grucza, F. (2007). Lingwistyka stosowana. Zarys jej historii, zadań i dokonań. Warszawa: Wydawnictwo Euro-Edukacja.
Grucza, F. (2013). Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnię-cia. (= Studi@ Naukowe 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKL@.
Grucza, S. (2004). Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjali-stycznego. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych.
Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: the Birth of the Prison. New York: Random House.
Horn, Ch. Kerner, I. I Forbrig, P. (red.) (1995). Lehr- und Übungsbuch In-formatik. München: Hanser.
Hymes, D.H. (1980). Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo. Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jabłonowski, M. i Gackowski, T. (2012). Tożsamość nauk o mediach. Ob-szary, perspektywy, postulaty. Studia Medioznawcze 2/49, 15–24.
Kawka, M. (2016). Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza? Zeszyty Prasoznawcze 59(226), 294–303.
Kępa-Figura, D. (2021). (Multimodaler) Text als Gegenstand linguistischer Forschung. https://tekst-dyskurs.eu/resources/html/article/details?id=226628
Kittler, F. (1995). Aufschreibesysteme 1800–1900, 3. wyd. München: Fink.
Klemm, M. i Michel, S. (2014). Medienkulturlinguistik. Plädoyer für eine holistische Analyse von (multimodaler) Medienkommunikation. W: N. Benitt, Ch. Koch, K. Müller, S. Sager i L. Schüler (red.), Korpus – Kommunikation – Kultur: Ansätze und Konzepte einer kulturwissen-schaftlichen Linguistik. Trier: Wissenschaftlicher Verlag (WVT), 183–215 (= Giessen Contributions to the Study of Culture).
Koch, P. i Oesterreicher, W. (1985). Sprache der Nähe – Sprache der Dis-tanz: Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. Romanistisches Jahrbuch, 36, 15–43.
Koch, P. i Oesterreicher, W. (1994). Schriftlichkeit und Sprache. W: H. Günther, O. Ludwig (red.), Schrift und Schriftlichkeit. Writing and Its Use. Ein interdisziplinäres Handbuch internationaler Forschung. 1. tom, Berlin, New York (Handbücher zur Sprach- und Kommunikation-swissenschaft 10.1), 587–604.
Kowalik-Kaleta, Z. (2011). Interdyskursywność w medialnych tekstach perswazyjnych – analiza w ramach KAD. Media i Społeczeństwo: me-dioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów, 1, 103–111.
Kron, F. i Sofos, A. (2008). Dydaktyka mediów. Gdańsk: Gdańskie Wydaw-nictwo Psychologiczne.
Kubicka, D. i Kołodziejczyk, A. (2007). Psychologia wpływu mediów. Wy-brane teorie, metody, badania. Kraków: Impuls.
Lisowska-Magdziarz, M. (2019). Media i komunikowanie społeczne: fe-deracja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny. Studia Me-dioznawcze 2/20, 118–129.
Maćkiewicz, J. (2017). Badanie mediów multimodalnych –
multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2(69), 33–42.
Marcyński, K. (2017). Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznaw-cze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Münker, S. i Roesler, A. (2008). What is a medium? Frankfurt/M.: Suhr-kamp.
Mielczarek, T. (2017). Medioznawstwo polskie na mapie świata. Sondaż naukoznawczy. Studia Medioznawcze 4/71, 11–22.
Ong, W. (2011). Oralność i piśmienność Słowo poddane technologii. War-szawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Pisarek, W. (2006). Media. W: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas, 117.
Perrin, D. (2006, 2015). Medienlinguistik. Konstanz: UVK.
Rückriem, G. (2010). Mittel, Vermittlung, Medium. Bemerkungen zu einer wesentlichen Differenz. Vortrag am Seminar für Grund-schulpädagogik der Universität Potsdam Golm, 30. Oktober 2010. Po-zyskano z: https://docplayer.org/50465116-Georg-rueckriem-mittel-vermittlung-medium-bemerkungen-zu-einer-wesentlichen-differenz.html (dostęp: 10.01.2021).
Schlobinski, P. (red.) (2006). Von *hdl* bis *cul8r*. Sprache und Kommu-nikation in den neuen Medien. Mannheim. Lipsk, Wiedeń, Zurych: Dudenverlag.
Skowronek, B. (2014). Mediolingwistyka. Teoria. Metodologia. Idea. Postscriptum Polonistyczne 2/14, 15–26.
Staiger, M. (2007). Media Terms – Media Discourses – Media Concepts. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
Tekdal, M., Sayginer, Ş. i Baz, F.C. (2018). Developments of Web Tech-nologies and Their Reflections to Education: A Comparative Study. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, vol. 8, issue 1, 17–27.
Winterhoff-Spurk, P. (2007). Psychologia mediów. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Żydek-Bednarczuk, U. (2005). Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas.
Copyright (c) 2022 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.