The individual Entangled in Modern Cultural Marxism According to Slavoj Žižek
Abstract
With the new opportunities that the world offers today, new threats have arisen. Faster and better communication, trouble-free access to almost any interesting area of knowledge, as well as the importance of information and political correctness led to the expansion of the field of operation of the modern form of Marxism in these zones, but above all in culture. The individual, constantly under the influx of new stimuli, adopts certain attitudes, often generated on the basis of previously observable, or subconsciously instilled with the help of media, visual and cultural messages. One of the researchers dealing with this subject is the Slovenian philosopher and cultural critic, Slavoj Žizek. He introduces problems faced by individuals in modern reality and takes a critical attitude towards them with his typpical manner.
References
Bartyzel, J. (2017). Szkoła Frankfurcka, Antonio Gramsci i Nowa Lewica. Pozyskano z: https://teologiapolityczna.pl/prof-jacek-bartyzel-szkola-frankfurcka-antonio-gramsci-i-nowa-lewica (dostęp: 20.06.2020).
Durden, T. (2016). The Birth Of Cultural Marxism: How The „Frankfurt School” Changed America. Pozyskano z: https://www.zerohedge.com/ news/2016-08-12/birth-cultural-marxism-how-frankfurt-school-changed-america (dostęp: 20.06.2020).
Jackson, P. (2014). Shekhovtsov, Anton, The post-war Anglo-American far right: a special relationship of hate. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Pivot.
Kay, S. (2003). Žižek: A Critical Introduction. Londyn: Polity.
Lacan, J. (1994). The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. Londyn: Penguin Books.
Parker, I. (2004). Slavoj Žižek: A Critical Introduction. Londyn: Pluto Press.
Rozwadowski, D. (2018). Marksizm kulturowy. 50 lat walki z cywilizacją Zachodu. Warszawa: Prohibita.
Sharpe, M. Slavoj Žižek, Internet Encyclopedia of Philosophy. Pozyskano z: https://www.iep.utm.edu/zizek/ (dostęp: 20.06.2020).
Sharpe, M. (2004). Slavoj Žižek: A Little Piece of the Real. Hants: Routledge.
Trzeciak, K. (2013). Žižek, czyli wszystko. Czas Kultury. Pozyskano z: https:// czaskultury.pl/czytanki/zizek-metastaz-rozkoszy/ (dostęp: 20.06.2020)
Žižek, S. Multiculturalism or the cultural logic of multinational capitalism. Pozyskano z: https://www.infoamerica.org/teoria_articulos/zizek01.htm (dostęp: 20.06.2020).
Žižek, S. (1991). For They Know Not What They Do: Enjoyment As A Political Factor. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (1993). Tarrying With The Negative: Kant, Hegel And The Critique of Ideology. Durham: Duke University Press.
Žižek, S. (1999). The Ticklish Subject: The Absent Centre of Political Ontology. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Žižek, S. (2012). Less Than Nothing: Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism. Londyn: Verso Books.
Žižek, S. (2014). Absolute Recoil: Towards A New Foundation Of Dialectical Materialism. Londyn: Verso Books.
Najbardziej wpływowych żyjących współcześnie filozofów. Pozyskano z: https://thebestschools.org/features/most-influential-living-philosophers/ (dostęp: 20.06.2020).
Literary Encyclopedia. The Literary Dictionary Company Limited. Pozyskano z: https://www.litencyc.com/php/stopics.php?rec=true&UID=602 (dostęp: 20.06.2020).
Copyright (c) 2021 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.