Transformacje w (egzystencjalnej) niezmienności: analiza porównawcza Ariel Mariny Carr i Riders to the Sea Johna Millingtona Synge’a

Słowa kluczowe: Carr, Marina, Ariel, Synge, John Millington, Riders to the Sea, analiza porównawcza, niezmienność

Abstrakt

Celem artykułu jest dokonanie analizy sztuki Ariel Mariny Carr i Riders to the Sea Johna Millingtona Synge’a. Twórczość Carr często traktowana jest jako kontynuacja dramaturgii Synge’a i utwory tej irlandzkiej dramatopisarki są analizowane w odniesieniu do dramatów Synge’a. Porównanie Ariel i Riders to the Sea wydaje się jednak tematem, który wciąż warto podejmować i wykazywać aspekty niezmienności i ich transformacji. Omówione porównania dotyczą takich motywów, jak: konieczność, pokoleniowe cierpienie, poleganie na doczesności oraz śmierć w nieznanej przestrzeni. Zostaną one częściowo potraktowane w swoim ogólnym odniesieniu do egzystencjalizmu.

Biogram autora

Grzegorz Koneczniak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Assistant Professor in the Department of American Literature and Literary Translation, Faculty of Humanities, Nicolaus Copernicus University in Toruń. His research interests include postcolonial literatures, postcolonial theatre, and editorial studies. He is the author of Women on Stage and the Decolonisation of Ireland. Counter­Discursiveness in the Drama of the Irish Literary Revival (1892–1926) and a book in Polish on the history of Canadian drama and theatre. He has also written Prompting In/Ex/Tensions inside the Manuscript and the Digital Folio: An Exploration of Selected Early Abbey Theatre Production Books. His recent book is Building (in) the Promised Land: Postcolonial Biblical Readings into Contemporary Irish Drama.

Bibliografia

Ajala, J. D. (1985). Similarities between J. M. Synge’s Riders to the Sea and F. G. Lorca’s Blood Wedding. CLA Journal, 28 (3), 314–325.

Carr, M. (2002) Ariel. 2002.

Elrahman, Haitham. (2021). Irishness, female subjectivity, domestic relation, and landscape as manifested in Carr’s The Mai & Ariel. JWADI, 32 (10), 149–186.

González-Chacón, M. del Mar. (2007). Re-imagining ourselves from scratch: Marina Carr’s unmapped territories in Ariel. In A. Altuna and C. Andreu (Eds.) Re-Writing Boundaries: Critical Approaches in Irish Studies. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, S.A., 191–197.

Hewitt, S. (2017). J.M. Synge, Modernism, and Political Protest. PhD thesis. University of Liverpool.

Koneczniak, G. (2011). Women on Stage and the Decolonisation of Ireland. Counter-discursiveness in the Drama of the Irish Literary Revival (1892–1926). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Mesquita de, Z. R. C. (2010). Violence and hope in Ariel, by Marina Carr. lha do Desterro Florianópolis 58 289–308.

O’Brien, E. J. (1911). Introduction. In J. M. Synge. Riders to the Sea. Boston: John W. Luce & Company, vii–xi.

Özbey, K. V. (2023). Glocalisation and adaptation in Marina Carr’s By the Bog of Cats… and Blood Wedding. Soylem 8 (2), 398–420.

Roche, A. (1995). Woman on the threshold: J.M. Synge’s The Shadow of the Glen, Teresa Deevy’s Katie Roche and Marina Carr’s The Mai. Irish University Review 25 (1), Silver jubilee issue: Teresa Deevy and Irish women playwrights, 143–162.

Saddlemyer, A. (2007) John Synge in context; or, re-positioning Synge: the point of balance. In W. Huber, M. Böss, C. Maignant, H. Schwall (Eds.) Ireland – Representation and Responsibility. WVT Trewir, 13–30.

Synge, J. M. (1911). Riders to the Sea. Boston: John W. Luce & Company.

Opublikowane
2024-03-12
Jak cytować
[1]
Koneczniak, G. 2024. Transformacje w (egzystencjalnej) niezmienności: analiza porównawcza Ariel Mariny Carr i Riders to the Sea Johna Millingtona Synge’a. Perspektywy Kultury. 45, 2 (mar. 2024), 213-230. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.16.