Zerokulturowość

nowe zjawisko w przestrzeni cyfrowej. Geneza, charakterystyka, konsekwencje

Słowa kluczowe: media społecznościowe, zerokulturowość, wielokulturowość, nauki polityczne, komunikacja cyfrowa

Abstrakt

Badania, które autorka prowadziła przez ostatnie lata w przestrzeni cyfrowej, pozwoliły jej zidentyfikować nowe zjawisko zarysowujące się na pograniczu świata polityki, kultury i komunikacji. „Zerokulturowość” – jak je nazwała – zasadza się na przekonaniu, iż granice między kulturami nie tylko coraz częściej spontanicznie zanikają, ale także są bardzo świadomie usuwane. Jednostka, nieidentyfikująca się z emanacjami kultury, ale nadal czująca przywiązanie do określonych wartości, próbuje kształtować swoją tożsamość w taki sposób, aby odpowiadała wymogom czasu i miejsca. Innymi słowy, osoby zerokulturowe mogą odmawiać przyjęcia określonych sposobów postępowania (nośników kultury), ale wciąż podzielać wybrane idee czy wartości, z którymi związane były te wzorce. Choć zjawisko bez wątpienia nie jest powszechne, zasługuje na poważną analizę, szczególnie przez te podmioty, które pragną skutecznie komunikować się z odbiorcami, zarządzać relacjami oraz informacją.

Dotychczasowe czynniki skuteczności dialogu perswazyjnego, zasadzające się na próbach targetowania na podstawie podstawowych kryteriów demograficznych, psychospołecznych czy argumencie wartości, mogą bowiem wykazywać się coraz mniejszą efektywnością. Niniejszy artykuł ma na celu dostarczenie praktycznych wskazówek pozwalających na usprawnienie procesów komunikacyjnych, strategii biznesowych oraz mechanizmów decyzyjnych w erze cyfrowej. Tekst wyjaśnia, w jaki sposób osoby manifestujące zerokulturowość przekraczają tradycyjne granice kulturowe oraz jak zjawisko to może wpływać na różnorodne procesy w przestrzeni publicznej. W obszarze biznesowym wiedza ta może się okazać cenna dla marketerów, pomagając im w adaptacji strategii zakupowych do wyzwań wynikających z zerokulturowości. W sferze politycznej decydenci mogą wykorzystać ją z kolei do podejmowania bardziej świadomych decyzji, szczególnie tych dotyczących systemu wartości w kontekście zmieniających się norm kulturowych.

Biogram autora

Agnieszka Grzechynka, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Ph.D. in Social Sciences (Jagiellonian University in Krakow) and Executive MBA (the Polish-American Business School of Cracow University of Technology). Lecturer at the Jesuit University Ignatianum in Krakow, owner of the PR agency Go Public, former TV journalist. Member of the International Political Science Association (IPSA), Polish Political Science Association, and Polish Association for International Studies. Author of scientific publications on the use of social media and new information technologies in political and business strategies.

Bibliografia

Archivio storico La Stampa. Sourced from: https://archive.org/details/la-stampa-newspaper (accessed: 24.11.2023).

Digital 2023 - Global Overwiew Report. Sourced from: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (accessed: 12.03.2023).

Everhart Amy J., Predicting the Effect of Italy's Long-Awaited Rape Law Reform on “The Land of Machismo”, 31 “Vanderbilt Law Review” 671 (2021).

Sourced from: https://scholarship.law.vanderbilt.edu/vjtl/vol31/iss3/2 (accessed: 21.11.2023).

Franca Viola, la ragazza che con il suo No cambierà per sempre il nostro destino. Sourced from: https://www.primapaginamazara.it/franca-viola-la-ragazza-che-con-il-suo-no-cambiera-per-sempre-il-nostro-destino (accessed: 12.11.2023).

Garlicki L., Zubik M. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.

Głuszyńska I, Mach Z. (red.), Threats to Multiculturalism, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.

Grzechynka A., Wielokulturowość, zerokulturowość czy cyberkulturowość? Wpływ mediów społecznościowych na współczesne rozumienie kultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, Kraków 2023.

Kulju T., Glory and the Goat: The Ethics of Buzkashi, Afghanistan’s Favorite Game, “Rhētorikós” of Fordham University, 2020. Sourced from: https://rhetorikos.blog.fordham.edu/?p=1362 (accessed: 24.11.2023).

Kusio U., Transkulturowość, in: Wielokulturowość, red. B. Szlachta, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2022, tom VI serii „Słowniki społeczne”, red. W. Pasierbek, B. Szlachta.

Mach Z., Collective Memory and the Construction of Identity, in: Threats to Multiculturalism, red. I. Głuszyńska, Z. Mach, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011.

Rybicki J., Kokburu znaczy szary wilk. Sourced from: https://peron4.pl/buzkaszi-kirgistan-kokburu-znaczy-szary-wilk/ (accessed: 20.11.2023).

Sarnecki P., Uwagi do art. 5 Konstytucji, in: L. Garlicki, M. Zubik (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016.

Szlachta B. (red.), Wielokulturowość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2022.

Quilty A., Bloodsport From cockfighting to buzkashi, Afghanistan’s pastimes are as brutal as the country’s history, “Foreign Policy”. Sourced from: https://foreignpolicy.com/2015/06/19/bloodsport-afghanistan-taliban-fighting-war/ (accessed: 20.11.2023).

Opublikowane
2024-01-02
Jak cytować
[1]
Grzechynka, A. 2024. Zerokulturowość: nowe zjawisko w przestrzeni cyfrowej. Geneza, charakterystyka, konsekwencje. Perspektywy Kultury. 45, 2 (sty. 2024), 419-432. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.30.