Radość i smutek w życiu duchowym według św. Ignacego Loyoli. Studium hermeneutyczne.

Część II: Inspirując się św. Ignacym Loyolą: lektura uczuć – próba interpretacji

Słowa kluczowe: charakter, emocjonalność, lektura uczuć, rozeznanie duchowe, podłoże naturalne: psychofizyczne, egzystencjalnie sytuacyjne, egzystencjalnie konstytutywne, podłoże nadnaturalne, radość, smutek, stany emocjonalne i emocjonalno-duchowe, temperament, uczucia, życie duchowe

Abstrakt

Celem tego studium jest próba interpretacji ludzkiej emocjonalności w jej uczuciowej formie wyrazu w postaci przeżyć radości i smutku, w świetle zało­żeń jednej ze szkół duchowości chrześcijańskiej, mianowicie tej zapropono­wanej przez Ignacego Loyolę (1491–1556). Według tego nurtu życia ducho­wego, czerpiącego zarówno z wielowiekowego doświadczenia biblijnego i chrześcijańskiego rozumienia emocjonalno-uczuciowego wymiaru naszego życia, jak i wniesionych do niego doświadczeń i przemyśleń poczynionych przez samego Ignacego, nasza emocjonalność doświadczana niejednokrotnie jako swoisty i często niezrozumiały „gwar” może, w rzeczywistości, stanowić równie emocjonalną, czytelną „mowę”. „Mowę”, która staje się zrozumiała z chwilą, gdy potrafimy właściwie „rozczytać”, czyli rozpoznać i zrozumieć, doświadczane przez nas w tej sferze emocjonalno-uczuciowe przeżycia.

Lektura uczuć, o której mowa w tytule tej części, to pewna propozycja zdroworozsądkowo mądrościowego rozczytywania naszych zarówno emocjo­nalnych, jak i emocjonalno-duchowych przeżyć i stanów szeroko rozumia­nych radości i/lub smutków oraz ich analizowania i interpretowania w poszu­kiwaniu nierzadko zawartych w nich istotnych dla nas znaczeń, których swego rodzaju nośnikami, czy też formami wyrazu, są niejednokrotnie właś­nie tego rodzaju doświadczenia.

Biogram autora

Tomasz Homa, Akademia Ignatianum w Krakowie

Jesuit, philosopher, and professor at the Jesuit Univer­sity Ignatianum in Krakow. In his research he deals with issues concerning social and political philosophy, existentialism, ethics, and culture. He has written monographs on social and political philosophy—W drodze do pod­miotowości społeczeństwa [On the Way to the Subjectivity of Society], Obywa­telskość [Citizenship], and Wspólnotowość [Communality]—and co-autho­red Problemy współczesności a chrześcijanie [Problems of the Present Day and Christians] and Zagadnienia etyczne i społeczne do dyskusji dla młodzieży i wychowawców [Ethical and Social Issues for Discussion for Young People and Educators].

Bibliografia

Dybel, P. [2012]. Oblicza hermeneutyki. Krakow: TAiWPN Uniwersitas.

Fedeli, M. (2003). Temperamenty, charaktery, osobowość. Profil medyczny i psy-chologiczny [Temperaments, characters, personality: A medical and psychological profile]. Krakow: WAM Publishing House.

Loyola, I. (2001). A pilgrim’s fourney: The autobiography of Ignatius of Loyola (Joseph N. Tylenda, Trans.). San Francisco: Ignatius Press.

Loyola, I. (2017). The spiritual exercises of St. Ignatius of Loyola (Father Elder Mullan, Trans.). San Francisco: Ignatius Press.

Plato. (2008). The Republic (B. Jowett, Trans.). https://www.gutenberg.org/files/1497/1497-h/1497-h.htm (Original work published ca. 375 BCE)

Scheler, M. (1967). Materialne apriori w etyce [The material a priori in ethics]. Znak 12/162.

Steinbeck, J. (2001). The log from the Sea of Cortez. London: Penguin.

The Bible, New International Version. (2011). Bible Gateway. www.biblegateway.com/versions/New-International-Version-NIV-Bible

Opublikowane
2020-03-01
Jak cytować
[1]
Homa, T. 2020. Radość i smutek w życiu duchowym według św. Ignacego Loyoli. Studium hermeneutyczne.: Część II: Inspirując się św. Ignacym Loyolą: lektura uczuć – próba interpretacji. Perspektywy Kultury. 28, 1 (mar. 2020), 69-100. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2020.2801.08.
Dział
Duchowe dziedzictwo Europy