Uczestnictwo w kulturze w rzeczywistości pandemicznej
Wyzwania dla instytycji kultury w Polsce
Abstrakt
Przedmiotem podjętych rozważań było uczestnictwo w kulturze w rzeczywistości pandemicznej i wynikające z tego stanu konsekwencje oraz wyzwania dla instytucji kultury w Polsce. Ich rozpoznanie stanowiło główny cel artykułu o charakterze eksploracyjnym i problemowym. Sformułowane wnioski oparto na bogatych źródłach literaturowych, wynikach badań prowadzonych przez różne wyspecjalizowane instytucje w postaci raportów oraz egzemplifikacji wybranych praktyk stosowanych przez instytucje kultury w zakresie dostępu do dóbr kultury. Uzyskane wyniki ujawniły zmiany w sposobach i formach uczestnictwa w kulturze obserwowane w warunkach rzeczywistości pandemicznej. Podstawą ich rozwoju stają się nowoczesne technologie, które pozwalają na uczestnictwo w kulturze w sposób hybrydowy, dopuszczający odbiór kultury za pośrednictwem komunikacji online. Na podstawie przeprowadzonej analizy zidentyfikowano ponadto najważniejsze wyzwania, jakie pojawiają się przed instytucjami kultury w Polsce. Zamierzeniem autorki było wskazanie możliwości usprawnień działań tych podmiotów w nowej, hybrydowej rzeczywistości, jaka nas wszystkich najprawdopodobniej czeka w najbliższych latach.
Bibliografia
Ardielli, E. (2017). Usage of Ict in EU Culture Sector as a Tool of Cultural Participation. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, No. 5(2), 33–46. DOI:10.1515/ijek-2017-0009.
Brook, O. (2011). International comparisons of public engagement in cul-ture and sport. London: Department for Culture, Media and Sport.
Chajbos, K. & Liss, B. (eds.). (2021). Przyszłość kultury. Badanie poznań-skiego sektora. Poznań: Centrum praktyk edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek.
Cyboran, B. & Kluzowicz, J. (2012). Kultura w sieci – nowe formy uczest-nictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych. Edukacja Doro-słych, No. 2, 25–36. DOI: 10.12775/ED.2021.012.
Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabitowski, J., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Szlendak, T., Szymańska, A., & Świątkowska, B. (2020). Raport kultura w czasie pandemii Covid. Kraków: Fundacja GAP.
Eurostat (2016). Culture. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/web/culture/overview (access: 04.01.2023).
Fatyga, B. (2014). Rekonstrukcja sensu kategorii uczestnictwo w kulturze. In: R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, & T. Szlendak (eds.). Raport: Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Na-ukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 9–12.
Garwol, K. & Stebila, J. (2021). Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo. Nie-równości Społeczne a Wzrost Gospodarczy, No. 66(2), 94–110. DOI: 10.15584/nsawg.2021.2.7.
Gorynia, M. (2021). Pandemia zmienia świat. Warszawa: CeDeWu.
Goryń, P. (2020). Osoby z niepełnosprawnościami nowym odbiorcą kultu-ry. In: E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, & M.F. Zaniewska (eds.), Kultura w Polsce w XXI wieku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białystoku, 59–70.
Grzega, U. (2021). Dostępność i wykorzystanie Internetu w czasie pan-demii w Polsce i UE. In: W. Nowak & K. Szalonki (eds.), Zdrowie i style życia – ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii. Wro-cław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskie-go, 355–370.
GUS. (2020). Uczestnictwo ludności w kulturze w 2019 r. Warsza-wa–Kraków.
Jakość życia osób starszych w Polsce w pierwszym roku pandemii CO-VID-19. Raport z badania (2021). Warszawa: Instytut Polityki Senio-ralnej/ Fundacja Zaczyn.
Juszczyk, P. & Wójcik, D. (2022). Sektor kultury w ujęciu koncepcji Smart. Kontekst pandemii COVID-19. Przegląd Organizacji, No. 4(987), 13–19.
Karcz-Kaczmarek, M. (2020). Kultura bez barier – problematyka prawna ułatwień na rzecz osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku i słuchu. In: A. Drabarz (ed.), Aksjologiczne i prawne aspekty niepeł-nosprawności. Białystok: Wydawnictwo Temida, 215–234.
Kędzior, J. (2019). Praktyki kulturalne studentów w czasie wolnym. In: J. Kędzior (ed.), Praktyki komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 65–80.
Korzystanie z Internetu w 2022 roku. Komunikat z badań CBOS nr 77, Warszawa 2022.
Pluszyńska, A., Konior, A., & Gaweł, Ł. (2020). Zarządzanie w kulturze: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przybysz, M. (2021). Młodzież w sieci w czasie pandemii. Diagnoza, pro-blemy, wyzwania. Media Biznes Kultura, No. 2(11), 97–108.
Reformat, B. (2018). Współpraca z biznesami kreatywnymi jako szansa na rozwój instytucji Kultury. In: B. Reformat & A. Kwiecień (eds.), Biz-nes w kulturze – Kultura w biznesie. Kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-micznego w Katowicach, 38–59.
Roggeveen, L. & Sethuraman, R. (2020). How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of Retailing, No. 96(2), 169–171. DOI: 10.1016/j.jretai.2020.04.002.
Seniorzy a uczestnictwo w kulturze podczas pandemii. Retrieved from: https://cpe.ckzamek.pl/wydarzenia/5887-nienowe-publicznosci-seniorzy-a-uczestnictwo-w-kul/ (access: 07.01.2023).
Tataj, M. (2020). Muzy w cieniu Covid-19. O tym, jak pandemia zmienia naszą kulturę. Magazyn Teraz Polska, No. 2(34), 56–61.
Widawska, E., Wysocka, E., & Wieczorek, Z. (2014). Wyznaczniki wyklu-czenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicz-nych. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epide-micznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury War-szawa, marzec 2022. Retrieved from: fi-le:///C:/Users/48501/Downloads/zmiany-w-obszarze-aktywnosci-kulturalnych-podczas-ograniczen-epidemicznych-marzec-2022-_2.pdf.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.