Oscypek cheese anew

Between Tradition and the Tourist Business

Keywords: oscypek, sheep ewe cheese, culinary tourism, Podhale region, business

Abstract

This article refers to traditional sheep milk-derived cheese products (oscypek, bundz and bryndza) used to prepare contemporary restaurant dishes. It is based on the analysis of the gastronomic offer of the leading Podhale region restaurants and pubs and observations conducted from the perspective of a customer for years. The basic aim is to present the culinary potential of these dairy products – the creation of new and original dishes. Another aim is to present how that modern culinary tourist offer is created underneath the Tatra mountains which is often referred to as “traditional”, yet in reality it is more akin to food pairing. The theme of counterfeit oscypek cheese, which is commonly made near the Tatra mountains, was also scrutinised. The phenomenon of inspiring oscypek was described in the following part of the text, it mentions the souvenir sector, jewellery, fashion, architecture and interior decoration. A separate paragraph was devoted to complex tourist products which are based on the popularity of the oscypek among tourists such as “The Oscypek Museum” in Zakopane, cultural theme trails, and more.

Author Biography

Katarzyna Ceklarz, Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu

Dr etnologii, socjolog. Starsza wykładowczyni Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu. Współzałożycielka oraz sekretarz Stowarzyszenia Kulturowy Gościniec. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Autorka kilku książek i wielu artykułów naukowych. Współautorka oraz współredaktorka publikacji monograficznych z cyklu „Kultura ludowa górali”. Redaktorka serii naukowej „Archiwum Etnograficzne” PTL. Jest przewodnikiem beskidzkim i tatrzańskim. Jako ekspert współpracuje z wieloma instytucjami kultury i samorządami. Uhonorowana m.in. odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej” oraz Nagrodą Województwa Małopolskiego im. prof. R. Reinfussa.

References

Bukład, D. (2017). Wypasione oscypki. Czy to co kupujemy to prawdziwy owczy ser? Tatra Premium Magazine, nr 1, 9.

Ceklarz, K. (2018). Raport z inwentaryzacji dziedzictwa kulturowego „Tradycja i Kultura”. Pozyskano z: https://szlakwoloski.eu/app/default/files-module/local/documents/inwentaryza-cja%20Kultura%20i%20Tradycja%20Ma%C5%82opolska-skompresowany.pdf (dostęp: 18.08.2022).

Commission Regulation (2007) no 642/2007 of 11 June 2007 registering a Name in the Register of Protected Designations of origin and pro-tected Geographical indications. Pozyskano z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010R0642 (dostęp: 18.09.2022).

Czubernatowa, W. (2008). Góralskie jadło na co dzień i od święta. War-szawa: Świat Książki.

Drozdowski, A. (1961). Owczarstwo podhalańskie i jego rozwój. W: W. Antoniewicz (red.), Pasterstwo Tatr Polskich i Podhala, t. 3, Wro-cław: Wydawnictwo PAN, 41–99.

ESO (2022). Prawda o oscypkach z Zakopanego. Oto co robią z nimi sprzedawcy. Pozyskano z: https://www.o2.pl/biznes/prawda-o-oscypkach-z-zakopanego-oto-co-robia-z-nimi-sprzedawcy-6807283118873536a (dostęp: 1.09.2022).

Gargul, A. (2022). Podhale. Wszystko na sprzedaż. Wołowiec: Wydaw-nictwo Czarne.

Gojke, W. (2017). „Księstwo Góralskie”. Nowa marka dla wymagających klientów. Pozyskano z: https://turystyka.wp.pl/ksiestwo-goralskie-nowa-marka-dla-wymagajacych-klientow-6177366946801281a, (dostęp: 12.09.2022).

Hetman, K. (bdw). Oscypek mały naszyjnik złoto. Pozyskano z: https://www.hetmanjewelry.com/produkt/oscypek-maly-naszyjnik-zloto/ (dostęp: 16.08.2022).

Jakimowicz-Klein, B. (2014). Kuchnia góralska. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Joamie (2017). Kiedyś kanapki z folii, teraz hipsterskie bary. Pierwszy food truck w Tatrach: „Walczymy z kulinarną tandetą”. Pozyskano z: https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,138804,22079481, (dostęp: 14.08.2022).

Jostowa, W. (1954). Tradycyjne pożywienie ludności Podhala. Lud, t. 41, 703–727.

Jostowa W. (1967). Pożywienie pasterzy tatrzańskich. W: W. Antoniewicz (red.), Pasterstwo Tatr Polskich i Podhala, t. 7. Wro-cław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo PAN, 19–43.

Js (2017). Księstwo Góralskie prawie gotowe. Projekt zakopiańskiego biz-nesmena za 12 mln zł. Pozyskano z: https://podhale24.pl/aktualnosci/artykul/53981/Ksiestwo_Goralskie_pra-wie_gotowe_Projekt_zakopianskiego_biznesmena_za_12_mln_zl.html (dostęp. 01.09.2022).

Kopczyńska-Jaworska, B. (1961). Owcze sery zdobione z Karpat. Etnogra-fia Polska, nr 5, 197–226.

Kowalska-Lewicka, A. (1967). Tradycyjne serowarstwo w Polsce. Studia z Dziejów Gospodarstwa Wiejskiego, t. 9, z. 3, 152–193.

Koźlakowski, M. (2021/2022). Oscypek & kalafior. Tatra Premium Maga-zine, nr 7, 106.

Milerski, M. i Kukuczka, H. (2013). Pożytki z owiec. W: M. Kiereś, B. Rosiek, K. Furcoń, P. Kochut i J. Michałek (red.), Pasterstwo w Karpatach. Tradycja a współczesność. Szkice. Warszawa: Centrum UNEP/GRID, 171–175.

Mydło ozdobne owcze mleko. Pozyskano z: https://beskidodreki.pl/p/mydlo-ozdobne-owcze-mleko (dostęp: 16.09.2022).

Nie oscypek, a tofcypek! Pozyskano z: https://ateliersmaku.pl/przepis/342-nie-oscypek-a-tofcypek-weganskie-bezglutenowe-atelier-smaku/ (dostęp: 15.08.2022).

Nycz, E. (2020). Analiza szlaków kulturowych. Karpacki Przegląd Społecz-no-Kulturalny, nr 5(44), 16–21.

Prawda o oscypkach z Zakopanego. Oto co robią z nimi sprzedawcy. Po-zyskano z: https://www.o2.pl/biznes/prawda-o-oscypkach-z-zakopanego-oto-co-robia-z-nimi-sprzedawcy-6807283118873536a (dostęp: 01.09.2022).

Rogulski, M. (2022). Moskole z batatów ze śmietanką z limonką, bocz-niakami i oscypkiem. Tatra Premium Magazine, nr 8, 79.

Stępniak, K. (2011). Zwycięskie lody o smaku oscypka. Pozyskano z: https://www.horecanet.pl/zwycieskie-lody-o-smaku-oscypka/ (do-stęp: 11.08.2022).

Styrcula-Maśniak, E. (2013). Na szlaku wyrobów z mleka owczego. W: M. Kiereś, B. Rosiek, K. Furcoń, P. Kochut i J. Michałek (red.), Pa-sterstwo w Karpatach. Tradycja a współczesność. Szkice. Warszawa: Centrum UNEP/GRID, 163–196.

Trojanowska, I. (2019/2020). 5 trendów we współczesnej turystyce. Ta-tra Premium Magazine, nr 6, 42.

Więcek, E. (2015). Małopolska tradycja zaklęta w smakach i zapachach… W: E. Więcek (red.), Semiotyczna mapa Małopolski. Kraków: Księgar-nia Akademicka, 434–435.

Więcek, E. i Wrona, M. (2015). Wstęp. W: E. Więcek (red.), Semiotyczna mapa Małopolski. Kraków: Księgarnia Akademicka, 7–11.

Zelek, B., Kosień M. i in. (2008). Poradnik dla bacy. Rabka-Zdrój: Wy-daw­nictwo FRRR.

Opinia 1: Opinia użytkownika: A. Bartkowiak z 2021 r. Pozyskano z: https://www.google.com/search?q=ksi%C4%99stwo+g%C3%B3ralskie+opinie& (dostęp: 02.09.2022).

Opinia 2: Opinia użytkownika: M. Niemczyk z 2020 r. Pozyskano z: https://www.google.com/search?q=ksi%C4%99stwo+g%C3%B3ralskie+opinie& (dostęp: 02.09.2022).

Opinia 3: Komentarz użytkownika STAŚ z 04 11.2017, pod artykułem: Js. Księstwo Góralskie prawie gotowe…

Opinia 4: Opinia użytkownika ps, z 2022 r. Pozyskano z: https://www.google.com/search?q=ksi%C4%99stwo+g%C3%B3ralskie+opinie& (dostęp: 02.09.2022).

https://goralskiepraliny.pl/pl/content/7-o-nas (dostęp: 11.08.2022).

https://lodgor.pl/naszelody/ (dostęp: 11.08.2022).

https://szlakwoloski.eu/ (dostęp: 14.09.2022).

http://www.oscypekfest.pl/o-imprezie/ (dostęp: 13.08.2022).

Published
2023-08-10
How to Cite
[1]
Ceklarz, K. 2023. Oscypek cheese anew: Between Tradition and the Tourist Business. Perspectives on Culture. 42, 3 (Aug. 2023), 487-516. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.29.