Joseph Conrad – władca czasu

Słowa kluczowe: życie Conrada, utwory Conrada, manipulacja czasem, percepcja czasu, trauma

Abstrakt

Conrad w sposób nowatorski wykorzystuje kategorię czasu w swych utworach. Stosując takie narzędzia jak opóźnione dekodowanie, retrospekcje, przesunięcia czasowe, a także wprowadzając swoich bohaterów w pętlę czasową lub pozbawioną czasu przestrzeń, pisarz wyprzedzał swoją epokę. W jego dziełach czas przeczy prawom fizyki, pozwalając mu tworzyć idiosynkratyczną czasoprzestrzeń.

Biogram autora

Joanna Skolik, Uniwersytet Opolski

Associate Professor at the University of Opole, Poland and Secretary of The Joseph Conrad Society, Poland. She has published a book on Conrad’s ethics, and numerous articles on Conrad, poetry and rock lyrics. Her most recent publication is a co-edited volume with J. Dudek and A. Juszczyk, Essays on Joseph Conrad in Memory of Professor Zdzisław Najder (19/0–2021).

Bibliografia

References to Conrad’s works are to the Cambridge Edition of the Works of Joseph Conrad. All the references are abbreviated as follows: “Heart of Darkness,” HD; Lord Jim, LJ; Notes on Life and Letters, NLL; A Personal Record, PR; The Secret Agent, SA.

Conrad, J. (1972). Nostromo. A Tale of the Seaboard, ed. N. Sherry. London: Dent, abbreviated N.

Conrad, J. (1975). Tomorrow. In: The Nigger of the ‘Narcissus’,Typhoon and other Stories. Harmondsworth: Penguin Books, 333–359, abbreviated T. Alford, C.F. (2016). Levinas, trauma, and God: Does Emmanuel Levinas idealize trauma? Retrieved from: https://www.traumatheory.com/tag/cathy-caruth/ (access: 10.09.2023).

Blanco, M. del Pilar & Peeren, E. (2013). Intorduction: Conceptualizing Spectralities. In: M. del Pilar Blanco & E. Peeren (eds.), The Spectralities Reader. Ghosts and Haunting in Contemporary Cultural Theory. London, New York: Bloomsbury, 1–27.

Bernstein, J.A. (2012). “No Audible Tick”: Conrad, McTaggart, and the Revolt against Time. The Conradian, no. 1(37), 32–45.

Caruth, C. (1995). Trauma and Experience: Introduction. In: Trauma. Explorations in Memory. Baltimore and London: The Johns Hopkins UP, 3–12. Derrida, J. & Stiegler, B. (2013). Spectrographies. In: M. del Pilar Blanco & E. Peeren (eds.), The Spectralities Reader. Ghosts and Haunting in Contemporary Cultural Theory. London, New York: Bloomsbury 37–51.

Gillihan, S.J. (2016). 21 Common Reactions to Trauma. Retrieved from: https:// www.psychologytoday.com/us/blog/think-act-be/201609/21-common-rea- ctions-trauma (access: 12.09.2023).

Kertzer, J.M. (1979). Joseph Conrad and the Metaphysics of Time. Studies in the Novel, no. 3 (11), 302–317.

Knowles, O. & Moore, G. (2000). Oxford Reader’s Companion to Conrad. Oxford, New York: Oxford UP.

Najder, Z. (1997). Conrad in Perspective. Essays on Art and Fidelity. Cambridge: Cambridge UP.

Najder, Z. (1996). Wstęp. In: J. Conrad-Korzeniowski, Lord Jim. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, V–XCVI.

Stolorow, R.D. (2015). Trauma Destroys Time. Retrieved from: https://www. psychologytoday.com/us/blog/feeling-relating-existing/201510/trauma-destroys-time (access: 07.09.2023). Tanner, T. (1963). Conrad: Lord Jim.

Watt, I. (1980). Conrad in the Nineteenth Century. London: Chatto and Windus.

Opublikowane
2024-03-04
Jak cytować
[1]
Skolik, J. 2024. Joseph Conrad – władca czasu. Perspektywy Kultury. 45, 2 (mar. 2024), 273-288. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.20.