The Influencer – media novi hominem

Keywords: celebrity, influencer, authority, idol, fan

Abstract

The text is an attempt to characterize the essence of influencing, the mechanisms of its operation and theoretical foundations. The basic assumption is based on the separation of social media recipients into BC and AC generations. The first group recognizes authentic authorities, those who in fact have earned extraordinary achievements, gaining universal recognition. AC audiences are less picky, they function in a world affected by a crisis of authority, so it is easy, thanks to new media, to gain their favor and attach them to a specific micro-media with messages of low intellectual value but loaded with hype. In these conditions, the phenomenon of contemporary influencers – media novi hominem – is developing dynamically.

Author Biography

Mirosław Lakomy, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Prowadzi zajęcia w Akademii Ignatianum w Krakowie na kierunku nauki o polityce, w swoich zainteresowaniach naukowych koncentruje się głównie na badaniach nowych mediów w procesach politycznych, cyberdemokracji (demokracji 2.0), nowych ruchów społecznych. Interesuje się również zagadnieniami związanymi z czwartą rewolucją przemysłową (Industry 4.0) oraz Internetem Rzeczy (Internet of Things – IoT), a także sztuczną i kolektywną (crowd) inteligencją w kontekście implikacji zarówno gospodarczych, społecznych jak i politycznych.

References

Bolanowski, J. Oni królują na Instagramie. Ranking najpopularniejszych polskich influencerów. Pozyskano z: https://www.forbes.pl/rankingi/instagram-ranking-najpopularniejszych-influencerow-2021-wersow-przed-frizem/2ldwzt0.

Bourdieu, P. (1977). Zarys teorii praktyki. Cambridge: Cambridge University Press.

Debray, R. (2010). Wprowadzenie do mediologii. Warszawa: Oficyna Naukowa. Drożdż, M. (2008). Medialne autorytety i idole. Biuletyn Edukacji Medialnej, 1, 62–79.

Duka, J. (1981). Edith Head, Fashion Designer for the Movies, Dies. The New York Times, 27.10.

Graham, B.L. Coined the term „blogosphere”. Pozyskano z: http://blog.al.com/ scenesource/2010/01/brad_l_graham_coined_the.html

Kossecki, J. Sterowanie społeczne – pośrednie i bezpośrednie. Pozyskano z: https://pubmedinfo.org/2017/01/15/sterowanie-spoleczne.

Lakomy, M. (2013). Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lakomy, M. (2019). Doktryna Bernaysa. Demokracja – między propagandą a Public relations. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Larsen, K.D., Coleman, D., Forbes, J. i Johnson, R. (1972). Is the subject’s personality or the experimental situation a better predictor of a subject’s willingness to administer shock to a victim. Journal of Personality and Social Psychology, 22.

Le Bon, G. (1984). Psychologia tłumu, przeł. B. Kaprocki, wyd. trzecie. Warszawa: Vis-a-Vis Etiuda.

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lizardo, O. (2004). The cognitive origins of Bourdieu’s Habitus. Journal for the Theory of Social Behaviour, vol. 34, no. 4.

Maciuszek, J. Wpływ społeczny a procesy automatyczne i bezrefleksyjność. Pozyskano z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/1373/ maciuszek_wplyw_spoleczny_a_procesy_automatyczne_2012. pdf?sequence=1.

Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J.Hołówka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Milgram, S. (1974). Obedience to authority, New York: Harper & Row. Ogburn, W. (1975). Hipoteza opóźnienia kulturowego. W: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania i J. Szacki (red.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. Warszawa: PWN.

Postman, N. (2004). Triumf techniki nad kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Rogers, E.M. (1983). Diffusion of innovation. London: Macmillan.

Sighele, S. Tłum zbrodniczy: szkic psychologii zbiorowej. Pozyskano z: https:// kpbc.umk.pl/dlibra/publication/49369/edition/56785/content?ref=L2Nv bGxlY3Rpb25kZXNjcmlwdGlvbi84MQ

Tarde, G. (1904). Opinia i tłum, przeł. K. Skrzyńska. Warszawa: Gebethner i Wolff.

Tichoniuk, J. Liberia – wymyślony kraj. Pozyskano z: https://www.national-geographic.pl/traveler/artykul/liberia-wymyslony-kraj.

Trotter, W. (1916). Instincts of the Herd in Peace and war. London: T. Fisher Unwin Ltd.

Van Ginneken, J. (1992). Crowds, Psychology and Politics, 1871–1899. London: Cambridge University Press.

Van Zoonen, L. Imagining the Fan Democracy. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/249720671_Imagining_the_Fan_Democracy.

Way, A.L., Jr., The american system of government: politics & government in the u.s.a., part one politics & government: the essentials. Pozyskano z: https:// proconservative.net/CUNAPolSci201PartOneC.shtml.

Wirtualni influencerzy. Zarabiają miliony, choć nie istnieją. Pozyskano z: https://tech.wp.pl/wirtualni-influencerzy-zarabiaja-miliony-choc-nie-istnieja,6633868822661920a.

Witek, W. Kim są influencerzy? Pozyskano z: https://heiferpoland.org.pl/ influencing/.

http://classiques.uqac.ca/classiques/taine_hippolyte/origine_France/origine_ France.html

https://blogen.influence4you.com/top-10-instagrammers-ranking-on-instagram/

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/cybernetyka;3888555.html https://ks.pl/slownik/influencer-kim-jest https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=hype https://www.goodreads.com/book/show/28964181-fashion-in-film

https://www.merriam-webster.com/dictionary/cornucopia#synonyms https://www.merriam-webster.com/dictionary/machismo

Published
2022-12-27
How to Cite
[1]
Lakomy, M. 2022. The Influencer – media novi hominem. Perspectives on Culture. 39, 4 (Dec. 2022), 179-194. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2022.3904.14.