Wojny wywoływane hasztagiem
Abstrakt
Niespełna rok po amerykańskiej premierze na polskim rynku księgarskim pojawiła się książka, którą waszyngtońskie instytucje think tanks i prasa, zarówno specjalistyczna (od „Foreign Affairs” po „Kirkus Reviews”), jak codzienna (m.in. „New York Times”), zgodnie nazwały jedną z najlepszych i najważniejszych książek non fiction 2018 r., a wybitni eksperci – pośród nich Francis Fukuyama, gen. Michael Hayden (były dyrektor Narodowej Agencji Bezpieczeństwa USA oraz szef CIA) czy nawet Vinton Gray Cerf, uważany za jednego z wynalazców Internetu, i liczni inni komplementowali słowami najwyższego uznania. Oryginalny tytuł, brzmiący w języku angielskim bardzo celnie, a zarazem przewrotnie – LikeWar – co rozumieć można jednocześnie jako „wojnę lajków” i „nibywojnę”, przetłumaczony został bodaj nieco banalnie i mniej marketingowo: Nowy rodzaj wojny, dopiero druga jego część, podobnie do anglojęzycznej, doprecyzowuje, że chodzi o Media społecznościowe jako broń. W istocie jednak tytułowe sformułowania militarne – „wojna” oraz „broń” wskazują dobitnie na główny przedmiot analizy prowadzonej w książce, którą admirał marynarki Stanów Zjednoczonych i jeden z byłych najwyższych dowódców NATO, James G. Stavridis, zdefiniował jako najważniejszą analizę teorii konfliktu zbrojnego od czasów klasycznego Vom Kriege Carla von Clausewitza, skrojoną na miarę wyzwań XXI w.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.