Lokalna wystawa jako miejsce wymiany komunikatów o wartości lokalnego dziedzictwa na przykładzie wystawy Ostra sztuka: Gotyk na ziemi radomskiej

Słowa kluczowe: dziedzictwo kulturowe, wystawa muzealna, zarządzanie humanistyczne

Abstrakt

Artykuł dotyczy zarządzania lokalnym dziedzictwem kulturowym w nurcie zarządzania humanistycznego. Jest to case study radomskiej wystawy o lokalnym gotyku, w którym czasowa wystawa muzealna została odczytana jako sposób porozumiewania się muzeum z publicznością oraz miejsce wymiany komunikatów o wartości lokalnego dziedzictwa kulturowego. Przyjętą metodą badawczą jest podejście narratologiczne w naukach o zarządzaniu, w formie zaproponowanej przez Barbarę Czarniawską. Metoda narracyjna pozwala ocenić wystawę pod kątem nadawania sensu działaniom podejmowanym przez muzeum i współpracujące podmioty w zarządzaniu dziedzictwem w znacznie większym stopniu niż badanie frekwencji czy kosztów zorganizowania wystawy. Po odrzuceniu paradygmatu zysku (a także efektywności kosztowej) jako celu działania muzeum właśnie poszukiwanie sensu może się stać jednym z centralnych zadań zarządzania i kryterium oceny działalności, zwłaszcza w nurcie zarządzania humanistycznego i w odniesieniu do instytucji niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Biogram autora

Agata Morgan, Uniwersytet Jagielloński

Adiunkt w Instytucie Spraw Publicznych UJ, jej doktorat, w dziedzinie nauk o zarządzaniu, w dyscyplinie nauk humanistycznych, dotyczył symbolicznych uwarunkowań zarządzania przestrzenią miasta postsocjalistycznego, kuratorka wystaw, sekretarz redakcji pisma Miastotwórczość. Zainteresowania badawcze: zarządzanie przestrzenią publiczną, zarządzanie dziedzictwem kulturowym (w szczególności w mieście postsocjalistycznym), wykorzystanie Arts Based Research ABR w naukach o zarządzaniu.

Bibliografia

Bal, M. (2005). Dyskurs muzeum. W: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki: Antologia. Kraków: Universitas, 353- 355.
Barańska, K. (2013). Muzeum w sieci znaczeń: Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków: Wydawnictwo Attyka.
Boje, D. M. (2008). Storytelling organization, , Londyn: SAGE.
Borusiewicz, M. (2012). Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas.
Cieślak-Kopyt, M., Kupisz, D., Pogodzińska, D. i Stańczuk, K. (red.). (2022). Ostra sztuka: Gotyk na ziemi radomskiej. Radom-Pękowice: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo.
Czarniawska, B. (2015). Podejście narratologiczne w badaniach organizacji i zarządzania. W: M. Kostera (red.), Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO, 225-232.
Czarniawska, B. (1998). Narrative approach to organization studies. Thousand Oaks: SAGE.
Dumała, K. (1964). Przyczynek do dziejów kamieniarstwa w Szydłowcu. Studia z dziejów rzemiosła i przemysłu, T. 4, 53-61.
Działalność muzeów w 2021 r. Informacja sygnalna GUS. (2022). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/dzialalnosc-muzeow-w-2021-roku,12,5.html, data publikacji 11.05.2022 r. (dostęp: 19.07.2022).
Folga-Januszewska, D., Jaskanis, P. i Waltoś, S. (2010). Projekt prawa o muzeach. Muzealnictwo, nr 51, 11-21.
Gliński, B., Kuc, B. R. i Fołtyn, H. (2000). Menedżeryzm, strategie, zarządzanie, Warszawa: Key Text.
Gola, T. (2022). Wyposażenie i wystrój kościołów z obszaru dawnego powiatu radomskiego, W: Cieślak-Kopyt, M., Kupisz, D., Pogodzińska, D. i Stańczuk, K. (red.). (2022). Ostra sztuka: Gotyk na ziemi radomskiej. Radom-Pękowice: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo, 33-46.
Kępa, M. (2022), Dyskretny urok radomskiego gotyku: Muzealny album może być świetnym przewodnikiem po mieście. Gazeta Wyborcza – Tygodnik Radom z dnia 29.05.2022 r. Pozyskano z: https://radom.wyborcza.pl/radom/7,143526,28482373,z-biblioteki-regionalisty-z-inspiracji-gotykiem.html (dostęp: 28.07. 2022).
Kostera, M. (2010). Organizacje i archetypy. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
Kostera, M. (red.). (2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Krzyżanowski, L. (1999). O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty - modele – metafory. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipko, M. (2022). Sakralna architektura gotycka dawnego powiatu radomskiego, W: Cieślak-Kopyt, M., Kupisz, D., Pogodzińska, D. i Stańczuk, K. (red.). (2022). Ostra sztuka: Gotyk na ziemi radomskiej. Radom-Pękowice: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i Wydawnictwo i Pracownia Archeologiczna Profil-Archeo, 17-27.
Marks-Krzyszkowska, M. (2016). Zarządzanie publiczne - istota i wybrane koncepcje. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica nr 56, 27-51. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.18778/0208-600X.56.03 (dostęp: 20.07. 2022).
Purchla, J. (2017). Dziedzictwo kulturowe, W: Hausner, J., Karwińska, A. i Purchla, J. (red.), Kultura a rozwój, Kraków: Wydawnictwo Nieoczywiste: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, 37-56.
Simons, N. (2010). The Participatory Museum. Santa Cruz: Museum 2.0, Pozyskano z: https://www.participatorymuseum.org/read/ (dostęp: 28.07. 2022).
Vergo, P. (2005). Milczący obiekt. W: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki: Antologia. Kraków: Universitas, 313-334.
Weick, K. E. (2016). Tworzenie sensu w organizacjach, tłum. Barbara Czarniawska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Witkowski, L. (2009). Jak pokonać homo oeconomicus?: problem specyfiki zarządzania humanistycznego. W: Górski, P. (red.), Humanistyka i zarządzanie: w poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 115-142.
Opublikowane
2024-09-30
Jak cytować
[1]
Morgan, A. 2024. Lokalna wystawa jako miejsce wymiany komunikatów o wartości lokalnego dziedzictwa na przykładzie wystawy Ostra sztuka: Gotyk na ziemi radomskiej. Perspektywy Kultury. 46, 3 (wrz. 2024), 283-298. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.19.