O udostępnianiu dzieł sztuki współczesnej i ich percepcji przez osoby z dysfunkcją wzroku
Abstrakt
Artykuł niniejszy dotyczy zagadnienia udostępniania sztuki współczesnej osobom niewidomym na przykładzie profesjonalnej wystawy artystycznej pt. Dotyk Sztuki, zorganizowanej przez Instytut Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Tekst podejmuje zatem refleksję, jak wykreować dzieło artystyczne, aby przekaz wizualny był zrozumiały i dostępny percepcyjnie dla niewidomych. Zarysowuje także szerszy kontekst zagadnienia dostosowań dla osób z dysfunkcją wzroku wystaw w muzeach i galeriach w Polsce i na świecie. Przywołuje również empiryczne badania percepcji sztuki, zorganizowane przy okazji wystawy, w których wzięły udział osoby z dysfunkcją wzroku.
Bibliografia
Argyropoulos V. S., Kanari C. (2015). Re-imagining the museum through “touch”: Reflections of individuals with visual disability on their experience of museum visiting in Greece. Alter – European Journal of Disability Research, nr 9 (2), 130-143.
Carbon, C., Jakesch, M. (2013). A model for haptic aesthetic processing and its implications for design. Proceedings of the IEEE, nr 101(9), 2123–2133.
Coates, Ch. (2019). Best practice in making Museums more accessible to visually impaired visitors. Pozyskano z: https://www.museumnext.com/article/making-museums-accessible-to-visually-impaired-visitors/(dostęp: 05.11.2020).
Chatterjee, H. J. (red.) (2008). Touch in museums: Policy and practice in object handling. Oxford, UK: Berg Publishers.
Chojecka, A., Magner, M., Szwedowska, E., Więckowska, E. (2008). Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.
Czerwińska, K. (2008). Rysunek wypukły jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu języków obcych – doniesienia z badań. W: K. Czerwińska (red.), Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabo widzących. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 36-69.
Fondation de France/ICOM (1991). Museums without barriers. A new deal for disabled people, London-NY: Routledge.
Francuz, P. (2013). Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Leder, H., Belke, B., Oeberst, A., & Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments. British Journal of Psychology, nr 95(4), 489–508.
Levi, S.A., (2005). Beyond vision: Integrating touch into museums. The Tactile Museum of the Lighthouse for the Blind in Athens, Greece. The Braille Monitor, nr 48 (6).
https://nfb.org/sites/nfb.org/files/images/nfb/publications/bm/bm05/bm0506/bm050606.htm
Muth, C., Ebert, S., Marković, S., Carbon, C. (2019). “Aha”ptics: Enjoying an Aesthetic Aha During Haptic Exploration. Perception, nr 48 (1), 3–25.
Niestorowicz, E. (2017). The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind People. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Niestorowicz, E. (2020). Dotyk Sztuki. Sztuka wizualna a percepcja dotykowa. W: E. Głażewska, M. Grabias (red.), Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe, Lublin: Wydawnictwo UMCS, t. 1, 11-25.
Niestorowicz, E., Szubielska, M., Marek, B. (2017). Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 89-103.
Pye, E. (red.). (2007). The power of touch: Handling objects in museum and heritage context. New York, NY: Routledge.
Raffray, M. (1988). The arts through touch perception: Present trends and future prospects. British Journal of Visual Impairment, nr 6 (2), 63-65.
Szubielska, M., Sztorc, A. (2021). „Nie dotykać!” – alfabetyzacja wizualna uczniów z niepełnosprawnościami wzroku w galerii sztuki współczesnej. W: E. Śmiechowska-Petrovskij, E. (red.), Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki, Wydawnictwo Naukowe UKSW, 59–76.
Szubielska, M. (2018). People with sight impairment in the world of visual arts: does it make any sense? Disability & Society, 33(9), 1533-1538.
Tschacher, W., Kirchberg, V., van den Berg, K., Greenwood, S., Wintzerith, S., Tröndle, M. (2012). Physiological correlates of aesthetic perception of artworks in a museum. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, nr 6(1), 96-103.
Verrent, J. (2019). What are the barriers? And how to overcome barriers? Referat przedstawiony na konferencji „Sztuka i Niepełnosprawność: Przekraczanie granic”. Warszawa, 04.–05.04.2019.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.