Denegacja, tekstualność i intertekstualność w „Idiotach”

Epistemologiczna transformacja opowiadania Josepha Conrada

Słowa kluczowe: Joseph Conrad, denegacja, tekstualność, intertekstualność, William Faulkner

Abstrakt

„Idioci”, opowieść, która ukazała się w pierwszym zbiorze opowiadań Josepha Conrada pt. Tales of Unrest (1898), jest chyba jego najbardziej minimalistycznym krótkim tekstem, który zyskał przez to u jednego z jego krytyków miano „bezsensownego”. Ze względu na swą lakoniczność opowiadanie było dotąd głównie poddawane analizie kontekstualnej, wskutek czego czysto literackie podejścia do tekstu prawie nie istnieją. Niniejszy artykuł stanowi próbę epistemologicznego przewartościowania tego niedocenianego i krytykowanego opowiadania Conrada poprzez poddanie go wnikliwej estetycznej analizie. Zastosowane w tym celu eklektyczne, bo tekstualne i intertekstualne, podejście do tekstu ujawnia obecność w nim modernistycznej metody narracyjnej zwanej denegacją (potwierdzeniem obecności poprzez nieobecność i odwrotnie), zwykle przypisywanej Williamowi Faulknerowi, co pozwala na rozwikłanie zagadki niejednoznacznego zakończenia opowiadania poprzez jego zdefiniowanie jako przypadkowe utonięcie bohaterki opowiadania, nie zaś jej samobójstwo, jak chcą krytycy. Ponadto, denegacja pełni w tekście także inną transformacyjną funkcję, nadając wreszcie opowiadaniu sens poprzez wskazanie na jego denegatywnie skonstruowaną tematykę tabu dotyczącą incestu. Intertekstualna (bachtinowska) interpretacja „Idiotów” w pojęciu Kristevej, a zatem poprzez odniesienie do pisarza późniejszego, tu Williama Faulknera, nie tylko potwierdza obecność tematyki kazirodztwa w opowiadaniu Conrada, ale także ujawnia literacki dług Faulknera wobec Conrada, i to nie tylko w kwestii denegacji, którą dotąd przypisywano temu pierwszemu, ale także w stosunku do tematyki oraz szeregu motywów najbardziej eksperymentalnej powieści Faulknera Wściekłość i wrzask (1929).

Biogram autora

Grażyna Maria Teresa Branny, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Conradist and an Americanist. Her more than a hundred publications include the Conrad-Faulkner monograph A Conflict of Values (1997). She co-edited the volume Conrad Without Borders (Bloomsbury, 2023) and a literary studies monograph Intertextualizing Collective American Memory (Brill, 2024). She is a member of the editorial committee of the Yearbook of Conrad Studies (Poland) and a reviewer for the American Journal of Literature and Art Studies.

Bibliografia

Atkinson, William. (2015). “’The Idiots’ and The Savoy: Decadence and the Celtic Fringe.” Conradiana, no. 47(2), 113-131.

Baines, Jocelyn. (1986). Joseph Conrad: A Critical Biography. Harmondsworth: Penguin Books.

Billy, Ted. (1997). A Wilderness of Words: Closures and Disclosures in Conrad’s Short Fiction. Lubbock, Texas: Texas Tech U P.

Conrad Joseph. (1898/2012). “The Idiots.” In: Allan S. Simmons and J. H. Stape (eds.). Tales of Unrest. The Cambridge Edition of the Works of Joseph Conrad. Cambridge: Cambridge U P, 53-74.

Davies, Laurence. (2009). “’Don’t’ you think I am a lost soul?’: Conrad’s Early Stories in the Magazines.” Conradiana, no. 41(1), 7-28.

Erdinast-Vulcan, Daphne. (1999). The Strange Short Fiction of Joseph Conrad: Writing, Culture and Subjectivity. Oxford: Oxford U P.

Faulkner, William. (1936/1964). Absalom, Absalom! New York: Random House.

Faulkner, William. (1929/1956). The Sound and the Fury. New York: Vintage Books.

Harrington Burten, Ellen. (2011). “’Dead men have no children’ in Conrad’s ‘The Idiots’ and ‘Amy Foster.’” Conradiana, no. 43(2/3), 93-103.

Karl, Frederick R. and Davies, Laurence. (1983). The Collected Letters of Joseph Conrad. Vol. 1: 1861-1897. Cambridge: Cambridge U P.

Meyer, Bernard C. (1967). Joseph Conrad. A Psychoanalytic Biography. Princeton, NJ: Princeton U P.

Murfin, Ross and Ray, Supryia M. (2009). The Bedford Glossary of Critical and Literary

Terms. Boston, New York: Bedford/St. Martin’s.

Pitavy, François L. (1989). “Some Remarks on Negation and Denegation in William Faulkner’s Absalom, Absalom!” In: Lothar Hönninghausen (ed.). Faulkner’s Discourse: An International Symposium Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 25-32.

White, Andrea. (2000). “’The Idiots’: ‘A Story of Brittany’ Under Metropolitan Eyes.” Conradiana, no. 32(1), 4-19.

Opublikowane
2024-02-06
Jak cytować
[1]
Branny, G.M.T. 2024. Denegacja, tekstualność i intertekstualność w „Idiotach”: Epistemologiczna transformacja opowiadania Josepha Conrada. Perspektywy Kultury. 45, 2 (luty 2024), 259-272. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.19.