Sfinks i przebudzenie Egiptu
Abstrakt
W artykule omówiono kilka interesujących wątków wykorzystania wizerunku egipskiego sfinksa we współczesnych kontekstach: pomnik Egypt Awakened (Nahdat Misr) w Kairze, symbolizujący współczesny Egipt, oraz wykorzystanie motywu sfinksa jako aspektu protestów społecznych; tzw. arabska wiosna i przewrót polityczny w Egipcie w latach 2010–2012.
Bibliografia
Aston, B.G., Harrell, J.A., & Shaw, I. (2000). Stone. In: P.T. Nicholson & I. Shaw (eds.), Ancient Egyptian Materials and Technology. Cambridge: Cambridge University Press, 5–77.
Brown, V.M. & Harrell, J.A. (1998). Aswan granite and granodiorite. Göttinger Miszellen, 164, 33–39.
Colla, E. (2007). Conflicted Antiquities. Egyptology, Egyptomania, Egyptian Modernity. Durham–London: Duke University Press.
Crabbs, Jr., J.A. (1984). The Writing of History in Nineteenth-Century Egypt: A Study in National Transformation. Detroit: Wayne State University Press.
Cuno, J. (2008). Who Owns Antiquity? Museums and the Battle over Our Ancient Heritage. Princeton: Princeton University Press.
Dika Seggerman, A. (2013). Al-Tatawwur (Evolution): An Enhanced Timeline of Egyptian Surrealism. Dada/Surrealism 19(1), 1–26.
Elsworth-Jones, W. (2013). Banksy, the Man behind the Wall. New York: St. Martin’s Press.
Gershoni, I. & Jankowski, J.P. (1993). Egypt, Islam, and the Arabs: The Search for Egyptian Nationhood, 1900–1930. New York–Oxford: Oxford University Press.
Goldschmidt jr., A. (2000). Biographical Dictionary of Modern Egypt. London: Lynne Rienner Publishers.
Kanafani, F.M. (2020). Modern Art in Egypt: Identity and Independence, 1850– 1936. London–New York: I.B. Tauris.
Karnouk, L. (2005). Modern Egyptian Art, 1910–2003. Cairo: American University in Cairo Press.
Radwan, N. (2017). Between Diana and Isis: Egypt’s “Renaissance” and the Neo-Pharaonic Style (1920s–1930s). Retrieved from: https://books.openedition. org/inha/7194
Redling, E. (2011). ‘Say on, sweet Sphinx!’. Die Ausstrahlung des Sphinx-Mythos in der amerikanischen Literatur des 19. Jahrhunderts. In: B. Malinowski, J. Wesche, & D. Wohlleben (eds.), Fragen an die Sphinx. Kulturhermeneutik einer Chimäre zwischen Mythos und Wissenschaft. Heidelberg: Universitätsverlag WINTER, 103–121.
Regier, W.G. (2004). Book of the Sphinx. Lincoln: University of Nebraska Press.
Reid, D.M. (2002). Whose Pharaohs? Archaeology, Museums, and Egyptian National Identity from Napoleon to World War I. Cairo–Berkeley: American University in Cairo Press.
Vymazalová, H., Megahed, M., & Ondráš, F. (eds.). (2011). Ancient Echoes in the Culture of Modern Egypt. Prague: Faculty of Arts of Charles University.
Copyright (c) 2022 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.