Subjectivity and the Rights of Peoples in the Discourse of Values and Attitudes
Abstract
Modern processes of globalization confirm that they are not just a homogeneous and unidirectional phenomenon of civilizational homogenization, progressive interconnectedness and comprehensive mediaization. Increasing mobility and interaction of individuals and groups have caused an opposite dynamic of differentiation, pluralization, but also a revival of consciousness, identity and a sense of cultural rights of both old and new cultural communities. However, the ability to articulate and develop these rights as attributes of cultural subjectivity co-depends on many components of the competence and axiological attitudes of the participants in the discourse, which takes place at very different levels, from micro to macro social structures. National communities occupy a special role among them. This is because they are characterized by the most complex interplay of purely symbolic and institutional, inherited and created, affective and cognitive structures. Their cultural condition depends on the degree to which they are entangled in the cultural reduction processes of the modern world, which convert values into needs, persons into individuals, heritage into impressions, wisdom into information, cognition into sensation and content into impressions. On the ability to overcome these reductions depends the degree of perception of the reality of a nation’s existence, the strength of its identity, its development potentials and its chances for a creative response to the challenges of the present.
References
Adorno, T.W. (2019). Przemysł kulturalny, tłum. M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Archer, M.S. (2019). Kultura i sprawczość, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Benjamin, B.R. (2009). Konsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, tłum. H. Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Dąbrowski, K. (1974). Zdrowie psychiczne a wartości ludzkie. Warszawa: PTHP.
Dyczewski, L. (2012). Przestrzenie wzajemnego dopełniania. Politeja, 20/2.
Eriksen, T.H. (2013). Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, tłum. B. Gutowska-Nowak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Fromm, E. (2014). Ucieczka od wolności, tłum. J. Zieliński. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Tymieniecki, K. (1979–1920). Moralność w stosunkach między państwami w poglądach Pawła Włodkowica. Przegląd Historyczny, 22.
Jaskuła, S. i Korporowicz, L. (2017). Współczesne paradygmaty dialogu międzykulturowego. Edukacja Humanistyczna, nr 2(37).
Jaskuła, S. i Korporowicz, L. (2022). Prawa międzykulturowe. W: M. Markocka, Z. Mikołajczyk i P. Walewski (red.), Człowiek wobec problemów współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Muzeum Niepodległości.
Korporowicz, L. (2018a). Polskie korzenie prawa narodów w budowaniu podmiotowości wspólnot kulturowych. R. Wiśniewski (red.), Eseje o niepodległej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Korporowicz, L. (2018b). Bezpieczeństwo kulturowe w rozwoju zrównoważonym. Edukacja Międzykulturowa, nr 2(9).
Maigret, E. (2012). Socjologia komunikacji i komunikowania, tłum. I. Piechnik. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Maślanka, T. (2012). Podzwonne dla narodu? O zbiorowych tożsamościach ery globalnej. Politeja, 20/2.
Renaut, A. (1989). Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, tłum. D. Leszczyński. Warszawa: Ossolineum.
Szlachta, B. (2016). Problems of Cultural Rights. Politeja, 44.
Trzciński, Ł. (2013). Mit wolności w cyberkulturze. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Vercovec, S. (2007). Superdiversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, 11/1, vol. 30.
Włodkowic, P. (2018). Traktat o władzy papieża i cesarza nad niewiernymi (Saevientibus). W: P. Włodkowic, Stanisław ze Skarbimierza, B. Hesse, Mateusz z Krakowa, Prawa ludów i wojna sprawiedliwa, tłum. J. Łukaszewska-Haberko. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Copyright (c) 2023 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.