Panegyrical “arco trionfale” of Jan Zamoyski as an Artistic Mirror of a Classical Model of “vir bonus”

Keywords: Zamoyski Jan, panegyrical iconography, civic and political virtue, moralistic allegory, citizen, moralism, antiquity, philosophy

Abstract

“Arco trionfale” engraved by Giacomo Lauro in circa 1601–1603 is perhaps the most distinguishable period print associated with Jan Zamoyski (1542–1605), presenting an image of the Chancellor and Grand Hetman of the Crown. References to the print appeared in almost all studies dedicated to Polish modern art, in texts on the great Chancellor’s artistic patronage and in studies on art in the contexts of politics, propaganda and glorification. More often than not, an analysis of the concept was superficial, although the copperplate presents profound, though hitherto unrecognised content. Its highly erudite iconographic programme ought to be interpreted through the prism of ancient culture and the moral philosophy of Ciceronianism, Aristotelianism or the didactic and moral interpretation of Plato and Isocrates. We find in the print numerous motifs referring to moral civic education based on the rule of Stoic virtue, the need to exercise oneself in the service and defence of one’s homeland, the doctrine of “just war” as well as the ancient topos of pax et bellum. Readily apparent in the image, there are also elements of ethics, the science of the state and the Polish tradition of legal theory. The triumphal arch of Jan Zamoyski constitutes a parenetic mirror of his life and virtues as an “exemplary citizen” and an “ideal civil servant,” simply vir bonus.

Author Biography

Olga Kucharczyk, Istituto Nazionale del Patrimonio Culturale Polacco all’Estero POLONIKA

Storica dell’arte specializzata nel campo dell’arte figurative, direttrice del Programma di Ricerca Strategica dell’Istituto Nazionale del Patrimonio Culturale Polacco all’Estero POLONIKA. Laurata alla Cardinal Stefan Wyszyński University. Ha ottenuto il dottorato di ricerca nel 2016 all’Istituto di Arte Polacca dell’Accademia Polacca delle Scienze (Iconography of Jan Zamoyski (1542–1605)Chancellor and Grand Hetman of the Crown (16th–21st c.)) – promotore prof. dr hab. J. Pokora. Principali campi di ricerca: iconografia dell’eroe nazionale, potere e cariche. Nella ricerca della polonica all’estero, la studiosa esplora inoltre la storia dei Polacchi a Padova alla luce delle peregrinazioni educative dei secoli XVI e XVII.

References

Baiano, A. (1617). Memoriae rerum gestarum ab illustriss. et excellentiss. DD. Ioanne Zamoscio magno cancell. regni Poloniae, et copiarum imperatore perpetuo, eiusque superstiti splendori filio tanti patris implenti vestigia. Illustrissimo domino D. Thomae Zamoscio praefecto Knissinen […] panegyricus. Romae.

Bałuk-Ulewiczowa, T. (2017). Trzy staropolskie rozprawy o wychowaniu obywatelskim w kręgu tradycji ‘de institutione principis’. In: E. Busze­wicz, L. Grzybowska (eds.), ‘Ars bene vivendi’. Studia ofiarowane Profesorowi Maciejowi Włodarskiemu w 70. rocznicę urodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 259–272.

Bednarska, J. (1994). Z dziejów polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku: Cz. 1. Motywy i tematy antyczne w polskiej panegirycznej ilustracji książkowej. Studium z zakresu ikonografii sztuki nowożytnej. Katowice: MŚ.

Bernatowicz, T. (2011). Mitra i buława. Królewskie ambicje książąt w sztuce Rzeczypospolitej szlacheckiej (1697–1763). Warszawa: Wydawnictwa Uniwer­sytetu Warszawskiego.

Bystroń, J.S. (1993). Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI–XVIII, cz. 1. Wstęp: J. Tazbir. Warszawa: PIW.

Chrościcki, J.A. (1983). Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów (1587–1668). Warszawa: PWN.

Chrościcki, J.A. (1984). Rex et Regnum Poloniae. Z dziejów propagandy w sztuce Wazów. Rocznik Historii Sztuki, 14, 145–186.

Ciampi, S. (1834). Bibliografia critica delle antiche reciproche corrispondenze […] dell’Italia colla Russia, colla Polonia ed altre artisti italiani in Polonia e Polacchi in Italia settentrionali (vol. 1). Firenze.

Góralski, Z. (1998). Urzędy i godności w dawnej Polsce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Górecka, B. (2005). Rycina panegiryczna ku czci kanclerza Jana Zamoyskiego. In: T. Makowski (ed.), Biblioteka Ordynacji Zamojskiej. Od Jana do Jana (katalog wystawy, Biblioteka Narodowa 17 V – 17 VII 2005, Muzeum Zamojskie 25 VIII–2 X 2005, poz. kat. 21). Warszawa, p. 11.

Górnicki, Ł. (1566). Dworzanin polski. Kraków.

Grotius, H. (1625). De jure belli ac pacis. Paris.

Haftmann, W. (1939). Das italienische Säulenmonument. Leipzig–Berlin: Gatzer & Hahn.

Heidenstein, R. (1584). De bello Moscovitico commentatorium libri sex. Kraków.

Heidenstein, R. (1861). Vita Joannis Zamoyscii. In: A.T. Działyński (ed.), Collectanea vitam resque gestas Joannis Zamoyscii, magni cancelarii et summi ducis Reipublicae Polonae illustrantia. Posnaniae.

Heidenstein, R. (1960). Reinholdi Heidensteini Cancellarius sive de dignitate et officio Cancellarii Regni Poloniae, ed. A. Kempfi. Varsoviae: PWN.

Jakimowicz, T. (1985). Temat historyczny w sztuce epoki ostatnich Jagiellonów. Warszawa: PWN.

Janicki, M.A. (2004). Wolność i równość w języku prawno-politycznym oraz ideologii szlachty polskiej (od XIV do początku XVII w.). In: J. Axer (ed.), Łacina jako język elit. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 73–107.

Knapiński, R. (2006). Jacopo Lauro jako rytownik i wydawca rycin oraz jego kontakty z Polakami do połowy XVII wieku. Barok. Historia – Literatura – Sztuka, 13(2), 139–161.

Kolendo, J. (1975). Inskrypcje łacińskie w ‘Dii Gentium’ M.K. Skarbiewskiego. Meander. Miesięcznik poświęcony kulturze świata starożytnego, 30(11–12), 471–483.

Kolendo-Korczak, K. (2014).‘Praecepta politica’ w toruńskim ratuszu. Niezachowany cykl malowideł z Sali Rady z 1603 roku i jego europejski kontekst. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Kowalczyk, J. (1976). Triumf i sława wojenna ‘all’antica’ w Polsce w XVI wieku. In: T.S. Jaroszewski (ed.), Renesans – sztuka i ideologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 293–348.

Kowalczyk, J. (1980). W kręgu kultury dworu Jana Zamoyskiego. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Kowalczyk, J. (2005a). Jan Zamoyski – fundator i mecenas. In: P. Kondraciuk, J. Kuśnierz, A. Urbański (eds.), Jan Zamoyski. Wódz, mecenas, polityk 1542–1605. Zamość: Muzeum Zamojskie.

Kowalczyk, J. (2005b). Kultura i ideologia Jana Zamoyskiego. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Zamość: Muzeum Zamojskie.

Kucharczyk (Niwińska), O. (2015). ‘Patavium virum me fecit’ – kamienie mówią. Historia intencjonalnej pomyłki. In: M.M. Olszewska, A. Skrodzka (eds.), ‘Initium sapientiae humilitas’. Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Instytut Historii Sztuki, 348–363.

Kucharczyk (Niwińska), O. (2019). Wizerunek ‘utraque civis’ jako narzędzie polityki Jana Zamoyskiego, ‘dobrego obywatela’. Gdańskie Studia Muzealne. Seria Nova, 11(1), 162–179.

Lawenda, T. (2011). Literacki wizerunek Jana Zamoyskiego – uczestnika kampanii moskiewskich Stefana Batorego – w dziełach pisarzy schyłku XVI wieku. Senoji Lietuvos Literatūra, 32, 15–56.

Lewicka, M. (1956). Rycina Jakuba Lauro ku czci Jana Zamoyskiego. Nowe materiały do ikonografii Szarogrodu i Zamościa. Biuletyn Historii Sztuki, 18(1), 132–138.

Lewicka, M. (1957). Mecenat artystyczny Jana Zamoyskiego. In: M. Walicki (ed.), Studia renesansowe (vol. 2). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 303–339.

Lichański, J.Z. (1998). Łukasz Górnicki – sarmacki Castiglione. Warszawa: DiG.

Łempicki, S. (1929). Medyceusz polski XVI wieku (rzecz o mecenacie Jana Zamoyskiego). Zamość.

Łempicki, S. (1952). Renesans i humanizm w Polsce. Materiały do studiów. Warszawa: Czytelnik.

Łempicki, S. (1980). Mecenat wielkiego kanclerza. Studia o Janie Zamoyskim, wybór i wstęp S. Grzybowski. Warszawa: PIW.

Michalak, H. (1986). Jan Zamoyski – propaganda i autoreklama. Przegląd Historyczny, 77(1), 25–43.

Morka, M. (1986). Polski nowożytny portret konny i jego europejska geneza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Niesiołowska-Rotherowa, Z. (1957). Portret Tomasza Zamoyskiego na tle ksiąg – próba interpretacji. Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, 2, 359–380.

Orzechowski, S. (1563). Rozmowa albo Dyjalog około egzekucyjej Polskiej Korony. Kraków.

Orzechowski, S. (1972). Dyjalog albo rozmowa około egzekucyjej Polskiej Korony. In: J. Starnawski (ed.), Wybór pism. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 304–457.

Pelc, J. (2001). Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej. Warszawa: PWN.

Petrycy, S. (1601). Ekonomika Arystotelesowa albo raczej nauka domowego gospodarstwa. Kraków.

Petrycy, S. (1605). Polityki Arystotelesowej, to jest rządu Rzeczypospolitej, z dokładem ksiąg ośmioro. Kraków.

Pfeiffer, B. (2002).‘Caelum et regnum’. Studia nad symboliką państwa i władcy w polskiej literaturze i sztuce XVI i XVII stulecia. Zielona Góra: Wydawnic­two UZ.

Pieniążek-Samek, M. (2010). ‘W honor domu jego i pamięć’. Kilka uwag o dekoracji pałacu biskupów krakowskich w Kielcach. Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach, 25, 132–164.

Plewczyński, M. (1996–1997). Sieniawski Mikołaj. In: H. Markiewicz (ed.), Polski Słownik Biograficzny: vol. 37 (152): Siemiątkowski Antoni–Sienicki Mikołaj. Warszawa–Kraków: IH. 123–130.

Pokora, J. (1993). Obraz Najjaśniejszego Pana Stanisława Augusta (1764–1770). Studium z ikonografii władzy. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Pokora, J. (2006). Psy, błazny, dzieci, królowie… Studia nad sztuką XV–XVIII wieku. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Pokora, J. (2016). Tako rzecze Emeryk hr. Hutten-Czapski, czyli ponad stuletnia kariera błędnego opisu dzieła sztuki. In: A. Betlej et al. (eds.), ‘Velis quod possis’. Studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu. Kraków, 567–572.

Sinko, T. (1903). De Romanorum viro bono. Kraków: Academia Litterarum apud Bibliopolam Societatis Librariae Polonicae.

Skarga, P. (1597/1912). Kazania sejmowe Piotra Skargi, (I. Chrzanowski, wyd. i przedmowa). Warszawa: Gebethner i Wolff.

Skarga, P. (1600/1923). Pobudki do modlitwy 40 godzin; Pobudki do modlitwy czasu wojny; Do żołnierzów w samej potrzebie. Warszawa: Ultima Thule.

Skarga, P. (1602). Wsiadane na wojnę kazanie. Gdy niezwyciężony i Bogu miły król polski i szwedzki Zygmunt III, pan nasz miło[ściwy], na konia swego do Iflant z wojskiem wsiadać miał. Kraków.

Skoczek, J. (1931).‘Vir bonus’ w pojęciu Jana Kochanowskiego (vol. 5). Lwów.

Sobieski, W. (1905). Trybun ludu szlacheckiego. Studyum historyczne. War­sza­wa: Gebethner i Wolff.

Szymański, J. (2004). Nauki pomocnicze historii. Warszawa: PWN.

Szymczak, D. (2013). Spór filologiczny wokół kazania Piotra Skargi wygłoszo­nego w Wilnie 9 września 1601 roku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 21(3), 193–208.

Tomkowicz, S. (1920). Ordynaci Zamoyscy i sztuka. Zamość: Z. Pomarański.

Tygielski W. (2008). Listy – ludzie – władza. Patronat Jana Zamoyskiego w świetle korespondencji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza VIATOR.

Winiewicz, I. (1992). Jan Zamoyski w grafice. Zamość: Wydaw. Zamojskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Winiewicz-Cybulska, I. (2005a). Ikonografia Jana Zamoyskiego. In: P. Kondraciuk, J. Kuśnierz, A. Urbański (eds.), Jan Zamoyski. Wódz, mecenas, polityk 1542–1605. Zamość: Muzeum Zamojskie, 123–142.

Winiewicz-Cybulska, I. (2005b). Pomnik konny i jego antyczna geneza. Zamojski Kwartalnik Kulturalny, 3/4, 112–117.

Witusik, A.A. (1978). O Zamoyskich, Zamościu i Akademii Zamojskiej. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Zamoscii, I.S. (1563). De senatu Romano Libri Duo. Venetiis.

Published
2023-06-30
How to Cite
[1]
Kucharczyk, O. 2023. Panegyrical “arco trionfale” of Jan Zamoyski as an Artistic Mirror of a Classical Model of “vir bonus”. Perspectives on Culture. 41, 2/1 (Jun. 2023), 105-128. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410201.10.