Mazes of Memories, Scents of the Past. Natsume Sōseki’s Expression of His Experience of London in Eijitsu shōhin (Spring Miscellany, 1909)
Abstract
The article focuses on the expression of Natsume Sōseki’s experience of London in a number of short-narratives selected from Eijitsu shōhin (Spring Miscellany, 1909). The narratives are analysed in the context of Sōseki’s interest in sketches from nature (shasei) and of his theory of emotions in literary expression as presented in his Bungakuron (Theory of Literature, 1907).
References
Andō, Fumihito. 2014. Natsume Sōseki wa naze Rondon shōsoku o kakinaoshi- ta no ka, Waseda Rilas Journal, no. 2, pp. 274-286.
Arnold, Mathew. 1932. Culture and Anarchy. Ed. J. Dover Wilson. Cambridge: Cambridge University Press.
Bourdaghs, Michael K. 2016. Natsume Sōseki and the Theory and Practice of Li- terature. In: History of Japanese Literature. Eds. Haruo Shirane, Tomi Su- zuki, David Lurie. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 634-640. Burton, William. 1997. The Image of Tokyo in Sōseki’s Fiction. In: The Japanese City. Eds. Pradyumna P. Karan, Kristin Stapleton. Lexington: The University Press of Kentucky 1997, pp. 221-241.
Eliot, T.S. 1921. The Sacred Wood. Essays on Poetry and Criticism, New York: Alfred A. Knopf.
Etō, Jun. 2006. Sōseki to sono jidai, vol. 2, Tōkyō: Shinchōsha.
Flanagan, Damian. 2004. Introduction. In: Natsume Sōseki. The Tower of London. Tales of Victorian London. Transl. Damian Flanagan. London, Chester Springs: Peter Owen, pp. 9-39.
Haga, Tōru. 1997. Sōseki no jikken kōbō. Eijitsu shōhin no ippen no yomi no kokoromi. Nihon kenkyū: Kokusai Nihon Bunka Kenkyū Sentā Kiyō, no. 16, pp. 187-209.
Marcus, Marvin. 2009. Reflections in a Glass Door: Memory and Melancholy in the Personal. Writing of Natsume Sōseki. Honolulu: University of Hawai’i Press.
McClellan, Edwin. 1965. The Impressionistic Tendency in Some Modern Japanese Writers. Chicago Review, 17/4, pp. 48-60.
Masaoka, Shiki. 1976. Jojibun, In: Masaoka Shiki Zenshū, vol. 14. Tōkyō: Kōdansha, pp. 241-249.
Natsume, Sōseki. 2011. Eijitsu shōhin. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 10. Tōkyō: Chikuma shobō, pp. 67-154.
Natsume Sōseki. 1937. Genji no shōsetsu oyobi bunshō ni tsuite, in: Natsume Sōseki Zenshū, Meiji Bungaku Kankōkai, Tōkyō, pp. 526-531.
Natsume, Sōseki. 2012. Michigusa. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 8. Tōkyō: Chikuma shobō 2012, pp. 292-582.
Natsume, Sōseki. 2011. Rondon shōsoku. In: Natsume Sōseki Zenshū, vol. 10. Tōkyō: Chikuma shobō 2011, pp. 648-680.
Natsume, Sōseki. 1997. Sōseki nikki. Ed. Hiraoka Toshio. Tōkyō: Iwanami shoten.
Natsume, Sōseki. 1979. Soseki on Individualism. `Watakushi no Kojinshugi.’ Transl. Jay Rubin. Monumenta Nipponica. 34/ 1, pp. 21-48.
Natsume, Sōseki. 2002. Spring Miscellany And London Essays. Transl. Sam- my I. Tsunematsu. Boston, Rutland, Vermont, Tokyo: Tuttle Publishing.
Natsume, Soseki. 2009. Theory of Literature and Other Critical Writings. Eds. Michael K. Bourdaghs, Atsuko Ueda, Josepf A. Murphy. New York: Co- lumbia University Press.
Natsume, Sōseki. 2004. The Tower of London. Tales of Victorian London. Transl. Damian Flanagan. London, Chester Springs: Peter Owen.
Ninomiya, Tomoyuki. 2001. Natsume Sōseki Eijitsu shōhin kō. Sanshirō to So- rekara no aida de. Kokubungaku Kō, no. 172, pp. 13-27.
Ninomiya, Tomoyuki. 2006. Natsume Sōseki kenkyū. Shōhin no dokuji- sei to kanōsei. Doctoral dissertation. Hiroshima Daigaku Daigakuin Bungakukenkyūka.
Three-Dimentional Rading. Stories of Time and Space in Japanese Modernist Fic- tion, 1911-1932. 2013. Ed. Angela Yiu, Honolulu: University of Hawai’i Press.
Tsukamoto, Toshiaki. 1999. Sōseki to eikoku. Ryūgaku taiken to sōsaku to noaida. Tōkyō: Sairyūsha.
Ueda, Makoto. 1983. Modern Japanese Poets and the Nature of Literature. Stan- ford: Stanford University Press.
Yiu, Angela. 1998. Chaos and Order in the Works of Natsume Soseki. Honolulu: University of Hawai’i Press.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.