Kulturowe aspekty upowszechniania systemów sztucznej inteligencji w instytucjach edukacyjnych
Abstrakt
Pierwszym celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia „kultura uniwersytecka”. Drugim celem jest określenie, jakie sytuacje związane z upowszechnieniem systemu chatGPT w kontekście instytucji edukacyjnych są opisywane w wybranym dyskursie medialnym. Trzecim celem jest ustalenie typów reakcji nauczycieli i instytucji edukacyjnych na kryzys wywołany przez upowszechnienie robotów konwersacyjnych. Czwartym celem jest przedstawienie na podstawie uporządkowanego materiału interpretacji kulturowej. Zastosowano metodę jakościowej analizy treści. Stwierdzono, że w badanym dyskursie medialnym najczęściej był przedstawiany konflikt pomiędzy systemem edukacyjnym a praktykami związanymi z nową technologią. Wyróżniono również dwa główne typy reakcji instytucji edukacyjnych: obronny i adaptacyjny. Najważniejszą tezą interpretacyjną jest, że zaistniała sytuacja może doprowadzić do powrotu do etycznych źródeł kultury uniwersyteckiej.
Bibliografia
Akademia Leona Koźmińskiego z rekomendacjami dotyczącymi ChatGPT (28.02.2023). Pozyskano z: https://edukacja.rp.pl/uczelnie-wyzsze/art38042421-akademia-leona-kozminskiego-z-rekomendacjami-dotyczacymi-chatgpt (dostęp: 24.06.2024).
Czakon, W., Mazurek G. (20.02.2023). Czakon, Mazurek: Sztuczna inteligencja w nauce i edukacji. Pozyskano z: https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art37987731-czakon-mazurek-sztuczna-inteligencja-w-nauce-i-edukacji (24.06.2023).
Czeżowski, T. (1989). Pisma z etyki i teorii wartości: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Duszczyk, M. (29.12.2022). Studentka przyłapana na korzystaniu z ChatGPT. Jest sposób na oszustwa. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37691461-studentka-przylapana-na-korzystaniu-z-chatgpt-jest-sposob-na-oszustwa (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (28.01.2023). Sztuczna inteligencja zdaje egzaminy na uczelniach. ChatGPT zniszczy edukację? Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37857871-sztuczna-inteligencja-zdaje-egzaminy-na-uczelniach-chatgpt-zniszczy-edukacje (dostęp: 24.04.2023).
Duszczyk, M. (5.03.2023). Studenci mogą korzystać z ChatGPT. Przełomowa decyzja znanej uczelni. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38067521-studenci-moga-korzystac-z-chatgpt-przelomowa-decyzja-znanej-uczelni (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (5.04.2023). „Wykrywacz” ChatGPT dla nauczycieli szwankuje. Uczniowie byli niewinni. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/it/art38273041-wykrywacz-chatgpt-dla-nauczycieli-szwankuje-uczniowie-byli-niewinni (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (13.06.2023). Dzięki sztucznej inteligencji nauczyciele dostaną „supermoce". Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/biznes-ludzie-startupy/art38594931-dzieki-sztucznej-inteligencji-nauczyciele-dostana-supermoce (dostęp: 24.-6.2023).
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu: Narodowe Centrum Kultury.
Kołodziej, J. (1990). Opozycja czy możliwość koegzystencji ? Analiza zawartości a hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera. Zeszyty Prasoznawcze, nr 2-4, s. 5-20.
MacIntyre, A. (2013). Bóg, filozofia, uniwersytet: Instytut Wydawniczy PAX.
Maturzysta przyłapany na ściąganiu z ChatGPT, (26.05.2023). Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38530741-maturzysta-przylapany-na-sciaganiu-z-chatgpt (dostęp: 24.06.2023).
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research Volume 1, No. 2, Art. 20.
Mazurek, G. (20.01.2023) Grzegorz Mazurek: Sztuczna inteligencja już wypełnia szkolne kajety. Pozyskano z: https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art37810411-grzegorz-mazurek-sztuczna-inteligencja-juz-wypelnia-szkolne-kajety (dostęp: 24.06.2024).
Newman, J. H. (1990). Idea uniwersytetu: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Penrose, R. (2000). Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rozynski, P. (17.01.2023). Inteligentne chatboty pomogły co piątemu studentowi. Będą zmiany na egzaminach. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37790911-inteligentne-chatboty-pomogly-co-piatemu-studentowi-beda-zmiany-na-egzaminach (dostęp: 24.06.2023).
Scruton, R. (2006). Przewodnik po kulturze nowoczesnej dla inteligentnych: Wydawnictwo Thesaurus.
Scruton, R. (2010). Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Scruton, R. (2015). Koniec uniwersytetu. Ethos nr 1 (109), s. 53 – 63.
Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tegmark, M. (2019). Człowiek w erze sztucznej inteligencji: Prószyński i S-ka.
Uniwersytety wracają do długopisów i kartek. Studenci używają sztucznej inteligencji do pisania prac. (10.01.2023). Pobrano z: https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art37750151-uniwersytety-wracaja-do-dlugopisow-i-kartek-studenci-uzywaja-sztucznej-inteligencji-do-pisania-prac (dostęp: 24.06.2023).
Wimmer, R., Dominick J. (2008). Mass media. Metody badań: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.