Podmiotowość i prawa narodów w dyskursie wartości i postaw
Abstrakt
Współczesne procesy globalizacji potwierdzają, iż nie są wyłącznie jednorodnym i jednokierunkowym fenomenem cywilizacyjnej homogenizacji, postępujących powiązań i wszechstronnej medializacji. Nasilająca się mobilność oraz interakcja osób i grup spowodowały odwrotną wręcz dynamikę różnicowania, pluralizacji, ale także ożywienia świadomości, tożsamości oraz poczucia praw kulturowych zarówno starych, jak i nowych wspólnot kulturowych. Umiejętność artykulacji i rozwoju owych praw jako atrybutów podmiotowości kulturowej współzależy jednak od wielu komponentów kompetencji i postaw aksjologicznych uczestników dyskursu, jaki dokonuje się na bardzo różnych poziomach, począwszy od mikro- do makrostruktur społecznych. Szczególną rolę zajmują wśród nich wspólnoty narodowe. Charakteryzują się bowiem najbardziej złożonym powiązaniem struktur czysto symbolicznych i instytucjonalnych, dziedziczonych i tworzonych, afektywnych i poznawczych. Ich kulturowa kondycja zależy od stopnia uwikłania w procesy redukcji kulturowych świata współczesnego, które zamieniają wartości na potrzeby, osoby na jednostki, dziedzictwo na impresje, mądrość na informację, poznanie na doznanie, treści na wrażenia. Od zdolności pokonania tych redukcji zależy stopień postrzegania realności bytu narodu, siły jego tożsamości, potencjałów rozwojowych oraz szans na twórczą odpowiedź wobec wyzwań współczesności.
Bibliografia
Adorno, T.W. (2019). Przemysł kulturalny, tłum. M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Archer, M.S. (2019). Kultura i sprawczość, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Benjamin, B.R. (2009). Konsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, tłum. H. Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
Dąbrowski, K. (1974). Zdrowie psychiczne a wartości ludzkie. Warszawa: PTHP.
Dyczewski, L. (2012). Przestrzenie wzajemnego dopełniania. Politeja, 20/2.
Eriksen, T.H. (2013). Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne, tłum. B. Gutowska-Nowak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Fromm, E. (2014). Ucieczka od wolności, tłum. J. Zieliński. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Tymieniecki, K. (1979–1920). Moralność w stosunkach między państwami w poglądach Pawła Włodkowica. Przegląd Historyczny, 22.
Jaskuła, S. i Korporowicz, L. (2017). Współczesne paradygmaty dialogu międzykulturowego. Edukacja Humanistyczna, nr 2(37).
Jaskuła, S. i Korporowicz, L. (2022). Prawa międzykulturowe. W: M. Markocka, Z. Mikołajczyk i P. Walewski (red.), Człowiek wobec problemów współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Muzeum Niepodległości.
Korporowicz, L. (2018a). Polskie korzenie prawa narodów w budowaniu podmiotowości wspólnot kulturowych. R. Wiśniewski (red.), Eseje o niepodległej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Korporowicz, L. (2018b). Bezpieczeństwo kulturowe w rozwoju zrównoważonym. Edukacja Międzykulturowa, nr 2(9).
Maigret, E. (2012). Socjologia komunikacji i komunikowania, tłum. I. Piechnik. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Maślanka, T. (2012). Podzwonne dla narodu? O zbiorowych tożsamościach ery globalnej. Politeja, 20/2.
Renaut, A. (1989). Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości, tłum. D. Leszczyński. Warszawa: Ossolineum.
Szlachta, B. (2016). Problems of Cultural Rights. Politeja, 44.
Trzciński, Ł. (2013). Mit wolności w cyberkulturze. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Vercovec, S. (2007). Superdiversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, 11/1, vol. 30.
Włodkowic, P. (2018). Traktat o władzy papieża i cesarza nad niewiernymi (Saevientibus). W: P. Włodkowic, Stanisław ze Skarbimierza, B. Hesse, Mateusz z Krakowa, Prawa ludów i wojna sprawiedliwa, tłum. J. Łukaszewska-Haberko. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Copyright (c) 2023 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.