Kulturoznawstwo jako źródło niebezpieczeństw
Abstrakt
Kulturoznawstwo jako stosunkowo nowa dyscyplina 1, a jednocześnie jako znacznie starszy kierunek studiów przebyło drogę różną od tych, które miały za sobą inne, wcześniej powołane kierunki i wykrystalizowane dy scypliny humanistyczne. Pomyślane zostało zrazu jako studia o dwudziel nej budowie. Pierwsze dwa lata kształcenia miały mieć charakter ogólny, wprowadzać szeroką perspektywę historyczną i teoretyczną, koncentro wać słuchaczy na teorii kultury z metodologią badań kulturoznawczych, historii kultury z zajęciami z zakresu kultury współczesnej jako zamyka jącymi problematykę historyczną oraz polityce kulturalnej, naukoznaw stwie, a także na szczegółowych naukach o kulturze i refleksji nad dzie dzinami sztuki 2. Kolejne – najpierw dwa a potem (po wydłużeniu czasu trwania studiów) trzy lata – wedle projektu i realizowanych siatek, kształ ciły w zakresie specjalności oferowanych przez poszczególne ośrodki. Przypomnijmy, że do końca lat 70. kierunek kulturoznawstwo był prowa dzone przez cztery uniwersytety: we Wrocławiu (od 1972), w Poznaniu i Łodzi (od 1976) i w Katowicach (od 1977).
Copyright (c) 2018 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.