Zarządzanie destynacją turystyczną i jego dynamika: przypadek Barcelony na tle Katalonii

  • Anna Alvado GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona
  • Joan Sorribes GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona https://orcid.org/0000-0003-1074-0734
  • Josep Boyra GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona https://orcid.org/0000-0002-2924-4901
Słowa kluczowe: zarządzanie, konkurencyjność w turystyce, jakość doświadczenia

Abstrakt

Niniejszy artykuł stara się ocenić stopień konkurencyjności i dynamiki desty­nacji turystycznej na podstawie analizy różnych elementów i czynników zarządczych. Do przeprowadzenia analizy wybrano miasto Barcelonę i rolę jej stolicy Katalonii. W czasach głębokiego światowego kryzysu ekonomicz­nego z powodu pandemii Covid-19 w roku 2020 ruch turystyczny na całym świecie spadł o 70%. Niemniej, branża turystyczna wykazała wielką odpor­ność i wytrzymałość jako globalny generator zatrudnienia i rozwoju działal­ności gospodarczej oraz bogactwa w ciągu ostatnich dziesięcioleci. To właśnie w tym kontekście artykuł analizuje zachowanie Barcelony jako punktu odnie­sienia dla destynacji, jaką jest Katalonia, w obliczu kryzysu pandemicznego i siły nowych, wschodzących konkurentów w turystyce. Reorganizacja struk­tury rozkładu ruchu turystycznego na światowym rynku turystycznym, spo­wodowana ograniczeniami zdrowotnymi i tempem odbudowy potęg gospo­darczych, generuje bowiem znaczną liczbę nowych możliwości. Przepływy turystów tworzą nowe wyzwania w zakresie ich przyjmowania, zarządzania ich pobytem i zapewnienia wysokiego stopnia zadowolenia z doświadczenia turystycznego. Artykuł analizuje wiele strategii promowanych przez różnych agentów i menedżerów w dziedzinie turystyki, aby następnie przedstawić zbiór zaleceń, który wspomaga podejmowanie decyzji w sektorze turystycz­nym w trudnych czasach.

Biogramy autorów

Anna Alvado, GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona

Official Master’s Degree in Information and Kno­wledge Society (Open University of Catalonia). Postgraduate in Corpo­rate Communication and Service Quality from Blanquerna Faculty of Communication Sciences (Ramon Llull University). Degree in Commu­nication Sciences from Blanquerna Faculty of Communication Scien­ces (Ramon Llull University). Head of Studies and Head of the Depart­ment of Marketing and Communication at Formatic Barcelona University School (University of Girona).

Joan Sorribes, GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona

PhD in Economics in the discipline of Applied Econo­mics by the University of Girona. Member of the INSETUR research group. Member of the GREPAT research group at the Formatic Barce­lona University School. Member of the competitive consolidated research group SGR „TRIP” at University of Girona. Head of Quality and Head of the Department of Economic and Legal Sciences at the Formatic Barce­lona University School. Associate Professor at Applied Economics Depart­ment of the Faculty of Economic and Business Sciences at the University of Girona. Associate Professor at the School of Social and Business Scien­ces (Pompeu Fabra University). Scientific interests: Economic crisis, Cor­porate Social Responsibility, Human Resource Management, Sustainable Tourism and E-learning.

Josep Boyra, GREPAT – Tourism Research Group – EUFB – UdG, Escola Universitària Formatic Barcelona – Universitat de Girona

PhD in Geography, Mention of European Doctor and Master in Cartographic Production and Geographic Information Systems by the University of Barcelona. Deputy Director and Head of Research at the Escola Universitària Formatic Barcelona attached to the Univer­sity of Girona. Lecturer at the University of Barcelona and Ramon Llull University. Doctor accredited by the National Agency for Quality Evalua­tion and Accreditation of Spain. Scientific interests: Geography, Financial Economics and Public Economics. Current research project: Analysis and Sustainable Planning of Tourism.

Bibliografia

Boyra, J. (2015). Tourism destination management: an overview of the advan­ces of Catalonia. Tourismos: An International Multidisciplinary Refereed Journal of Tourism, Vol. 10, No. 2, 185–198.

Bremser, K., Alonso-Almeida, M.M., & Llach, J. (2018). Strategic alternatives for tourism companies to overcome times of crisis. Service Business, Vol. 12, No. 2, 229–251.

Britannica. (2021). Barcelona 1992 Olympic Games. Retrieved from: https:// www.britannica.com/event/Barcelona-1992-Olympic-Games

Chien, G.C. & Law, R. (2003). The impact of the severe acute respiratory syndrome on hotels: A case study of Hong Kong. International Journal of Hospitality Management, Vol. 22, No. 3, 327–332.

Henderson, J.C. & Ng, A. (2004). Responding to crisis: Severe acute respira­tory syndrome (SARS) and hotels in Singapore. International Journal of Tourism Research, Vol. 6, No. 6, 411–419.

Generalitat De Catalunya. (2019). Directorate General of Tourism. Strategic Plan for Tourism of Catalonia 2018–2022. Retrieved from: http://empresa.gencat. cat/web/.content/20_-_turisme/coneixement_i_planificacio/documents/ arxius/Pla-estrategic-de-turisme-de-Catalunya-2018-2022_en.pdf

Ghaderi, Z., Mat Som, A.P., & Wang, J. (2014). Organizational learning in tourism crisis management: An experience from Malaysia. Journal of Tra­vel & Tourism Marketing, Vol. 31, No. 5, 627–648.

Gössling, S., Scott, D., & Hall, C.M. (2020). Pandemics, tourism and global change: A rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, Vol. 29, No. 1, 1–20.

Gursoy, D. & Chi, C.G. (2020). Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: Review of the current situations and a research agenda. Journal of Hospitality Marketig & Management, Vol. 29, No. 5, 527–529.

Hao, F., Xiao, Q., & Chon, K. (2020). COVID-19 and China’s hotel industry: Impacts, a disaster management framework, and post-pandemic agenda. International Journal of Hospitality Management, vol. 90:102636.

Okumus, F. & Karamustafa, K. (2005). Impact of an economic crisis evidence from Turkey. Annals of Tourism Research, Vol. 32, No. 4, 942–961.

Smithsonian Folklife Festival. (2017). Human Towers: A Visual History of a Catalan Tradition. Retrieved from: https://festival.si.edu/blog/ human-towers-a-visual-history-of-a-catalan-tradition

Tew, P.J., Lu, Z., Tolomiczenko, G., & Gellatly, J. (2008). SARS: Lessons in strategic planning for hoteliers and destination marketers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 20, No. 3, 332–346.

Turisme De Barcelona. (2020). More than fifty tourism companies have obtained the Safe Travels label by the WTTC. Barcelona, 29th December 2020. Retrieved from: https://professional.barcelonaturisme.com/storage/ medias/files/dJVsOVRrL6aLG2bFS6l04WTlEII2KjF903c0iUoh.pdf

WTTC. (2021). Global Safety Stamp to Recognize Safe Travels Protocols. Retrieved from: https://wttc.org/COVID-19/Safe-Travels-Global-Proto­cols -Stamp

Opublikowane
2021-05-17
Jak cytować
[1]
Alvado, A., Sorribes, J. i Boyra, J. 2021. Zarządzanie destynacją turystyczną i jego dynamika: przypadek Barcelony na tle Katalonii. Perspektywy Kultury. 32, 1 (maj 2021), 171-188. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3201.12.