Zerokulturowość
nowe zjawisko w przestrzeni cyfrowej. Geneza, charakterystyka, konsekwencje
Abstrakt
Badania, które autorka prowadziła przez ostatnie lata w przestrzeni cyfrowej, pozwoliły jej zidentyfikować nowe zjawisko zarysowujące się na pograniczu świata polityki, kultury i komunikacji. „Zerokulturowość” – jak je nazwała – zasadza się na przekonaniu, iż granice między kulturami nie tylko coraz częściej spontanicznie zanikają, ale także są bardzo świadomie usuwane. Jednostka, nieidentyfikująca się z emanacjami kultury, ale nadal czująca przywiązanie do określonych wartości, próbuje kształtować swoją tożsamość w taki sposób, aby odpowiadała wymogom czasu i miejsca. Innymi słowy, osoby zerokulturowe mogą odmawiać przyjęcia określonych sposobów postępowania (nośników kultury), ale wciąż podzielać wybrane idee czy wartości, z którymi związane były te wzorce. Choć zjawisko bez wątpienia nie jest powszechne, zasługuje na poważną analizę, szczególnie przez te podmioty, które pragną skutecznie komunikować się z odbiorcami, zarządzać relacjami oraz informacją.
Dotychczasowe czynniki skuteczności dialogu perswazyjnego, zasadzające się na próbach targetowania na podstawie podstawowych kryteriów demograficznych, psychospołecznych czy argumencie wartości, mogą bowiem wykazywać się coraz mniejszą efektywnością. Niniejszy artykuł ma na celu dostarczenie praktycznych wskazówek pozwalających na usprawnienie procesów komunikacyjnych, strategii biznesowych oraz mechanizmów decyzyjnych w erze cyfrowej. Tekst wyjaśnia, w jaki sposób osoby manifestujące zerokulturowość przekraczają tradycyjne granice kulturowe oraz jak zjawisko to może wpływać na różnorodne procesy w przestrzeni publicznej. W obszarze biznesowym wiedza ta może się okazać cenna dla marketerów, pomagając im w adaptacji strategii zakupowych do wyzwań wynikających z zerokulturowości. W sferze politycznej decydenci mogą wykorzystać ją z kolei do podejmowania bardziej świadomych decyzji, szczególnie tych dotyczących systemu wartości w kontekście zmieniających się norm kulturowych.
Bibliografia
Archivio storico La Stampa. Sourced from: https://archive.org/details/la-stampa-newspaper (accessed: 24.11.2023).
Digital 2023 - Global Overwiew Report. Sourced from: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (accessed: 12.03.2023).
Everhart Amy J., Predicting the Effect of Italy's Long-Awaited Rape Law Reform on “The Land of Machismo”, 31 “Vanderbilt Law Review” 671 (2021).
Sourced from: https://scholarship.law.vanderbilt.edu/vjtl/vol31/iss3/2 (accessed: 21.11.2023).
Franca Viola, la ragazza che con il suo No cambierà per sempre il nostro destino. Sourced from: https://www.primapaginamazara.it/franca-viola-la-ragazza-che-con-il-suo-no-cambiera-per-sempre-il-nostro-destino (accessed: 12.11.2023).
Garlicki L., Zubik M. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.
Głuszyńska I, Mach Z. (red.), Threats to Multiculturalism, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.
Grzechynka A., Wielokulturowość, zerokulturowość czy cyberkulturowość? Wpływ mediów społecznościowych na współczesne rozumienie kultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, Kraków 2023.
Kulju T., Glory and the Goat: The Ethics of Buzkashi, Afghanistan’s Favorite Game, “Rhētorikós” of Fordham University, 2020. Sourced from: https://rhetorikos.blog.fordham.edu/?p=1362 (accessed: 24.11.2023).
Kusio U., Transkulturowość, in: Wielokulturowość, red. B. Szlachta, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2022, tom VI serii „Słowniki społeczne”, red. W. Pasierbek, B. Szlachta.
Mach Z., Collective Memory and the Construction of Identity, in: Threats to Multiculturalism, red. I. Głuszyńska, Z. Mach, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.
Rybicki J., Kokburu znaczy szary wilk. Sourced from: https://peron4.pl/buzkaszi-kirgistan-kokburu-znaczy-szary-wilk/ (accessed: 20.11.2023).
Sarnecki P., Uwagi do art. 5 Konstytucji, in: L. Garlicki, M. Zubik (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.
Szlachta B. (red.), Wielokulturowość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2022.
Quilty A., Bloodsport From cockfighting to buzkashi, Afghanistan’s pastimes are as brutal as the country’s history, “Foreign Policy”. Sourced from: https://foreignpolicy.com/2015/06/19/bloodsport-afghanistan-taliban-fighting-war/ (accessed: 20.11.2023).
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.