Jednostka uwikłana we współczesny marksizm kulturowy według Slavoja Žižka
Abstrakt
Wraz z nowymi możliwościami, jakie dziś oferuje świat, powstały nowe zagrożenia. Szybsza i lepsza komunikacja, bezproblemowe dotarcie do niemal każdego interesującego obszaru wiedzy, a także ważność informacji i polityczna poprawność doprowadziły do rozszerzenia pola działania współczesnej formy marksizmu w tychże strefach, lecz przede wszystkim w kulturze. Jednostka, będąc stale pod napływem nowych bodźców, przyjmuje pewne postawy, często wygenerowane na podstawie wcześniej obserwowalnych czy też podświadomie zaszczepione za pomocą przekazów medialnych, wizualnych, kulturowych. Jednym z badaczy zajmujących się tą tematyką jest słoweński filozof i krytyk kultury, Slavoj Žizek. Przybliża on problemy, z jakimi stykają się jednostki we współczesnej rzeczywistości, i z sobie właściwą manierą zajmuje wobec nich krytyczne stanowisko.
Bibliografia
Bartyzel, J. (2017). Szkoła Frankfurcka, Antonio Gramsci i Nowa Lewica. Pozyskano z: https://teologiapolityczna.pl/prof-jacek-bartyzel-szkola-frankfurcka-antonio-gramsci-i-nowa-lewica (dostęp: 20.06.2020).
Durden, T. (2016). The Birth Of Cultural Marxism: How The „Frankfurt School” Changed America. Pozyskano z: https://www.zerohedge.com/ news/2016-08-12/birth-cultural-marxism-how-frankfurt-school-changed-america (dostęp: 20.06.2020).
Jackson, P. (2014). Shekhovtsov, Anton, The post-war Anglo-American far right: a special relationship of hate. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Pivot.
Kay, S. (2003). Žižek: A Critical Introduction. Londyn: Polity.
Lacan, J. (1994). The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. Londyn: Penguin Books.
Parker, I. (2004). Slavoj Žižek: A Critical Introduction. Londyn: Pluto Press.
Rozwadowski, D. (2018). Marksizm kulturowy. 50 lat walki z cywilizacją Zachodu. Warszawa: Prohibita.
Sharpe, M. Slavoj Žižek, Internet Encyclopedia of Philosophy. Pozyskano z: https://www.iep.utm.edu/zizek/ (dostęp: 20.06.2020).
Sharpe, M. (2004). Slavoj Žižek: A Little Piece of the Real. Hants: Routledge.
Trzeciak, K. (2013). Žižek, czyli wszystko. Czas Kultury. Pozyskano z: https:// czaskultury.pl/czytanki/zizek-metastaz-rozkoszy/ (dostęp: 20.06.2020)
Žižek, S. Multiculturalism or the cultural logic of multinational capitalism. Pozyskano z: https://www.infoamerica.org/teoria_articulos/zizek01.htm (dostęp: 20.06.2020).
Žižek, S. (1991). For They Know Not What They Do: Enjoyment As A Political Factor. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (1993). Tarrying With The Negative: Kant, Hegel And The Critique of Ideology. Durham: Duke University Press.
Žižek, S. (1999). The Ticklish Subject: The Absent Centre of Political Ontology. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Žižek, S. (2012). Less Than Nothing: Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (2014). Absolute Recoil: Towards A New Foundation Of Dialectical Materialism. Londyn: Verso Books.
Najbardziej wpływowych żyjących współcześnie filozofów. Pozyskano z: https://thebestschools.org/features/most-influential-living-philosophers/ (dostęp: 20.06.2020).
Literary Encyclopedia. The Literary Dictionary Company Limited. Pozyskano z: https://www.litencyc.com/php/stopics.php?rec=true&UID=602 (dostęp: 20.06.2020).
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.