„Ty, który zszyłeś to płótno…”. Adama Zagajewskiego poszukiwanie Absolutu

Słowa kluczowe: Adam Zagajewski, współczesna poezja polska, sacrum w literaturze, interpretacja, krytyka literacka

Abstrakt

Poezja Adama Zagajewskiego dowodzi, jak wysoce skomplikowana bywa relacja człowieka z sacrum. Mimo świadectwa całkowitej niezależności od ustanowionych formacji, także wyznaniowych, jakie poeta dał w początko­wej fazie twórczości, kiedy to określił się mianem „ateisty obydwu kościołów, / bezpartyjnego wśród partyjnych, / niewierzącego wśród wiernych, / niepew­nego pośród przekonanych” (Mogę mówić tylko za siebie; List. Oda do wielo­ści, Zagajewski 1983), w krytyce literackiej od dawna podkreślana bywa obec­ność w jego poezji szeroko pojmowanej sfery sacrum. Podczas lektury wierszy Zagajewskiego odbiorca ma wrażenie, że sacrum jest w nich permanentnie obecne, że poeta co rusz ociera się o figurę Absolutu, jednocześnie nie mogąc (nie potrafiąc, czasem nie chcąc) jej w pełni dojrzeć. Czytelnik odnosi nawet wrażenie, że być może jest to niemożność programowa, bowiem dla Zaga­jewskiego nadzwyczaj istotne znaczenie ma ruch kolisty, nieustanne krąże­nie wokół tej samej kwestii, konieczność ciągłego podawania w wątpliwość. Niniejszy artykuł przybliża te złożone relacje, dowodząc, że Zagajewski kon­sekwentnie prowadzi w swych wierszach refleksję nad figurą Absolutu, że podmiot jego wierszy poszukuje sacrum, a pytanie o Absolut zdaje się mieć dla twórcy charakter nie tylko strategii poezjotwórczej, lecz także dylematu bardzo osobistego. Poeta zmarł 21 marca 2021 r.

Biogram autora

Bogusława Bodzioch-Bryła, Akademia Ignatianum w Krakowie

Assistant Professor at the Jesuit Uni­versity Ignatianum in Krakow (Faculty of Philosophy, Institute of Cultural Studies), author of monographs: Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji (2019); Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze. Scenariusze zajęć edukacji medialnej dla nauczycieli (2015); Ku ciału post-ludzkiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości (2011;2006), Kapłan Biblio­teki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009); coauthor of books: Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury pol­skiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016); Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015), Nowy leksykon szkolny (2005), Leksykon wiedzy szkolnej (2008) and collec­tive monographs. She has written for Teksty Drugie, Zagadnienia Rodzajów Literackich, Studia Medioznawcze, Kultura-Media-Teologia, Perspectives on Culture, Horyzonty Wychowania, Studia de Cultura, Studia Historicolitte­raria, Episteme, and Śląsk, among others. Member of the Polish Society for Cultural Studies and the Polish Society for Film and Media Studies. Research interests: describing the clash between literature and new media, in a broad perspective of Cultural Studies, interactive art, contemporary advertising, and journalism.

Bibliografia

Bodzioch-Bryła, B. (2009). Kapłan Biblioteki. O poetyckiej i eseistycznej twór­czości Adama Zagajewskiego. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Bodzioch-Bryła, B. (2014). Zmierzch dialogu z transcendencją czy jego ponowoczesna transpozycja? O koligacjach sacrum z reklamą i nowymi mediami. In R. Gajewska, A. Matuszek, & B. Tomalak (eds.), O zmierzchu myśli różne. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH.

Bodzioch-Bryła, B. (2016). „– Są znaki na niebie/ – Tak, prawie same spa­cje”. S@crum ponowoczesne w najnowszej literaturze polskiej. Kultura – Media – Teologia, 26, Iss. 6, 25–51. DOI 10.21697/kmt. Retrieved from: http://www.kmt.uksw.edu.pl/kmt-26-absolut-nieobecny

Bodzioch-Bryła, B. (2017). Przybywając za późno… Adam Zagajewski, Trzej Królowie. In J.M. Ruszar, & D. Siwor (eds.), Zemsta ręki śmiertelnej. Inter­pretacje wierszy poetów XX wieku. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera – JMR Trans-Atlantyk.

Caillois, R. (1973). Żywioł i ład. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Caillois, R. (1995). Człowiek i sacrum. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Chrząstowska, B., Wiegandtowa, E., & Wysłouch, S. (1992). Literatura współ­czesna. Podręcznik dla maturzystów. Poznań: Wydawnictwo Nakom.

Co poeta miał na myśli? Agam Zagajewski w V LO. Kurier Poranny (2015). Retrieved from: https://dzisiajwgliwicach.pl/trzeba-duzo-czytac-zeby-pisac -spotkanie-z-poeta/?cn-reloaded=1.

Czabanowska-Wróbel, A. (2015). Adam Zagajewski – twórczość. In P. Próch­niak (ed.), Monografie w toku. Kompendium multimedialne. Strony Poezji. Retrieved from: http://stronypoezji.pl/monografie/tworczosc-1/

Dembińska-Pawelec, J. (1993). W drzewach Adama Zagajewskiego. In J. Paszek & T. Sławek (eds.), Znajomym gościńcem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Droszkiewicz, J., (2019). Zmiana Klimatu. 10. Festiwal Literacki Zebrane. Adam Zagajewski: Jestem krytykiem obecnego rządu. Kurier Poranny, 10 października 2019. Retrieved from: https://poranny.pl/zmiana-kli­matu-10-festiwal-literacki-zebrane-adam-zagajewski-jestem-krytykiem -obecnego-rzadu-zdjecia-wideo/ar/c13-14490717

Eliade, M. (1966). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Eliade, M. (1974). Sacrum – mit – historia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gospel of John. Holy Bible, New International Version, NIV 1973, 1978, 1984, 2011 Biblica, Inc. Retrieved from: https://www.biblegateway.com/versions/ New-International-Version-NIV-Bible/.

Gospel of Mark. Holy Bible, New International Version, NIV 1973, 1978, 1984, 2011 Biblica, Inc. Retrieved from: https://www.biblegateway.com/versions/ New-International-Version-NIV-Bible/.

Gospel of Matthew. Holy Bible, New International Version, NIV 1973, 1978, 1984, 2011 Biblica, Inc. Retrieved from: https://www.biblegateway.com/ versions/New-International-Version-NIV-Bible/.

Forstner, D. (1990). Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Pax.

Hani, J. (1998). Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Lurker, M. (1994). Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Lyszczyna, J. (1995). Adama Zagajewskiego stwarzanie świata. In E. Jędrzejko & R. Piętkowa (eds.), Konteksty. Katowice: Towarzystwo Zachęty Kultury.

Machej, Z. (1991). Nieznośna lekkość wierszy. NaGłos, Iss. 4.

Michalski, P. (2011). Co można powiedzieć? Poezja konfesyjna i konfesyj­ność poezji. Przekładaniec, Iss. 25. Retrieved from: www.ejournals.eu/pliki/ art/575/.

Nossol, A. (1998). Teologiczny wymiar sacrum i profanum. In S. Gajda & H.J. Sobeczko (eds.), Człowiek – Dzieło – Sacrum. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Olędzka-Frybesowa, A. (1979). W głąb labiryntu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Olędzka-Frybesowa, A. (1989). Patrząc na ikony. Wędrówki po Europie. Kra­ków: Wydawnictwo Literackie.

Pawelec, D. (1994). Pokolenie ’68 „na wygnaniu”. In J. Garliński, Z. Jago­dziński, & J. Olejniczak (eds.), Literatura emigracyjna 1939–1989. Vol. I. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Poulet, G. (1977). Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne. Warszawa: PIW.

Sawicki, S. (1983). Sacrum w literaturze. In J. Gotfryd, M. Jasińska-Wojt­kowska, & S. Sawicki (eds.), Sacrum w literaturze. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Shephard, J. (1991). Trading One World for Another Section 7, Page 3. Retrie­ved from: https://www.nytimes.com/1991/05/26/books/keeping-it-short-a­-season-of-stories-trading-one-world-for-another.html.

Strömberg, R. (1998). Oczyma krytyków: Adam Zagajewski. Zeszyty Literackie, Iss. 1 (61).

Stróżewski, W. (1989). O możliwości sacrum w sztuce. In N. Cieślińska (ed.), Sacrum i sztuka. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Walcott, D. (2002). Elegista. Gazeta Wyborcza. Retrieved from: https://wybor­cza.pl/1,75410,2957120.html.

Wysłouch, S. (1997). Bunt wobec sacrum. Z problemów literatury antyreligij­nej w XX wieku. In M. Jasińska-Wojtkowska & J. Święch (eds.), Religijne aspekty literatury polskiej XX wieku. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zarębianka, Z. (1992). Poezja wymiaru sanctum: Kamieńska, Jankowski, Twar­dowski. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zagajewski, A. (1972). Komunikat. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Zagajewski, A. (1983). List. Oda do wielości. Paryż: Instytut Literacki.

Zagajewski, A. (1989). Audio recording. Retrieved from: https://voca.arizona. edu/readings-list/47/54.

Zagajewski, A. (1994). Ziemia Ognista. Poznań: Wydawnictwo a5.

Zagajewski, A. (1998a). Trzej aniołowie / Three Angels. Trans. C. Cava­nagh, R. Gorczyńska, B. Ivry, & C.K. Williams. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Zagajewski, A. (1998b). Auto Mirror. In C. Miłosz (ed.), A Book of Luminous Things: An International Anthology of Poetry. Boston: Mariner Books.

Zagajewski, A. (1999). Pragnienie. Kraków: Wydawnictwo a5.

Zagajewski, A. (2000). In Many authors, Literary Imagination: The Review of the Association of Literary Scholars and Critics 2.2, pp. 185–186. Retrieved from: https://doi.org/10.1093/litimag/2.2.185.

Zagajewski, A. (2002). Płótno. Warszawa: Wydawnictwo Zeszytów Literackich.

Zagajewski, A. (2005). Anteny. Kraków: Wydawnictwo a5.

Zagajewski, A. (2008). Eternal Enemies. Trans. C. Cavanagh. New York: Far­rar, Straus and Giroux.

Zagajewski, A. (2009). Jechać do Lwowa. Warszawa: Wydawnictwo Zeszytów Literackich.

Zagajewski, A. (2011). Unseen Hand. Trans. C. Cavanagh. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Zagajewski, A. (2014). A Defense of Ardor: Essays. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Zagajewski, A. (2018). Asymmetry. Trans. C. Cavanagh. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Zagajewski, A. (2019). Prawdziwe życie. Kraków: Wydawnictwo a5.

Opublikowane
2021-05-17
Jak cytować
[1]
Bodzioch-Bryła, B. 2021. „Ty, który zszyłeś to płótno…”. Adama Zagajewskiego poszukiwanie Absolutu. Perspektywy Kultury. 32, 1 (maj 2021), 99-134. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.09.
Dział
Chrześcijaństwo jako źródło kultury europejskiej