Religiosity 2.0

Is the Internet a Space for Religious Life?

Keywords: the Internet, religiosity, Religion Online, Online Religion, blogosphere, portal, research

Abstract

The article is based on comparative data analysis. The study is diachronic research that provides a statistical analysis of survey data from the years 1988–1998 and 2005–2017. The interpretation is based on empirical questions that include respondents’ opinions and attitudes towards substituting or complementing institutional and face-to-face communication channels within the ecclesial structure, as well as mediating religious practices through the use of the Internet and constructing a virtual parish community.

Author Biography

Marcin Zarzecki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Socjolog religii, metodolog badań społecznych, sta-tystyk. Adiunkt w Katedrze Socjologii UKSW w Warszawie. Prodziekan Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie.

References

Helland, Ch., (2005), Online Religion as Lived Religion, Methodological Issues in the Study of Religious Participation on the Internet, [in:] Krüger, O. (Hrsg.): Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet: Volume 01.1 Special Issue on Theory and Methodology, Heidelberg.

Kubiński G., (2006), Informatyzacja społeczeństwa a zjawiska religijne [w:] K. Grysy (red.), Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, Kielce.

Mariański, J., (2000), Praktyki religijne w badaniach socjologicznych, [w:] W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1999, Warszawa, s. 331-334.

Siuda P., (2006), Społeczności wirtualne. O wspólnotowości w społeczeństwie sieciowym [w:] Sokołowski M. (red.), Oblicza Internetu, Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, Elbląg.

Wiśniewski, R., Zaborski, M., Zarzecki, M. (2010), Kampania wyborcza, Warszawa.

Published
2023-08-17
How to Cite
[1]
Zarzecki, M. 2023. Religiosity 2.0: Is the Internet a Space for Religious Life?. Perspectives on Culture. 42, 3 (Aug. 2023), 89-100. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.08.
Section
Culture (in) Hybrid Reality