O pewnym sposobie posługiwania się klasycyzmem w europejskiej kulturze artystycznej
Uwagi o malarstwie Aleksieja Wenecjanowa
Abstrakt
Celem głównym niniejszego artykułu jest kulturoznawcza analiza strategii malarskiej Aleksieja Wenecjanowa w odniesieniu do zagadnienia tematu chłopskiego w malarstwie. Problematyka ta wiąże się z kolei z określonym sposobem posługiwania się klasycyzmem. Klasycyzm interpretowany jest tutaj nie tylko jako pewien nurt stylistyczny bądź epoka w dziejach sztuki, lecz również jako zestaw reguł i wartości, które przynależą do wyposażenia umysłowego działającego artysty. Celem pobocznym jest wskazanie na inne przykłady analogicznych strategii zaczerpniętych z dziejów europejskiej kultury artystycznej, wskazujących na istnienie pewnej ciągłości intelektualnej w historii kultury europejskiej.
Bibliografia
Alexeyeva, T. (1984). Venetsianov and his school. Leningrad: Aurora Art Publishers.
Ałpatow, M. (1975). O sztuce ruskiej i rosyjskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bazylow, L. (1986). Historia nowożytnej kultury rosyjskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Kraków: Universitas.
Hellwig, K. (2000). Malarstwo XVII wieku we Włoszech, Hiszpanii i Francji. W: R. Toman (red.), Sztuka baroku. Kolonia: Könemann.
Herder, J.G. (1962). Myśli o filozofii dziejów. T. 1–2. Warszawa: Pań-stwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mauss, M. (2007). Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych. W: E. Nowacka i M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antolo-gia tekstów klasycznej antropologii. Warszawa: Państwowe Wydaw-nictwo Naukowe.
Moraczewski, K. (2014). Cultural theory and history: theoretical issues. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwer-sytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Poprzęcka, M. (1980). Akademizm. Warszawa: Wydawnictwa Artystycz-ne i Filmowe.
Porębski, M. (1988). Dzieje sztuki w zarysie. Wiek XIX i XX. Warszawa: Arkady.
Radiszczew, A. (1954). Podróż z Petersburga do Moskwy. Warszawa: Książka i Wiedza.
Stolot, F. (2001). Henryk Siemiradzki. Wrocław: Wydawnictwo Dolnoślą-skie.
Tatarkiewicz, W. (1976). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Topolski, J. (2003). Narodziny kapitalizmu w Europie. XIV–XVIII w. Po-znań: Wydawnictwo Poznańskie.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.