Od redakcji
Abstrakt
Temat tytułowy 27 numeru kwartalnika „Perspektywy Kultury” kieruje zapewne intuicję Czytelnika w stronę refleksji filozoficznej. I tak właśnie jest. Podstawowa definicja słownikowa „tożsamości” wskazuje na synonim tego terminu – „identyczność”, a dalej – fakty, cechy, dane personalne pozwalające zidentyfikować jakąś osobę. Głębsza, humanistyczno‑społeczna definicja odsyła jednak w obszar samoświadomości, ale i poczucia jedności wspólnoty, elementów tę wspólnotę warunkujących. Te elementy to zwłaszcza kultura, wartości, w końcu wspólnotowość postrzegana w wymiarze metafizycznym, wzniosłe ideały moralne i religijne. Dwoje autorów filozofów, Agata Płazińska i Piotr Duchliński z Akademii Ignatianum, proponują refleksję nad metafizyczno-kulturotwórczym charakterem ofiary na przykładzie życia i śmierci Edyty Stein i Simone Weil, nad sensem aktu ofiary w imię wyższych wartości. W naszym kręgu kulturowym taką wartością jest np. oddanie własnego życia za innego człowieka. Jest to ofiara, którą można określić jako absolutną. Wbrew współczesnemu kryzysowi, który przeżywają metafizyka i aksjologia, właśnie takie „absolutne czyny” są istotnymi i nieusuwalnymi elementami tożsamościowymi naszej kultury. W drugim tekście, pióra ks. Mariusza Szrama z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cofamy się wiele wieków wstecz, do czasów Ojców Kościoła, aby razem z autorem pochylić się nad refleksją teologiczną o tworzeniu monumentalnej spójności myśli semickiej i helleńskiej, definiującej tożsamość chrześcijaństwa. Dwie kolejne, ciekawe analizy w naszym dziale tytułowym to Chrześcijańska tożsamość nauczyciela wczesnej edukacji we współczesnym świecie Eweliny Kurowickiej-Roman (KUL JPII) oraz Kształtowanie tożsamości narodowej młodzieży w Związku Harcerstwa Polskiego (ZHP) Kamila Romana (także z KUL-u).
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.