Labirynty wspomnień, zapachy przeszłości. Doświadczenie Londynu w Eijitsu shōhin (Miniatury na wiosenne dni, 1909) Natsumego Sōsekiego
Abstrakt
W artykule podjęto zagadnienie poszukiwania przez Sōsekiego for- my wyrazu dla jego doświadczenia Londynu, miasta, w którym pisarz spędził dwa lata swojego życia. Autorka analizuje wypływające z tego doświadczenia utwory zawarte w zbiorze Eijitsu shōhin (Krótkie szkice na długie dnie, 1909) w kontekście zainteresowania Sōsekiego szkicami natury (shasei) oraz rozwiniętej przez niego w Bungakuron (Teoria literatury, 1907) koncepcji związku uczucia z literacką ekspresją.
Bibliografia
Andō, Fumihito. 2014. Natsume Sōseki wa naze Rondon shōsoku o kakinaoshi- ta no ka, Waseda Rilas Journal, no. 2, pp. 274-286.
Arnold, Mathew. 1932. Culture and Anarchy. Ed. J. Dover Wilson. Cambridge: Cambridge University Press.
Bourdaghs, Michael K. 2016. Natsume Sōseki and the Theory and Practice of Li- terature. In: History of Japanese Literature. Eds. Haruo Shirane, Tomi Su- zuki, David Lurie. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 634-640. Burton, William. 1997. The Image of Tokyo in Sōseki’s Fiction. In: The Japanese City. Eds. Pradyumna P. Karan, Kristin Stapleton. Lexington: The University Press of Kentucky 1997, pp. 221-241.
Eliot, T.S. 1921. The Sacred Wood. Essays on Poetry and Criticism, New York: Alfred A. Knopf.
Etō, Jun. 2006. Sōseki to sono jidai, vol. 2, Tōkyō: Shinchōsha.
Flanagan, Damian. 2004. Introduction. In: Natsume Sōseki. The Tower of London. Tales of Victorian London. Transl. Damian Flanagan. London, Chester Springs: Peter Owen, pp. 9-39.
Haga, Tōru. 1997. Sōseki no jikken kōbō. Eijitsu shōhin no ippen no yomi no kokoromi. Nihon kenkyū: Kokusai Nihon Bunka Kenkyū Sentā Kiyō, no. 16, pp. 187-209.
Marcus, Marvin. 2009. Reflections in a Glass Door: Memory and Melancholy in the Personal. Writing of Natsume Sōseki. Honolulu: University of Hawai’i Press.
McClellan, Edwin. 1965. The Impressionistic Tendency in Some Modern Japanese Writers. Chicago Review, 17/4, pp. 48-60.
Masaoka, Shiki. 1976. Jojibun, In: Masaoka Shiki Zenshū, vol. 14. Tōkyō: Kōdansha, pp. 241-249.
Natsume, Sōseki. 2011. Eijitsu shōhin. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 10. Tōkyō: Chikuma shobō, pp. 67-154.
Natsume Sōseki. 1937. Genji no shōsetsu oyobi bunshō ni tsuite, in: Natsume Sōseki Zenshū, Meiji Bungaku Kankōkai, Tōkyō, pp. 526-531.
Natsume, Sōseki. 2012. Michigusa. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 8. Tōkyō: Chikuma shobō 2012, pp. 292-582.
Natsume, Sōseki. 2011. Rondon shōsoku. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 10. Tōkyō: Chikuma shobō 2011, pp. 648-680.
Natsume, Sōseki. 1997. Sōseki nikki. Ed. Hiraoka Toshio. Tōkyō: Iwanami shoten.
Natsume, Sōseki. 1979. Soseki on Individualism. `Watakushi no Kojinshugi.’ Transl. Jay Rubin. Monumenta Nipponica. 34/ 1, pp. 21-48.
Natsume, Sōseki. 2002. Spring Miscellany And London Essays. Transl. Sam- my I. Tsunematsu. Boston, Rutland, Vermont, Tokyo: Tuttle Publishing.
Natsume, Soseki. 2009. Theory of Literature and Other Critical Writings. Eds. Michael K. Bourdaghs, Atsuko Ueda, Josepf A. Murphy. New York: Co- lumbia University Press.
Natsume, Sōseki. 2004. The Tower of London. Tales of Victorian London. Transl. Damian Flanagan. London, Chester Springs: Peter Owen.
Ninomiya, Tomoyuki. 2001. Natsume Sōseki Eijitsu shōhin kō. Sanshirō to So- rekara no aida de. Kokubungaku Kō, no. 172, pp. 13-27.
Ninomiya, Tomoyuki. 2006. Natsume Sōseki kenkyū. Shōhin no dokuji- sei to kanōsei. Doctoral dissertation. Hiroshima Daigaku Daigakuin Bungakukenkyūka.
Three-Dimentional Rading. Stories of Time and Space in Japanese Modernist Fic- tion, 1911-1932. 2013. Ed. Angela Yiu, Honolulu: University of Hawai’i Press.
Tsukamoto, Toshiaki. 1999. Sōseki to eikoku. Ryūgaku taiken to sōsaku to noaida. Tōkyō: Sairyūsha.
Ueda, Makoto. 1983. Modern Japanese Poets and the Nature of Literature. Stan- ford: Stanford University Press.
Yiu, Angela. 1998. Chaos and Order in the Works of Natsume Soseki. Honolulu: University of Hawai’i Press.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.