Jak pierwsza europejska porcelana trafiła do muzeów litewskich
Abstrakt
Rozwój państwa, zakręty kultury i historii kraju, okoliczności i czas często zacierają fakty, dlatego rekonstrukcja historii eksponatów w muzeach jest jednym z najtrudniejszych obszarów pracy muzealnej. Artykuł prezentuje unikatowe przedmioty z czerwonej kamionki Johanna Friedricha Böttgera (1682-1719) przechowywane w litewskich muzeach i ujawnia ich historie. Odnalezione w archiwum stare listy, zarejestrowane podczas okupacji sowieckiej opisy dzieł sztuki, których nie wywieziono do Niemiec, pomogły rozpoznać przedmioty przechowywane w Narodowym Muzeum Sztuki M.K. Čiurlionisa. Wśród nich szczególnie cenne jest 12 eksponatów czerwonej kamionki J.F. Böttgera. Ich identyfikacja ujawniła nie tylko datę (1940), wyjaśniła skąd (Pakruojis, Siauliai, Litwa) do muzeum została przywieziona znacjonalizowana kolekcja dzieł sztuki, wskazała również właściciela [Leo Carl von der Ropp (27.09.1860 Pakruojis – 09.10.1940 Berlin]. Historia unikatowych eksponatów czerwonej kamionki J.F. Böttgera, dotychczas nieznana, została w ten sposób ujawniona. Litewskie Muzeum Sztuki w 1980 i w 1982 r. zakupiło dwa takie eksponaty wystawione przez osoby prywatne.
Bibliografia
Daugelis O., Barono Leono von der Roppo (1860-1940) Pakruojo dvaro kolekcija, in: Kolekcijų istorijos: Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, Kaunas, ČDM, 2013, pp. 93‑97.
Daugelis O., Legendomis apipintas palikimas, “Žiemgala,” 1991, 2, pp. 4-5.
Daugelis O., Senovės sala permainų epochoje: Pakruojo dvaras, in: Dvaras modernėjančioje Lietuvoje XIX a. antra pusė – XX a. pirma pusė, Vilnius 2005, pp. 148-151, 155.
Krėvė-Mickevičius V., Kultūros paminklų apsaugos įstatymas, “Vyriausybės žinios,” 1940, 720, 25.07.
Venclova A., Kultūros paminklams registruoti įsakymas, “Tarybų Lietuva,” 1940, 26, 20.10.
Venclova A., Taisyklės kultūros paminklų apsaugai vykdyti, “Tarybų Lietuva,” 1940, 26, 20.10.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.