Cultural Aspects of the Dissemination of Artificial Intelligence Systems in Educational Institutions
Abstract
The first purpose of the article is to clarify the term “university culture.” The second goal is to determine what situations related to the dissemination of chatGPT in the context of educational institutions are described by the selected media discourse. The third goal is to determine the types of reactions of teachers and educational institutions to the crisis caused by the dissemination of conversational robots. The fourth goal is to present a cultural interpretation on the basis of structured material. The method of qualitative content analysis was used. It was found that in the studied media discourse, the conflict between the educational system and the practices associated with the new technology was most often presented. Two main types of responses of educational institutions were also distinguished: defensive and adaptive. The most important interpretive thesis is that the situation can lead to a return to the ethical sources of university culture.
References
Akademia Leona Koźmińskiego z rekomendacjami dotyczącymi ChatGPT (28.02.2023). Pozyskano z: https://edukacja.rp.pl/uczelnie-wyzsze/art38042421-akademia-leona-kozminskiego-z-rekomendacjami-dotyczacymi-chatgpt (dostęp: 24.06.2024).
Czakon, W., Mazurek G. (20.02.2023). Czakon, Mazurek: Sztuczna inteligencja w nauce i edukacji. Pozyskano z: https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art37987731-czakon-mazurek-sztuczna-inteligencja-w-nauce-i-edukacji (24.06.2023).
Czeżowski, T. (1989). Pisma z etyki i teorii wartości: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Duszczyk, M. (29.12.2022). Studentka przyłapana na korzystaniu z ChatGPT. Jest sposób na oszustwa. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37691461-studentka-przylapana-na-korzystaniu-z-chatgpt-jest-sposob-na-oszustwa (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (28.01.2023). Sztuczna inteligencja zdaje egzaminy na uczelniach. ChatGPT zniszczy edukację? Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37857871-sztuczna-inteligencja-zdaje-egzaminy-na-uczelniach-chatgpt-zniszczy-edukacje (dostęp: 24.04.2023).
Duszczyk, M. (5.03.2023). Studenci mogą korzystać z ChatGPT. Przełomowa decyzja znanej uczelni. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38067521-studenci-moga-korzystac-z-chatgpt-przelomowa-decyzja-znanej-uczelni (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (5.04.2023). „Wykrywacz” ChatGPT dla nauczycieli szwankuje. Uczniowie byli niewinni. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/it/art38273041-wykrywacz-chatgpt-dla-nauczycieli-szwankuje-uczniowie-byli-niewinni (dostęp: 24.06.2023).
Duszczyk, M. (13.06.2023). Dzięki sztucznej inteligencji nauczyciele dostaną „supermoce". Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/biznes-ludzie-startupy/art38594931-dzieki-sztucznej-inteligencji-nauczyciele-dostana-supermoce (dostęp: 24.-6.2023).
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jaspers, K. (2017). Idea uniwersytetu: Narodowe Centrum Kultury.
Kołodziej, J. (1990). Opozycja czy możliwość koegzystencji ? Analiza zawartości a hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera. Zeszyty Prasoznawcze, nr 2-4, s. 5-20.
MacIntyre, A. (2013). Bóg, filozofia, uniwersytet: Instytut Wydawniczy PAX.
Maturzysta przyłapany na ściąganiu z ChatGPT, (26.05.2023). Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art38530741-maturzysta-przylapany-na-sciaganiu-z-chatgpt (dostęp: 24.06.2023).
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research Volume 1, No. 2, Art. 20.
Mazurek, G. (20.01.2023) Grzegorz Mazurek: Sztuczna inteligencja już wypełnia szkolne kajety. Pozyskano z: https://www.rp.pl/opinie-ekonomiczne/art37810411-grzegorz-mazurek-sztuczna-inteligencja-juz-wypelnia-szkolne-kajety (dostęp: 24.06.2024).
Newman, J. H. (1990). Idea uniwersytetu: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Penrose, R. (2000). Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rozynski, P. (17.01.2023). Inteligentne chatboty pomogły co piątemu studentowi. Będą zmiany na egzaminach. Pozyskano z: https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art37790911-inteligentne-chatboty-pomogly-co-piatemu-studentowi-beda-zmiany-na-egzaminach (dostęp: 24.06.2023).
Scruton, R. (2006). Przewodnik po kulturze nowoczesnej dla inteligentnych: Wydawnictwo Thesaurus.
Scruton, R. (2010). Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Scruton, R. (2015). Koniec uniwersytetu. Ethos nr 1 (109), s. 53 – 63.
Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tegmark, M. (2019). Człowiek w erze sztucznej inteligencji: Prószyński i S-ka.
Uniwersytety wracają do długopisów i kartek. Studenci używają sztucznej inteligencji do pisania prac. (10.01.2023). Pobrano z: https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art37750151-uniwersytety-wracaja-do-dlugopisow-i-kartek-studenci-uzywaja-sztucznej-inteligencji-do-pisania-prac (dostęp: 24.06.2023).
Wimmer, R., Dominick J. (2008). Mass media. Metody badań: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.