Znaczenie wymiarów kulturowych w zarządzaniu i budowaniu relacji biznesowych
Abstrakt
W rozdziale omówiono zagadnienia odnoszące się do wyjaśnienia, czym są wymiary i modele kulturowe. Przedstawiono także w wy- starczającym zarysie wyniki badań ekspertów z dziedziny komuni- kacji międzykulturowej i ich znaczenie dla lepszego zarządzania or- ganizacjami oraz budowania partnerskich i długofalowych relacji. Natomiast dla wzbogacenia i zrozumienia meritum, opisane zosta- ły autentyczne doświadczenia badaczy, dzięki którym można ujrzeć odmienny kulturowy wzorzec postępowania na identyczną sytuację. Ponadto przedstawione przykłady wykazały jak silnie zróżnicowa-
ne kulturowo są kraje. Dlatego też wskazano, że prowadzenie badań mających na celu identyfikowanie wszystkich elementów podobnych i kontrastowych, aktualizowanie ich i umieszczenie na mapach wy- miarów kulturowych świata jest sprawą ważną i nie tylko służy ich uporządkowaniu. Rezultatem tych działań staje się bowiem prak- tyczny przewodnik po wartościach, normach i zwyczajach, które jako głównie aprobowane w danym kraju przejawiają się w zachowaniach biznesowych partnerów. Natomiast celem tych badań, oprócz rozwi- jania kompetencji interkulturowych jest również przyczynianie się do poszerzania granic tolerancji, świadomości różnorodności myślenia, gotowości do akulturacji, elastyczności w zachowaniach, a co najważ- niejsze międzykulturowej empatii.
Bibliografia
BOSKI Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa: Wy- dawnictwo Naukowe PWN.
GESTELAND Richard R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000: Wydawnictwo Naukowe PWN.
HOFSTEDE Geert, HOFSTEDE Gert Jan. 2005. Cultures and organiza- tions: Software of the Mind, New York: McGraw-Hill.
HOFSTEDE Geert. 2000. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/geert-hofstede.html (Dostęp: 02.01.2017).
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/poland. html (Dostęp: 02.01.2017).
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/sweden. html (Dostęp: 02.01.2017).
HOUSE Robert J., HANGES Paul J., JAVIDAN Mansour, DORFMAN Pe-
ter W., GUPTA Vipin (eds.). 2004. Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies, Thousand Oaks: Sage.
KEMPNY Marek. 1998. Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa: Oficyna Naukowa.
LEWIS Richard D. 2006. When Cultures Collide, Boston-London: Nicholas Brealey Publishing.
MT Management team, http://www.mt.nl/management-team/fons-trompe- naars/634 (Dostęp: 14.02.2015).
SITKO-LUTEK Agnieszka. 2004. Kulturowe uwarunkowania doskonalenia menedżerów, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
STACHOWICZ-STANUSCH Agata, STANUSCH Maciej. 2007. CRM: przewodnik dla wdrażających, Warszawa: Wydawnictwo Placet.
TROMPENAARS Alfons, HAMPDEN-TURNER Charles. 2002. Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodar- czej, Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.