Meaning of cultural dimensions in management and business relationship creation
Abstract
In this paragraph were discussed issues relating to explain what are the dimensions and cultural models. Here are presented summary results of the expert’s research in the field of intercultural communication and its importance for better management of organizations and build long- term partnerships and relationships. For enriching the understanding of the point, were described authentic experiences of researchers, or examples of situations, so you can see the different cultural pattern of conduct on the same situation.
Furthermore presented examples showed how strongly culturally di- verse countries one another. Therefore it’s indicated that research in or- der to identify all similar and contrasting elements, updating them and placing on the map of cultural dimensions of the world is an impor- tant issue not only serves their ordering. The result of these actions is in fact a practical guide to the values, norms and habits, which are mainly approved in each country, appears in the behavior of business partners. However, the purpose of this research, in addition to developing inter- cultural competence is also a cause to expand the boundaries of toler- ance, awareness of the thinking diversity, willingness to acculturation, flexibility in behavior, and most importantly intercultural empathy.
References
BOSKI Paweł. 2010. Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa: Wy- dawnictwo Naukowe PWN.
GESTELAND Richard R. 2000. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa 2000: Wydawnictwo Naukowe PWN.
HOFSTEDE Geert, HOFSTEDE Gert Jan. 2005. Cultures and organiza- tions: Software of the Mind, New York: McGraw-Hill.
HOFSTEDE Geert. 2000. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/geert-hofstede.html (Dostęp: 02.01.2017).
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/poland. html (Dostęp: 02.01.2017).
HOFSTEDE Geert. The Hofstede Centre, http://geert-hofstede.com/sweden. html (Dostęp: 02.01.2017).
HOUSE Robert J., HANGES Paul J., JAVIDAN Mansour, DORFMAN Pe-
ter W., GUPTA Vipin (eds.). 2004. Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies, Thousand Oaks: Sage.
KEMPNY Marek. 1998. Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa: Oficyna Naukowa.
LEWIS Richard D. 2006. When Cultures Collide, Boston-London: Nicholas Brealey Publishing.
MT Management team, http://www.mt.nl/management-team/fons-trompe- naars/634 (Dostęp: 14.02.2015).
SITKO-LUTEK Agnieszka. 2004. Kulturowe uwarunkowania doskonalenia menedżerów, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
STACHOWICZ-STANUSCH Agata, STANUSCH Maciej. 2007. CRM: przewodnik dla wdrażających, Warszawa: Wydawnictwo Placet.
TROMPENAARS Alfons, HAMPDEN-TURNER Charles. 2002. Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodar- czej, Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.