Zarządzanie destynacją turystyczną i jego dynamika: przypadek Barcelony na tle Katalonii
Abstrakt
Niniejszy artykuł stara się ocenić stopień konkurencyjności i dynamiki destynacji turystycznej na podstawie analizy różnych elementów i czynników zarządczych. Do przeprowadzenia analizy wybrano miasto Barcelonę i rolę jej stolicy Katalonii. W czasach głębokiego światowego kryzysu ekonomicznego z powodu pandemii Covid-19 w roku 2020 ruch turystyczny na całym świecie spadł o 70%. Niemniej, branża turystyczna wykazała wielką odporność i wytrzymałość jako globalny generator zatrudnienia i rozwoju działalności gospodarczej oraz bogactwa w ciągu ostatnich dziesięcioleci. To właśnie w tym kontekście artykuł analizuje zachowanie Barcelony jako punktu odniesienia dla destynacji, jaką jest Katalonia, w obliczu kryzysu pandemicznego i siły nowych, wschodzących konkurentów w turystyce. Reorganizacja struktury rozkładu ruchu turystycznego na światowym rynku turystycznym, spowodowana ograniczeniami zdrowotnymi i tempem odbudowy potęg gospodarczych, generuje bowiem znaczną liczbę nowych możliwości. Przepływy turystów tworzą nowe wyzwania w zakresie ich przyjmowania, zarządzania ich pobytem i zapewnienia wysokiego stopnia zadowolenia z doświadczenia turystycznego. Artykuł analizuje wiele strategii promowanych przez różnych agentów i menedżerów w dziedzinie turystyki, aby następnie przedstawić zbiór zaleceń, który wspomaga podejmowanie decyzji w sektorze turystycznym w trudnych czasach.
Bibliografia
Boyra, J. (2015). Tourism destination management: an overview of the advances of Catalonia. Tourismos: An International Multidisciplinary Refereed Journal of Tourism, Vol. 10, No. 2, 185–198.
Bremser, K., Alonso-Almeida, M.M., & Llach, J. (2018). Strategic alternatives for tourism companies to overcome times of crisis. Service Business, Vol. 12, No. 2, 229–251.
Britannica. (2021). Barcelona 1992 Olympic Games. Retrieved from: https:// www.britannica.com/event/Barcelona-1992-Olympic-Games
Chien, G.C. & Law, R. (2003). The impact of the severe acute respiratory syndrome on hotels: A case study of Hong Kong. International Journal of Hospitality Management, Vol. 22, No. 3, 327–332.
Henderson, J.C. & Ng, A. (2004). Responding to crisis: Severe acute respiratory syndrome (SARS) and hotels in Singapore. International Journal of Tourism Research, Vol. 6, No. 6, 411–419.
Generalitat De Catalunya. (2019). Directorate General of Tourism. Strategic Plan for Tourism of Catalonia 2018–2022. Retrieved from: http://empresa.gencat. cat/web/.content/20_-_turisme/coneixement_i_planificacio/documents/ arxius/Pla-estrategic-de-turisme-de-Catalunya-2018-2022_en.pdf
Ghaderi, Z., Mat Som, A.P., & Wang, J. (2014). Organizational learning in tourism crisis management: An experience from Malaysia. Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 31, No. 5, 627–648.
Gössling, S., Scott, D., & Hall, C.M. (2020). Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, Vol. 29, No. 1, 1–20.
Gursoy, D. & Chi, C.G. (2020). Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: Review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketig & Management, Vol. 29, No. 5, 527–529.
Hao, F., Xiao, Q., & Chon, K. (2020). COVID-19 and China’s hotel industry: Impacts, a disaster management framework, and post-pandemic agenda. International Journal of Hospitality Management, vol. 90:102636.
Okumus, F. & Karamustafa, K. (2005). Impact of an economic crisis evidence from Turkey. Annals of Tourism Research, Vol. 32, No. 4, 942–961.
Smithsonian Folklife Festival. (2017). Human Towers: A Visual History of a Catalan Tradition. Retrieved from: https://festival.si.edu/blog/ human-towers-a-visual-history-of-a-catalan-tradition
Tew, P.J., Lu, Z., Tolomiczenko, G., & Gellatly, J. (2008). SARS: Lessons in strategic planning for hoteliers and destination marketers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 20, No. 3, 332–346.
Turisme De Barcelona. (2020). More than fifty tourism companies have obtained the Safe Travels label by the WTTC. Barcelona, 29th December 2020. Retrieved from: https://professional.barcelonaturisme.com/storage/ medias/files/dJVsOVRrL6aLG2bFS6l04WTlEII2KjF903c0iUoh.pdf
WTTC. (2021). Global Safety Stamp to Recognize Safe Travels Protocols. Retrieved from: https://wttc.org/COVID-19/Safe-Travels-Global-Protocols -Stamp
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.