Religijność – między mechanizmem obronnym a świadomością

na podstawie Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna Sigmunda Freuda

Słowa kluczowe: Freud, Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna, religijność, trauma, nerwice eklezjogenne

Abstrakt

Według Sigmunda Freuda powstanie religii judaistycznej należy łączyć z zabójstwem Mojżesza, którego mieli dokonać względem swojego przywódcy Hebrajczycy. Teza ta, którą psychoanalityk przejął od Ernsta Sellina, stała się podstawą jego rozważań dotyczących traumy stanowiącej źródło doświadczanej przez człowieka nerwicy na tle religijnym. W niniejszym artykule podjęto próbę wykazania, iż podłoże nerwic eklezjogennych nie należy upatrywać w traumatycznych wydarzeniach związanych z czasem wyjścia Izraelitów z Egiptu, jak chciał Freud, ale w indywidualnym podejściu człowieka do religii oraz w przeżywanych przez niego konfliktach wewnętrznych.

Biogram autora

Michał Powęska, The John Paul II Catholic University of Lublin

Assistant Professor at the Institute of Theological Sciences of the Faculty of Theology of the Catholic University of Lublin. In 2021, at the same university, he defended his doctoral dissertation entitled Sapiencjalne tło chrystologicznych metafor wina, wody i chleba w Ewangelii Janowej. Studium intertekstualne [The Sapiential Background of the Christological Metaphors of Wine, Water and Bread in the Gospel of John. An intertextual study] with distinction. He is the author of several scientific articles and co-editor of a collective work. His scientific research revolves around the exegesis of the Gospel of John, the psychology of biblical characters and issues related to intertextual analysis.

Bibliografia

Allport, G.W. (1966). The Religious Context of Prejudice. Journal for the Scientific Study of Religion 5, 447-457.

Assmann, J. (2018). Freud, Sellin, and the Murder of Moses. In: Freud and Monotheism: Moses and the Violent Origins of Religion (ed. G. Sharvit, K.S. Feldman). New York, NY: Fordham University Press, 138-156. DOI: https://doi.org/10.1515/9780823280056-007

Bakan, D. (1958). Sigmund Freud and the Jewish Mystical Tradition. New Jersey, NJ: D. Van Nostrand.

Baron, S. (1939). Moses and Monotheism (Rev.). American Journal of Sociology 45, 476.

Carpenter, E. (2012). Exodus. Evangelical Exegetical Commentary; Bellingham, WA: Lexham Press, I.

Caruth, C. (1996). Unclaimed Experience: Trauma and the Possibility of History (Freud, Moses and Monotheism). In: Unclaimed Experience. Trauma, Narrative, and History. Baltimore, MD: John Hopkins University Press, 10-24.

Chlewiński, Z. (2000). Religia a osobowość człowieka. In: Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej (ed. H. Zimoń). Lublin: TN KUL, 89-126.

Chwalisz, Ł. (2007). Czy psychoanaliza opiera się na myśli kabalistycznej?. Studia Psychologica 7, 267-283.

Cole, R.A. (1973). Exodus: An Introduction and Commentary. Tyndale Old Testament Commentaries; Downers Grove, IL: InterVarsity Press, II.

Cumbee, D.W. (1980). Depression As an Ecclesiogenic Neurosis. The Journal of Pastoral Care 34, 254-267.

Czernianin, W., H. Czernianin, (2017). Zarys teorii psychoanalitycznej Zygmunta Freuda (1856-1939) w perspektywie psychologii literatury, Przegląd biblioterapeutyczny 1, 13-33.

Durham, J.I. (1987). Exodus. Word Biblical Commentary 3; Dallas, TX: Word.

Freud, E.L. (ed.) (1970). The Letters of Sigmund Freud and Arnold Zweig. London: Hogarth.

Freud, S. (1967). Człowiek, religia, kultura. Warszawa: KiW.

Freud, S. (1939). Moses and Monotheism. Letchworth: Hogarth Press.

Freud, S. (1907). Obsessive Actions and Religious Practices. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, ed. J. Strachey, London: Hogarth, IX, 115-128.

Freud, S. (2005). Poza zasadą przyjemności, Sixth Edition. Warszawa: PWN.

Freud, S. (1993). Totem i tabu. Warszawa: Wydwanictwo KR.

Griffiths, J.G. (1953). The Egyptian Derivation of the Name Moses. Journal of Near Eastern Studies 12, 225-231.

Hall, C.S., G. Lindzey, J.B. Campbell, (2013). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.

Hyatt, J.P. (1940). Freud on Moses and the Genesis of Monotheism. Journal of Bible and Religion 8, 85-88.

Kisiel, A. (2016). Uraz – bliskość – nie-pamięć. Psychoanalityczny dyskurs traumy od Freuda do Ettinger, Narracje o Zagładzie 2, 115-132.

Lemański, J. (2009). Księga Wyjścia. Częstochowa: Edycja św. Pawła.

Malmat, A. (2012). Let My People Go and Go and Go and Go. Egyptian Records Support a Centuries-long Exodus. In: Ancient Israel in Egypt and the Exodus (ed. M. Warker). Washington, DC: Biblical Archaeology Society, 21-30.

Molenda, A. (2015). Wybrane aspekty nerwicy eklezjogennej. Perspektywa psychoterapeuty. In: Religia, religijność, duchowość. W poszukiwaniu nowych perspektyw (ed. H. Grzymała-Moszczyńska – D. Motak). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 189-199.

Molenda, A. (2013). Obraz wymagań Boga w nerwicy eklezjogennej. Przegląd Religioznawczy 247, 177-195.

Morrow, W.S. (1998). Toxic Religion and the Daughters of Job. Studies in Religion 27, 263-276.

Nurmela, R.O. (2016). Moses: Freud’s Ultimate Project. Jewish Studies in the Nordic Countries Today 27, 223–242. DOI: https://doi.org/10.30674/scripta.66577

Okon, E.E. (2012). Akhenaton and Egyptian Origin of Hebrew Monotheism. American Journal of Social Issues & Humanities 6, 418-427.

Pfeifer, S. (1994). Faith-Induced Neurosis: Myth or Reality?. Journal of Psychology and Theology 22, 87–96.

Propp, W.H.C. (2008). Exodus 1—18: A New Translation with Introduction and Commentary. Anchor Yale Bible; New Haven, CT – London: Yale University Press, II.

Prusak, J. (2016). Distinguishing Between the Conscience and the Superego of Religious People in the Context of Treatment of Ecclesiogenic Neurosis. Psychoterapia 179, 33-44.

Schaetzing, E. (1955). Die ekklesiogenen Neurosen. Wege zum Menschen 7, 97–108.

Sellin, E. (1910). Einleitung in das Alte Testament. Leipzig: Quelle & Meyer.

Sellin, E. (1924). Geschichte des israelitisch-juedischen Volkes. Leipzig: Quelle & Meyer.

Sellin, E. (1928). Hosea und das Martyrium des Mose. Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 46, 26-33.

Sellin, E. (1922). Moses und seine Bedeutung für die israelitisch-jüdische Religionsgeschichte. Leipzig: A. Deichertiche.

Stasiewicz, P. (2014). Książę nicości R. Scotta Bakkera i Freudowska krytyka religii. In: Motywy religijne we współczesnej fantastyce (ed. M.M. Leś – P. Stasiewicz). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 189-201.

Waszkowiak, J.J. (2022). Analogie i korelacje między religią Echnatona a jahwizmem. Biblica et Patristica Thoruniensia 15, 25-49. DOI: https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.013

Wnuk, M., J.T. Marcinkowski (2012). Dojrzała religijność – struktura oraz przejawy w życiu człowieka. Problemy Higieny i Epidemiologii 93, 244-247.

Zimnica-Kuzioła, E. (2012). Główne stanowiska w psychologii religii – wprowadzenie. Kultura i wartości 1, 57-71.

Opublikowane
2024-06-29
Jak cytować
[1]
Powęska, M. 2024. Religijność – między mechanizmem obronnym a świadomością: na podstawie Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna Sigmunda Freuda. Perspektywy Kultury. 45, 2 (cze. 2024), 433-446. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.31.