System odpowiedzialności mediów jako element systemu społecznego oraz dziennikarskiej kultury

Słowa kluczowe: odpowiedzialność, samoregulacja, kultura, media, dziennikarstwo

Abstrakt

Systemy odpowiedzialności mediów to wszelkie środki pozarządowe, które są stosowane w celu czynienia mediów bardziej odpowiedzialnymi wobec odbiorców. Są one elementami szerszego systemu społecznego, a także kultury dziennikarskiej. Od ich uwarunkowań i specyfiki w znacznym stopniu zależy poziom ich efektywności, czyli rzeczywistego wywierania wpływu na zachowania dziennikarzy. Artykuł stanowi próbę przedstawienia uwarunkowań skuteczności tak całego systemu odpowiedzialności mediów w systemie medialnym, jak i poszczególnych jego elementów poprzez osadzenie rozważań w dwóch koncepcjach teoretycznych: w modelu homo agens-institutionalist oraz ekonomicznej teorii dziennikarstwa. W kontekście pierwszej z nich autor tekstu dochodzi do konkluzji, że proces kształtowania systemów odpowiedzialności mediów wymaga czasu i znacznie bardziej efektywne są systemy w krajach o długiej tradycji samoregulacji mediów, w których poszczególne ich elementy uległy zarówno instytucjonalizacji, jak i internalizacji, a tym samym względnie powszechnej akceptacji przez środowisko dziennikarskie. W kontekście drugiej z koncepcji natomiast autor dowodzi, że największą skutecznością charakteryzują się te elementy systemu odpowiedzialności mediów, które mają siłę oddziaływania na indywidualny interes dziennikarza, ten bowiem kieruje się w swoich zawodowych działaniach wysokim poziomem zarówno racjonalności, jak i troski o własne korzyści.

Biogram autora

Paweł Urbaniak, Uniwersytet Wrocławski

Doktor, adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor kilku monografii (m.in. Życie literackie we Wrocławiu po 1976 roku oraz Objectivity in Journalism), a także kilkudziesięciu artykułów i rozdziałów o tematyce medioznawczej.

Bibliografia

Alsius, S., Rodriguez-Martinez, R., Mauri de los Rios, M. (2014). Traditional instruments of self-regulation. W: S. Fengler at al (red.), Journalists and Media Accountability. An International Study of News People in the Digital Age. New York: Peter Lang.

Bertand, C. J. (2007). M*A*S. Media accountability systems, https://www.osce.org/serbia/24858?download=true.

Bertrand, C. J. (2000). Media Ethics and Accountability Systems, New Brunswick: Routledge.

Bertrand, C. J. (2008). M*A*S in the Present World. An Overview of Media Accountability Systems. W: T. von Krogh (red.), Media Accountability Today... and Tomorrow. Updating the Concept in Theory and Practice. Goteborg: Nordicom.

Chmielewski, P. (2011). Homo agens. Instytucjonalizm w naukach społecznych, Warszawa: Poltext.

Fengler, S. (2008). Journalists and the informationattention markets. Towards an economic theory of journalism. Journalism, 9.

Hirschman, A. (1970). Exit, Voice and Loyalty. Responses to Decline in Firms, Organizations and States, Cambridge: Harvard University Press.

Mill, J. S. (1967). Essays on Economics and Society. W: J.S. Mill, Collected Works, t. 4, Toronto: University of Toronto Press.

Powell, W., Jempson, M. (2014). The influence of new technologies. W: W: S. Fengler at al (red.), Journalists and Media Accountability. An International Study of News People in the Digital Age. New York: Peter Lang.

Secler, B., Stępińska, A., Jurga-Wosik, E., Narożna, D., Adamczewska, K. (2016). Model dziennikarstwa zorientowany na obywateli w perspektywie paradygmatu społecznej odpowiedzialności mediów. Przykład prasy w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2.

Smith, A. (1989). Teoria uczuć moralnych, Warszaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Urbaniak, P. (2011). Samoregulacyjne mechanizmy w europejskich systemach medialnych. Zeszyty Prasoznawcze.1-2.

Urbaniak P. (2021). Self-regulation of the media in the light of the economic theory of journalism. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia. 19.

Opublikowane
2023-10-23
Jak cytować
[1]
Urbaniak, P. 2023. System odpowiedzialności mediów jako element systemu społecznego oraz dziennikarskiej kultury. Perspektywy Kultury. 44, 1 (paź. 2023), 129-142. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4401.12.
Dział
Kultura w mediach, media w kulturze