Significance of Strategic Alliances; the Case of Airline Alliances
Abstract
This article is poised to explain the significance, analyze and understand the relationships that are established between partners of a strategic alliance. The analysis conducted was modeled on the example of airline alliances. Airlines decide on operating as alliances due to economic benefits which they would not be able to reach on their own. In the result of their cooperation, these entities produce beneficial synergistic effects. It should be noted that by starting cooperation within an alliance, those entities still remain competitors. The analysis provides a comparison of three largest airline alliances: Star Alliance, SkyTeam and Oneworld. The article contains a summary of the most important conclusions of the analysis.
References
Bengsson M., Kock S., Cooperation in Business Networks-Cooperate and Compete Simultaneously, “Industrial Marketing Management,” 2000, No. 29, pp. 411-426.
Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne – problemy teorii i dylematy praktyki, Biblioteka Menadżera, Kraków 2000.
Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
Kaczmarek B., Glinkowska B., Tworzenie grup kapitałowych i aliansów strategicznych, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012.
Kraciuk J., Alianse strategiczne jako sposób konsolidacji przedsiębiorstw, SGGW, “Prace Naukowe,” 2005, No. 28, pp. 498, 501-502.
Marcinkowska E., Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, SGH, Warszawa 2001.
Milne G.R., Iyer E.S., Gooding-Williams S., Environmental organization alliance relationships within and across nonprofit, business, and government sectors, “Journal of Public Policy & Marketing,” 1996, 15, pp. 203-215.
Pietruszka-Otryl A., Motywy tworzenia aliansów strategicznych przedsiębiorstw, “Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie,” 2004, No. 647, p. 116.
Rich M.K., Requirements for successful marketing alliances, “Journal of Business & Industrial Marketing,” 2003, 18, pp. 447-456.
Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1997.
Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.
Szymajda I., Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie. Problemy dostosowania prawa polskiego, Liber, Warszawa 2002.
Todeva E., Knoke D., Strategic Alliances and Models of Collaboration, “Management Decision,” 2005, Vol. 43, No. 1, pp. 123-148.
Wako H.A., Economic Globalization, Institutions and Development. Essays on Aid, Foreign Direct Investment and Trade, Datawyse 2018.
Zajas S., Stefaniuk B., Alianse lotnicze, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.
Żylicz M., Prawo lotnicze, międzynarodowe, europejskie i krajowe, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002.
Copyright (c) 2019 Jesuit University Ignatianum in Krakow

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.