Nowe i stare media jako kanały komunikacji z widzem

Słowa kluczowe: nowe media, media społecznościowe, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, informacja, promocja teatru

Abstrakt

Celem podjętych badań była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy dynamiczny rozwój Internetu i mediów społecznościowych znacząco wpłynął na zachowania w zakresie poszukiwania informacji o ofercie teatralnej. Artykuł traktuje o działalności informacyjnej Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, którego publiczność objęta została badaniem ankietowym, zaś media społecznościowe prowadzone przez Teatr poddano analizie. Wyniki badań ujawniły, że rozwój Internetu i mediów społecznościowych znacząco wpłynął i nadal wpływa na zmianę zachowań w zakresie poszukiwania informacji o ofercie teatralnej. Widzowie teatralni poszukują informacji głównie w Internecie, w tym – w mediach społecznościowych.

Biogram autora

Magdalena B. Król, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Absolwentka zarządzania kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o zarządzaniu (UJ). Adiunkt w Katedrze Kultury Informacyjnej Uniwersytetu KEN w Krakowie. Zainteresowania naukowe: obszar nauki o zarządzaniu – wzajemne wpływy teorii i praktyki w zarządzaniu projektami, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, kompetencje menedżerskie; obszar nauki o komunikacji społecznej i mediach – media tradycyjne i nowoczesne w działalności krakowskich teatrów, kierunki zmian w kształceniu akademickim. Wieloletnia współpraca z krakowskimi organizacjami pozarządowymi w zakresie zarządzania projektami i pozyskiwania środków publicznych na realizację projektów z obszaru kultury. Autorka monografii Skuteczne zarządzanie projektami a kompetencje interpersonalne (Warszawa, 2017).

Bibliografia

Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 20.

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, s. 17.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 149-150.

Miotk A., Nowy PR. Jak Internet zmienił public relations., Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016, s. 83-85.

Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017, s. 7, 24.

Orzeł B. (red.), Co nowego w nowych mediach? Transformacje, perspektywy, oczekiwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, s. 7.

Popiołek M., Czy można żyć bez Facebooka?, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 41.

Poskuta-Włodek D., Co dzień powtarza się gra … Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 1893-1993, Państwowy Teatr im. J. Słowackiego, Kraków 1993, s. 8-13.

Purchla J., Teatr i jego architekt, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 1993, s. 51-75.

Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwa Drugie, Warszawa 2018, s. 115.

Treadaway C., Smith M., Godzina dziennie z Facebook marketingiem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011, s. 50.

Kaplan A.M., Haenlein M., Users of the World Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, „Business Horizons” 2010, nr 53, s. 59-68.

Kietzmann J.H., Hermkens K., McCarthy I.P., Silvestre B.S., Social Media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media, „Business Horizons” 2011, nr 54 (3), s. 241-251.

Kowalska M., Funkcjonalność mediów społecznościowych jako siedem bloków plastra miodu, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie” 2013, z. 413, s. 205-2015.

Szpunar M., Czym są nowe media – próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 4 (35), s. 40.

Ahlqvist T., Bäck A., Halonen M., Heinonen S., Social Media Roadmaps: Exploring the Futures Triggered by Social Media, Helsinki 2008, s. 14

https://publications.vtt.fi/pdf/tiedotteet/2008/T2454.pdf [odczyt: 20.09.2023].

Lister M., Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., New Media. A Critical Introduction, London-New York 2009, s. 9-13

https://www.philol.msu.ru/~discours/images/stories/speckurs/New_media.pdf [odczyt: 20.09.2023].

Raport E-commerce w Polsce 2022, Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html [odczyt: 20.09.2023].

Główny Urząd Statystyczny: https://stat.gov.pl/ [odczyt: 4.09.2023].

Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie: https://teatrwkrakowie.pl/ [odczyt: 4.09.2023].

Facebook Teatru im. J. Słowackiego: https://www.facebook.com/TeatrSlowackiego/ [odczyt: 7.09.2023].

Instagram Teatru im. J. Słowackiego: https://www.instagram.com/teatrwkrakowie/ [odczyt: 7.09.2023].

Youtube Teatru im. J. Słowackiego: https://www.youtube.com/@teatrwkrakowie/featured [odczyt: 7.09.2023].

Spotify Teatru im. J. Słowackiego: https://open.spotify.com/user/baobqajkhoe0ovsxouvturcja?si=BhWwaeR-Q-i71qN2_CBEhA&nd=1 [odczyt: 7.09.2023].

Twitter Teatru im. J. Słowackiego: https://twitter.com/TeatrwKrakowie [odczyt: 7.09.2023].

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego: https://www.malopolska.pl/dla-mieszkanca/kultura-i-dziedzictwo/instytucje-kultury/teatr-im-juliusza-slowackiego-w-krakowie [odczyt: 7.09.2023].

Biuletyn Informacji Publicznej: https://bip.malopolska.pl/tslowackiego,m,4438,struktura.html [odczyt: 7.09.2023].

Narodowe Centrum Kultury: https://nck.pl/badania/aktualnosci/jak-dziala-audience-development- [odczyt: 7.09.2023].

Opublikowane
2024-12-28
Jak cytować
[1]
Król, M.B. 2024. Nowe i stare media jako kanały komunikacji z widzem. Perspektywy Kultury. 47, 4 (grudz. 2024), 269-288. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.18.