Media Linguistics or Linguistic Media Studies?

Some Comments about Relationships and Opportunities for Research in the Field of Linguistics and Media Science

Keywords: linguistics, media studies, applied linguistics, interdisciplinarity, linguistic media studies

Abstract

The aim of the article is to define contemporary links between linguistics, especially applied linguistics and media science. The authors’ task is to indicate the areas of interpenetration of both disciplines and their sub-disciplines, showing the possibilities of cooperation between linguists and media experts, including cooperation of an interdisciplinary nature. The article refers to such aspects of scientific activity as the subject of scientific research of cognitive work (subject and investigator, the conceptual aspect, the methodological aspect and the teleological aspect).

Author Biographies

Małgorzata Laskowska, Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw

Profesor uczelni, doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach; kierownik Katedry Teorii, Języka i Etyki w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Członek Rady Dyscypliny Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach. Zainteresowania naukowe: etyka komunikacji, estetyka komunikacji, teoria komunikowania, klasycy medioznawstwa, edukacja dziennikarska, nauki o komunikacji społecznej i mediach. Autorka kilku książek (m.in. Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych, Warszawa: Elipsa 2018) i kilkudziesięciu artykułów naukowych z zakresu medioznawstwa.

Krzysztof Marcyński, Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw

Profesor uczelni w Katedrze Teorii, Języka i Etyki w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Absolwent media ecology na New York University w Stanach Zjednoczonych. Należy do Rady Dyscypliny Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach. Brał udział w pracach różnych komisji wydziałowych, m.in. Komisji ds. Misji i Strategii WT, Komisji ds. Promocji Wydziału. Pełnił funkcję wydziałowego specjalisty ds. kontaktów z pracodawcami i rynkiem pracy w celu lepszej współpracy pomiędzy uczelnią i rynkiem pracy. Uczestniczył w projekcie uczelnianym UKSW pt. „Jakość kształcenia w uniwersytecie”. Obecnie jest Pełnomocnikiem Dziekana ds. Praktyk dla kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Specjalista w zakresie kompetencji komunikacyjnej, natury mediów, prezentacji i wystąpień publicznych. Zainteresowania naukowe: komunikacja interpersonalna, kompetencja komunikacyjna, komunikacja religijna, ekologia mediów. Autor kilku książek medioznawczych (m.in. Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2017; Komunikacja religijna i media. Kraków: Petrus, 2016), kilkudziesięciu artykułów naukowych z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Paweł Szerszeń, Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw

Adiunkt w Zakładzie Komunikologii Specjalistycznej Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, pełnomocnik ds. programu partnerstwa pomiędzy instytutami germanistyki (GIP/Germanistische Institutspartnerschaft) (UW, UMCS, Uniwersytet w Wuppertalu/BUW i Uniwersytet w Akwizgranie/RWTH (Kompetencje zawodowe i interkulturowe w polsko-niemieckim obszarze kulturalnym i gospodarczym, od 2015 r.). Uczestnik międzynarodowych projektów naukowych w ramach GIP: WIKA („Badania nad analizą potrzeb językowych dla celów zawodowych, 2014–2016”); EDEKA-Wissensportal („Badania nad transferem wiedzy specjalistycznej w komunikacji w przedsiębiorstwach, 2015–2017”) oraz „Cyfrowa symulacja interakcji ustnej w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego dla celów zawodowych, 2020–2022”. Zainteresowania naukowe: lingwistyka stosowana – translatoryka i glottodydaktyka (wykorzystanie mediów elektronicznych w glotto- i translodydaktyce), lingwistyka języków specjalistycznych, lingwistyka tekstu (analiza komparatywna tekstów specjalistycznych, badania nad hipertekstem), lingwistyka kontrastywna. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym monografii: Glottodydaktyka a (hiper)teksty internetowe (2010), Platformy (glotto)dydaktyczne. Ich implementacja w uczeniu specjalistycznych języków obcych (2014).

References

Androutsopoulos, J., Runkehl, J., Schlobinski, P. i Siever, T. (red.) (2007). Neuere Entwicklungen in der linguistischen Internetforschung. Zweites internationales Symposium zur gegenwärtigen linguistischen For-schung über computervermittelte Kommunikation. Universität Han-nover, 4–6 Oktober 2004. Hildesheim, Zürich, New York: Olms.

Barmiński, J. i Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2009). Tekstologia. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bartoszcze, R. (2006). Komunikacja. W: W. Pisarek (red.), Słownik termi-nologii medialnej. Kraków: Universitas, 98.

Burger, H. (2000). Textsorten in den Massenmedien. W: K. Brinker Klaus i in. (red.), Text- und Gesprächslinguistik. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. 1. Halbband: Textlinguistik (= HSK 16.1). Berlin, New York: Walter de Gruyter, 614–628.

Dürscheid, Ch. (2003). Medienkommunikation im Kontinuum von Schrift-lichkeit und Mündlichkeit. Theoretische und empirische Probleme. Zeitschrift für angewandte Linguistik, 38, 37–57.

Efing, Ch. (red.) (2013). Sprachlich-kommunikative Anforderungen an Auszubildende – und ihr Verhältnis zu den realen Kompetenzen der Auszubildenden. (= bwp@ Spezial 6 – Hochschultage Berufliche Bild-ung 2013, Fachtagung 18- Sprachen). Pozyskano z: www.bwpat.de/ausgabe/ht2013/fachtagungen/fachtagung-18 (dostęp: 24.03.2020).

Goban-Klas, T. (2008). Nauki o mediach i komunikacji społecznej jako no-wa dyscyplina nauk humanistycznych. Studia Medioznawcze 2/33, 11–19.

Grucza, F. (1983). Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przed-miot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Grucza, F. (2007). Lingwistyka stosowana. Zarys jej historii, zadań i dokonań. Warszawa: Wydawnictwo Euro-Edukacja.

Grucza, F. (2013). Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnię-cia. (= Studi@ Naukowe 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKL@.

Grucza, S. (2004). Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjali-stycznego. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych.

Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: the Birth of the Prison. New York: Random House.

Horn, Ch. Kerner, I. I Forbrig, P. (red.) (1995). Lehr- und Übungsbuch In-formatik. München: Hanser.

Hymes, D.H. (1980). Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo. Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jabłonowski, M. i Gackowski, T. (2012). Tożsamość nauk o mediach. Ob-szary, perspektywy, postulaty. Studia Medioznawcze 2/49, 15–24.

Kawka, M. (2016). Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza? Zeszyty Prasoznawcze 59(226), 294–303.

Kępa-Figura, D. (2021). (Multimodaler) Text als Gegenstand linguistischer Forschung. https://tekst-dyskurs.eu/resources/html/article/details?id=226628

Kittler, F. (1995). Aufschreibesysteme 1800–1900, 3. wyd. München: Fink.

Klemm, M. i Michel, S. (2014). Medienkulturlinguistik. Plädoyer für eine holistische Analyse von (multimodaler) Medienkommunikation. W: N. Benitt, Ch. Koch, K. Müller, S. Sager i L. Schüler (red.), Korpus – Kommunikation – Kultur: Ansätze und Konzepte einer kulturwissen-schaftlichen Linguistik. Trier: Wissenschaftlicher Verlag (WVT), 183–215 (= Giessen Contributions to the Study of Culture).

Koch, P. i Oesterreicher, W. (1985). Sprache der Nähe – Sprache der Dis-tanz: Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. Romanistisches Jahrbuch, 36, 15–43.

Koch, P. i Oesterreicher, W. (1994). Schriftlichkeit und Sprache. W: H. Gün­ther, O. Ludwig (red.), Schrift und Schriftlichkeit. Writing and Its Use. Ein interdisziplinäres Handbuch internationaler Forschung. 1. tom, Berlin, New York (Handbücher zur Sprach- und Kommunikation-swissenschaft 10.1), 587–604.

Kowalik-Kaleta, Z. (2011). Interdyskursywność w medialnych tekstach perswazyjnych – analiza w ramach KAD. Media i Społeczeństwo: me-dioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów, 1, 103–111.

Kron, F. i Sofos, A. (2008). Dydaktyka mediów. Gdańsk: Gdańskie Wydaw-nictwo Psychologiczne.

Kubicka, D. i Kołodziejczyk, A. (2007). Psychologia wpływu mediów. Wy-brane teorie, metody, badania. Kraków: Impuls.

Lisowska-Magdziarz, M. (2019). Media i komunikowanie społeczne: fe-deracja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny. Studia Me-dioznawcze 2/20, 118–129.

Maćkiewicz, J. (2017). Badanie mediów multimodalnych –

multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2(69), 33–42.

Marcyński, K. (2017). Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznaw-cze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Münker, S. i Roesler, A. (2008). What is a medium? Frankfurt/M.: Suhr-kamp.

Mielczarek, T. (2017). Medioznawstwo polskie na mapie świata. Sondaż naukoznawczy. Studia Medioznawcze 4/71, 11–22.

Ong, W. (2011). Oralność i piśmienność Słowo poddane technologii. War-szawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Pisarek, W. (2006). Media. W: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas, 117.

Perrin, D. (2006, 2015). Medienlinguistik. Konstanz: UVK.

Rückriem, G. (2010). Mittel, Vermittlung, Medium. Bemerkungen zu einer wesentlichen Differenz. Vortrag am Seminar für Grund-schulpädagogik der Universität Potsdam Golm, 30. Oktober 2010. Po-zyskano z: https://docplayer.org/50465116-Georg-rueckriem-mittel-vermittlung-medium-bemerkungen-zu-einer-wesentlichen-differenz.html (dostęp: 10.01.2021).

Schlobinski, P. (red.) (2006). Von *hdl* bis *cul8r*. Sprache und Kommu-nikation in den neuen Medien. Mannheim. Lipsk, Wiedeń, Zurych: Dudenverlag.

Skowronek, B. (2014). Mediolingwistyka. Teoria. Metodologia. Idea. Postscriptum Polonistyczne 2/14, 15–26.

Staiger, M. (2007). Media Terms – Media Discourses – Media Concepts. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.

Tekdal, M., Sayginer, Ş. i Baz, F.C. (2018). Developments of Web Tech-nologies and Their Reflections to Education: A Comparative Study. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, vol. 8, issue 1, 17–27.

Winterhoff-Spurk, P. (2007). Psychologia mediów. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Żydek-Bednarczuk, U. (2005). Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas.

Published
2022-12-28
How to Cite
[1]
Laskowska, M., Marcyński, K. and Szerszeń, P. 2022. Media Linguistics or Linguistic Media Studies? Some Comments about Relationships and Opportunities for Research in the Field of Linguistics and Media Science. Perspectives on Culture. 41, 2/2 (Dec. 2022), 355-374. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410202.21.