Istota aliansów strategicznych na przykładzie aliansów lotniczych
Abstrakt
Celem artykułu jest objaśnienie istoty, analiza i poznanie związków, jakie zachodzą pomiędzy partnerami aliansu strategicznego. W przeprowadzonej analizie za model przyjęto przykład aliansu lotniczego. Przedsiębiorstwa lotnicze decydują się na działalność w formie aliansu, ponieważ osiągają korzyści ekonomiczne, których nie byłyby w stanie uzyskać samodzielnie. W wyniku współdziałania podmiotów zachodzi pozytywny efekt synergii. Podejmując współpracę w formie aliansu, należy pamiętać, że przedsiębiorstwa współdziałają, pozostając równocześnie konkurentami. W analizie dokonano porównania trzech największych aliansów lotniczych: Star Alliance, SkyTeam oraz Oneworld. Artykuł zawiera zestawienie najważniejszych wniosków przeprowadzonej analizy.
Bibliografia
Bengsson M., Kock S., Cooperation in Business Networks-Cooperate and Compete Simultaneously, “Industrial Marketing Management,” 2000, No. 29, pp. 411-426.
Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne – problemy teorii i dylematy praktyki, Biblioteka Menadżera, Kraków 2000.
Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
Kaczmarek B., Glinkowska B., Tworzenie grup kapitałowych i aliansów strategicznych, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012.
Kraciuk J., Alianse strategiczne jako sposób konsolidacji przedsiębiorstw, SGGW, “Prace Naukowe,” 2005, No. 28, pp. 498, 501-502.
Marcinkowska E., Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, SGH, Warszawa 2001.
Milne G.R., Iyer E.S., Gooding-Williams S., Environmental organization alliance relationships within and across nonprofit, business, and government sectors, “Journal of Public Policy & Marketing,” 1996, 15, pp. 203-215.
Pietruszka-Otryl A., Motywy tworzenia aliansów strategicznych przedsiębiorstw, “Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie,” 2004, No. 647, p. 116.
Rich M.K., Requirements for successful marketing alliances, “Journal of Business & Industrial Marketing,” 2003, 18, pp. 447-456.
Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1997.
Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.
Szymajda I., Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie. Problemy dostosowania prawa polskiego, Liber, Warszawa 2002.
Todeva E., Knoke D., Strategic Alliances and Models of Collaboration, “Management Decision,” 2005, Vol. 43, No. 1, pp. 123-148.
Wako H.A., Economic Globalization, Institutions and Development. Essays on Aid, Foreign Direct Investment and Trade, Datawyse 2018.
Zajas S., Stefaniuk B., Alianse lotnicze, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.
Żylicz M., Prawo lotnicze, międzynarodowe, europejskie i krajowe, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.