R, Cultural Cultural Participation in a Pandemic Reality
Challenges for Cultural Institutions
Abstract
The subject of the considerations was cultural participation in a pandemic reality and the resulting consequences and challenges for cultural institutions in Poland. Their identification was the main objective of the exploratory and problem-oriented article. The conclusions were based on rich literature, the results of research conducted by various specialized institutions in the form of reports and exemplification of selected practices used by cultural institutions in the field of access to cultural goods. The results obtained revealed changes in the ways and forms of cultural participation observed under the conditions of pandemic reality. The basis of their development is modern technologies that allow participation in culture in a hybrid way, allowing the reception of culture through online communication. In addition, based on the analysis, the key challenges facing cultural institutions in Poland were identified. The author’s intention was to identify possibilities for improving the activities of these entities in the new hybrid reality that most likely awaits us all in the coming years.
References
Ardielli, E. (2017). Usage of Ict in EU Culture Sector as a Tool of Cultural Participation. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, No. 5(2), 33–46. DOI:10.1515/ijek-2017-0009.
Brook, O. (2011). International comparisons of public engagement in cul-ture and sport. London: Department for Culture, Media and Sport.
Chajbos, K. & Liss, B. (eds.). (2021). Przyszłość kultury. Badanie poznań-skiego sektora. Poznań: Centrum praktyk edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek.
Cyboran, B. & Kluzowicz, J. (2012). Kultura w sieci – nowe formy uczest-nictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych. Edukacja Doro-słych, No. 2, 25–36. DOI: 10.12775/ED.2021.012.
Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabitowski, J., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Szlendak, T., Szymańska, A., & Świątkowska, B. (2020). Raport kultura w czasie pandemii Covid. Kraków: Fundacja GAP.
Eurostat (2016). Culture. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/web/culture/overview (access: 04.01.2023).
Fatyga, B. (2014). Rekonstrukcja sensu kategorii uczestnictwo w kulturze. In: R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, & T. Szlendak (eds.). Raport: Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Na-ukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 9–12.
Garwol, K. & Stebila, J. (2021). Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo. Nie-równości Społeczne a Wzrost Gospodarczy, No. 66(2), 94–110. DOI: 10.15584/nsawg.2021.2.7.
Gorynia, M. (2021). Pandemia zmienia świat. Warszawa: CeDeWu.
Goryń, P. (2020). Osoby z niepełnosprawnościami nowym odbiorcą kultu-ry. In: E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, & M.F. Zaniewska (eds.), Kultura w Polsce w XXI wieku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białystoku, 59–70.
Grzega, U. (2021). Dostępność i wykorzystanie Internetu w czasie pan-demii w Polsce i UE. In: W. Nowak & K. Szalonki (eds.), Zdrowie i style życia – ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii. Wro-cław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskie-go, 355–370.
GUS. (2020). Uczestnictwo ludności w kulturze w 2019 r. Warsza-wa–Kraków.
Jakość życia osób starszych w Polsce w pierwszym roku pandemii CO-VID-19. Raport z badania (2021). Warszawa: Instytut Polityki Senio-ralnej/ Fundacja Zaczyn.
Juszczyk, P. & Wójcik, D. (2022). Sektor kultury w ujęciu koncepcji Smart. Kontekst pandemii COVID-19. Przegląd Organizacji, No. 4(987), 13–19.
Karcz-Kaczmarek, M. (2020). Kultura bez barier – problematyka prawna ułatwień na rzecz osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku i słuchu. In: A. Drabarz (ed.), Aksjologiczne i prawne aspekty niepeł-nosprawności. Białystok: Wydawnictwo Temida, 215–234.
Kędzior, J. (2019). Praktyki kulturalne studentów w czasie wolnym. In: J. Kędzior (ed.), Praktyki komunikacyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 65–80.
Korzystanie z Internetu w 2022 roku. Komunikat z badań CBOS nr 77, Warszawa 2022.
Pluszyńska, A., Konior, A., & Gaweł, Ł. (2020). Zarządzanie w kulturze: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przybysz, M. (2021). Młodzież w sieci w czasie pandemii. Diagnoza, pro-blemy, wyzwania. Media Biznes Kultura, No. 2(11), 97–108.
Reformat, B. (2018). Współpraca z biznesami kreatywnymi jako szansa na rozwój instytucji Kultury. In: B. Reformat & A. Kwiecień (eds.), Biz-nes w kulturze – Kultura w biznesie. Kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-micznego w Katowicach, 38–59.
Roggeveen, L. & Sethuraman, R. (2020). How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of Retailing, No. 96(2), 169–171. DOI: 10.1016/j.jretai.2020.04.002.
Seniorzy a uczestnictwo w kulturze podczas pandemii. Retrieved from: https://cpe.ckzamek.pl/wydarzenia/5887-nienowe-publicznosci-seniorzy-a-uczestnictwo-w-kul/ (access: 07.01.2023).
Tataj, M. (2020). Muzy w cieniu Covid-19. O tym, jak pandemia zmienia naszą kulturę. Magazyn Teraz Polska, No. 2(34), 56–61.
Widawska, E., Wysocka, E., & Wieczorek, Z. (2014). Wyznaczniki wyklu-czenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicz-nych. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epide-micznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury War-szawa, marzec 2022. Retrieved from: fi-le:///C:/Users/48501/Downloads/zmiany-w-obszarze-aktywnosci-kulturalnych-podczas-ograniczen-epidemicznych-marzec-2022-_2.pdf.
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.