Do Poles Eat Swans?

Urban Legends and Fake News under Conditions of Cross-Cultural Contact

Keywords: urban legends, false information, intercultural relations

Abstract

The purpose of the article is to demonstrate that the categories of urban legends and fake news can be applied to the study of cross-cultural relations. The first part approximates what urban legends and fake news are against the background of other problematic narratives, such as conspiracy theories, moral panics and macro-gossip. The second part is a case study of an urban legend about immigrants breaking the cultural taboo of eating swan meat. A detailed analysis of this case allows the final part of the article to demonstrate how urban legends and fake news shape relations between different cultural groups through mechanisms of trivial stereotyping and can contribute to violations of cultural security.

Author Biography

Franciszek Czech, Jagiellonian University

Politolog i kulturoznawca, zatrudniony w Instytucie Studiów Międzykulturowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę kultury politycznej i związków kultury z polityką (m.in. problematyka teorii spiskowych), a także zagadnienia globalizacyjne i współczesne problemy Azji Południowo-Wschodniej (zwłaszcza Filipin). Opublikował monografie Spiskowe narracje i metanarracje (2015) oraz Koszmarne scenariusze. Socjologiczne studium konstruowania lęku w dyskursie globalizacyjnym (2010).

References

Abu-Lughod, L. (2008). Writing against Culture. W: T. Oakes I P.L. Price (red.), The cultural geography reader. London: Routledge.

aga (2011). Kraków: Romowie zwinęli obóz w Płaszowie. Gazeta Krakow-ska, 5.07. Pozyskano z: https://gazetakrakowska.pl/krakow-romowie-zwineli-oboz-w-plaszowie/ar/423046 (dostęp: 25.02.2023).

Agaciak, A. (2011). Kraków: Romowie rozbili obóz. Żywią się łabędziami? Gazeta Krakowska, 3.07. Pozyskano z: https://gazetakrakowska.pl/krakow-romowie-rozbili-oboz-zywia-sie-labedziami/ar/422515 (dostęp: 25.02.2023).

Agaciak, A., ab. (2011). Służby zlikwidowały obozowisko Romów. Dziennik Łódzki, 5.07, https://dzienniklodzki.pl/sluzby-zlikwidowaly-obozowisko-romow/ar/423209 (dostęp: 25.02.2023).

Allan, S. (2006). Kultura newsów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bąkiewicz, K. (2019). Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake news. Studia Medioznawcze, (3)78/20, 280–289.

Barber, M. (2007). Legendy miejskie. Warszawa: Wydawnictwo RM.

Billig, M. (2008). Banalny nacjonalizm. Kraków: Znak.

Bruce, S. i Yearley, S. (2006). The Sage Dictionary of Sociology. London: Sage.

Burrell, K. (2009). Migration to the UK from Poland: Continuity and Change in East-West European Mobility. W: K. Burrell (red.), Polish Migration to the UK in the “New”European Union. Farnham: Ashgate, 2009.

Bystroń, J.S. (1980). Tematy, które mi odradzano: pisma etnograficzne rozproszone. Warszawa: PIW.

Czech, F. (2006). Filmy jako teorie. Filmy Michaela Moore’a jako teorie spiskowe. W: M. Korczyński i P. Pluciński (red.), Dekonstrukcja czy konstrukcja rzeczywistości? Dylematy społecznego zaangażowania. Poznań: Wydawnictwo Bogucki, 85–102.

Czech, F. (2015). Spiskowe narracje i metanarracje. Kraków: Nomos.

Czech, F. i Ścigaj, P. (2020). Popularność narracji spiskowych w Polsce czasu pandemii COVID-19. Raport z reprezentatywnych badań son-dażowych, Kraków, http://www.ism.uj.edu.pl/wp-content/uploads/2020/07/covid-narracje-spiskowe.pdf

Czubala, D. (2005). Wokół legendy miejskiej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.

Fine, G.A. (1980). The Kentucky Fried Rat: Legends and Modern Society. Journal of the Folklore Institute, 2, 220–243.

Gajdziński, P. (2000). Imperium plotki. Warszawa: Prószyński i s-ka.

Godzic, W. (2007). Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloi-dów. Warszawa: WAiP.

Goode, N. i Ben-Yehuda, E. (1994). Moral Panics: Culture, Politics and Social Construction. Annual Review of Sociology, 20/1, 49–71.

Greenslade, R. (2003). Dead meat? The Guardian, 01.12. Pozyskano z: http://www.guardian.co.uk/media/2003/dec/01/mondaymediasection9 (dostęp: 25.02.2023).

Harris, G. (2005). Composer may do bird for eating swan. The Times, 19.05. Pozyskano z: https://web.archive.org/web/20100601055622/http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article431570.ece (dostęp: 25.02.2023).

Judd, T. (2003). Police baffled by stories of asylum-seekers barbecuing the Queen’s fowl. The Independent, 05.07. Pozyskano z: https://web.archive.org/web/20090504081246/http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/police-baffled-by-stories-of-asylumseekers-barbecuing-the-queens-fowl-585846.html (dostęp: 25.02.2023).

Kołakowski, L. (2002). Pochwała niekonsekwencji: pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 3. Londyn: Puls.

Leapman, B. (2007). Ministers eye Her Majesty’s swans. Daily Telegraph, 08.07. Pozyskano z: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1556808/Ministers-eye-Her-Majestys-swans.html (dostęp: 25.02.2023).

Hickley, M. (2007). Sorry, poached swan’s off: Calls for clampdown on river bandits from eastern Europe. The Daily Mail, 14.08. Pozyskano z: http://www.dailymail.co.uk/news/article-473578/Sorry-poached-swans-Calls-clampdown-river-bandits-eastern-Europe.html

Medic, N. (2004). How I took on The Sun – and lost. Daily Telegraph, 15.07. Pozyskano z: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1467073/How-I-took-on-The-Sun-and-lost.html (dostęp: 25.02.2023).

Melnick, J. (2009). 9/11 Culture. Hoboken: Wiley-Blackwell.

Melosik, Z. (2002). Kultura instant: paradoksy pop-tożsamości. W: A. De Tchorzewski i W. Burszta (red.), Edukacja w czasach popkultury. Byd-goszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 11–32.

Mikkelson, D. (2016). The Claus That Refreshes, Fact Check, Holidays, Snopes. Pozyskano z: https://www.snopes.com/holidays/christmas/santa/cocacola.asp (dostęp: 25.02.2023).

Mould, T. (2018). Introduction to the special issue on fake news: Defini-tions and approaches. Journal of American Folklore, 131(522), 371–378.

Niedźwiedź, A. (2017). Globalny katolicyzm w polskiej scenografii. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne, t. 45, z. 3, 277–297.

Oliver, M. (2003). Missing swans may have been stolen for food, say po-lice. The Guardian, 04.07. Pozyskano z: http://www.guardian.co.uk/uk/2003/jul/04/markoliver (dostęp: 25.02.2023).

Pasieka, A. (2011). Historie kuchenne: czyli o religijności mieszkanek pol-skiej wsi. W: A. Palęcka, H. Szczodry i M. Warat (red.). Kobiety w społeczeństwie polskim. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ja-giellońskiego, 349–371.

Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szlendak, T. i Pietrowicz, K. (2005). Kultura konsumpcji jako kultura wy-zwolenia? Między krytyką konsumeryzmu a społeczeństwem opartym na modzie. Kultura i Społeczeństwo, 3, 97–99.

Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka i M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Znak.

Zdybel, L. (2002). Idea spisku i teorie spiskowe w świetle analiz krytycz-nych i badań historycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

http://bocktherobber.com/2008/02/gotcha

http://www.polishforums.com/polonia-uk-ireland-31/daily-mail-swans-back-20112/ http://uk.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=AieS5BVvQ_M6uHdgDsYfXABJBgx.;_ylv=3?qid=20071101072743AAx6kPx http://uk.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=AsgABJFmhuqhI91Li002DwpJBgx.;_ylv=3?qid=20071101073347AAGCDi5, http://uk.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Alzt7jj9AkC5cyuINZ4eO05JBgx.;_ylv=3?qid=20080228123256AACsGMG

http://www.airgunbbs.com/forums/showthread.php?t=260605&page=3

http://www.polishforums.com/polonia-uk-ireland-31/angry-swan-eater -british-media-28005/

http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?storyCode=24624&sectioncode=1

Published
2023-06-29
How to Cite
[1]
Czech, F. 2023. Do Poles Eat Swans? Urban Legends and Fake News under Conditions of Cross-Cultural Contact. Perspectives on Culture. 41, 2/2 (Jun. 2023), 275-298. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410202.17.