To nie są światy równoległe

Abstrakt

24 lutego 2020 roku Komitet Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk przedstawił dokument Etyczne aspekty upowszechniania poglądów niena­ukowych – informacja dla środowisk naukowych. W jego pierwszym aka­picie czytamy: „Rozpowszechnianie się pseudonaukowych poglądów i opinii stanowi jedno z poważniejszych zagrożeń dla współczesnych społeczeństw. Pseudonaukowe poglądy i opinie kwestionują autorytet nauki i mogą prowadzić do istotnych szkód dla jednostek i społeczeństw” (Komitet Etyki w Nauce PAN, 2020, s. 1). W książce Światy równole­głe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze jej autor, Łukasz Lamża, omawia najpopularniejsze współczesne pseudonaukowe uroje­nia. Lamża sprawnie je prezentuje, ale w niewielkim stopniu eksponuje zagrożenia związane z popularnością tych przekonań. Zgodnie z sugestią zawartą w tytule, autor zabiera nas do równoległego świata pseudonauki, medycyny alternatywnej i innych – jak to określił – „podejrzanych teorii”. Można powiedzieć, że książka Lamży dostarcza czytelnikowi krótkiego katalogu przekonań, które z całą pewnością mogą być zakwalifikowane jako pseudonaukowe.

Biogram autora

Radosław Kazibut, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Profesor nadzwyczajny na Wydziale Filozoficz­nym UAM w Zakładzie Filozofii Nauki i Techniki. Autor pierwszej pol­skojęzycznej monografii poświęconej filozofii przyrody Roberta Boyle’a pt. Filozofia przyrody i przyrodoznawstwa Roberta Boyle’a. Filozoficzna geneza nauki laboratoryjnej, Poznań 2019. Aktywny członek Sekcji Filo­zofii Przyrody i Przyrodoznawstwa Polskiego Towarzystwa Filozoficz­nego. Prowadzi badania nad wpływem czynników filozoficznych i kultu­rowych na proces kształtowania się nowożytnego paradygmatu poznania naukowego.

Bibliografia

Chang, H. (2010). The Hidden History of Phlogiston: How Philosophical Failure Can Generate Historiographical Refinement. Hyle-International Journal for Philosophy of Chemistry, 16 (2), 47–79.
Komitet Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk. (2020). Etyczne aspekty upowszechniania poglądów nienaukowych. NAUKA, 1, 7–27. DOI: 10.24425/nauka.2020.132619.
Krawczyk, E., Weiner, J. i Belowski, J. (2019). Nie daj się wkręcić szarlatanom. Posłuchaj, co o zdrowiu mówi nauka! Warszawa: Wydawnictwo Pascal.
Lamża, Ł. (2020). Światy równoległe. Czego uczą nas, płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Nowak, A.W., Abriszewski, K. i Wróblewski, M. (2016). Czyje lęki? Czyja nauka? Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Spotniak, A. (2019). Metafizyczny remis, Tygodnik Powszechny, 51–52, 22–29 grudnia 2019, 131–135.
Opublikowane
2020-06-30
Jak cytować
[1]
Kazibut, R. 2020. To nie są światy równoległe. Perspektywy Kultury. 29, 2 (cze. 2020), 341-346. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2020.2902.22.