Znaczenie wymiarów kulturowych w zarządzaniu i budowaniu relacji biznesowych

  • Malwina Zamojska‑Król AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Słowa kluczowe: wymiary, modele kulturowe, komunikacja międzykulturowa, relacje biznesowe, zarządzanie

Abstrakt

W rozdziale omówiono zagadnienia odnoszące się do wyjaśnienia, czym są wymiary i modele kulturowe. Przedstawiono także w wy- starczającym zarysie wyniki badań ekspertów z dziedziny komuni- kacji międzykulturowej i ich znaczenie dla lepszego zarządzania or- ganizacjami oraz budowania partnerskich i długofalowych relacji. Natomiast dla wzbogacenia i zrozumienia meritum, opisane zosta- ły autentyczne doświadczenia badaczy, dzięki którym można ujrzeć odmienny kulturowy wzorzec postępowania na identyczną sytuację. Ponadto przedstawione przykłady wykazały jak silnie zróżnicowa-
ne kulturowo są kraje. Dlatego też wskazano, że prowadzenie badań mających na celu identyfikowanie wszystkich elementów podobnych i kontrastowych, aktualizowanie ich i umieszczenie na mapach wy- miarów kulturowych świata jest sprawą ważną i nie tylko służy ich uporządkowaniu. Rezultatem tych działań staje się bowiem prak- tyczny przewodnik po wartościach, normach i zwyczajach, które jako głównie aprobowane w danym kraju przejawiają się w zachowaniach biznesowych partnerów. Natomiast celem tych badań, oprócz rozwi- jania kompetencji interkulturowych jest również przyczynianie się do poszerzania granic tolerancji, świadomości różnorodności myślenia, gotowości do akulturacji, elastyczności w zachowaniach, a co najważ- niejsze międzykulturowej empatii.

Biogram autora

Malwina Zamojska‑Król, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

Doktor nauk humanistycznych. Wykładowca akade- micki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Od sześciu lat zajmuje się tematyką badań z zakresu komunikacji międzykulturowej w aspekcie mo- deli i wymiarów kulturowych względem m.in. osobowości biznesowo-zawo- dowej, podejścia do kwestii statusu, okazywania emocji, czy odbioru i zarzą- dzania czasem. Ponadto w kręgu jej zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia odnoszące się do psychologii międzykulturowej, projakościowej kultury organizacyjnej, public relations i rozwoju osobistego.

Bibliografia

BOSKI Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa: Wy- dawnictwo Naukowe PWN.

GESTELAND Richard R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000: Wydawnictwo Naukowe PWN.

HOFSTEDE Geert, HOFSTEDE Gert Jan. 2005. Cultures and organiza- tions: Software of the Mind, New York: McGraw-Hill.

HOFSTEDE Geert. 2000. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/geert-hofstede.html (Dostęp: 02.01.2017).

HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/poland. html (Dostęp: 02.01.2017).

HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/sweden. html (Dostęp: 02.01.2017).

HOUSE Robert J., HANGES Paul J., JAVIDAN Mansour, DORFMAN Pe-

ter W., GUPTA Vipin (eds.). 2004. Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies, Thousand Oaks: Sage.

KEMPNY Marek. 1998. Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa: Oficyna Naukowa.

LEWIS Richard D. 2006. When Cultures Collide, Boston-London: Nicholas Brealey Publishing.

MT Management team, http://www.mt.nl/management-team/fons-trompe- naars/634 (Dostęp: 14.02.2015).

SITKO-LUTEK Agnieszka. 2004. Kulturowe uwarunkowania doskonalenia menedżerów, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

STACHOWICZ-STANUSCH Agata, STANUSCH Maciej. 2007. CRM: przewodnik dla wdrażających, Warszawa: Wydawnictwo Placet.

TROMPENAARS Alfons, HAMPDEN-TURNER Charles. 2002. Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodar- czej, Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.

Opublikowane
2017-06-30
Jak cytować
[1]
Zamojska‑Król, M. 2017. Znaczenie wymiarów kulturowych w zarządzaniu i budowaniu relacji biznesowych. Perspektywy Kultury. 17, 2 (cze. 2017), 99-112.