Sztucznej mądrości nie będzie
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza konsekwencji aksjologicznych redukcji kultury współczesnej poddanej oddziaływaniu narastającego kultu sztucznej inteligencji. Jej coraz powszechniejsze aplikacje powodują przekonanie o społecznej racjonalności modelu działań pomijających rzeczywistą obecność, ale i potrzebę wartości autotelicznych w całokształcie rzeczywistości kulturowej człowieka zarówno w jej wymiarze realnym, jak i wirtualnym. Artykuł podejmuje próbę doprecyzowania specyfiki wartości autotelicznych oraz rezultat ich nieobecności w celach i naturze działań opartych na sztucznej inteligencji oraz jej odmianie w postaci cyberinteligencji w systemie cywilizacji hybrydowej, a więc w połączeniu rzeczywistości pojętej w sposób klasyczny i wirtualny. W celu wskazania istotnego naruszenia jej kulturowej spójności oraz coraz istotniejszych dysfunkcji podniesiony został problem relacji, w jakiej sztuczna inteligencja pozostaje w stosunku do praw człowieka zarówno w ich wymiarze indywidualnym, jak i wspólnotowym. To pomijane w ujęciach posthumanistycznych zagadnienie budzi coraz większy niepokój ze względu na ukrywanie egzystencjalnego zagubienia oraz zagrożenia, jakie w obszarze praw i bezpieczeństwa kulturowego współczesnego człowieka stawia agresywna aneksja przestrzeni i wartości życia codziennego przez zaawansowane zastosowania technicznego modelu inteligencji.
Bibliografia
Alexander, J.C. (2010). Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturo-wej, przeł. S. Burdziej i J. Gądecki. Kraków: Zakład Wydawniczy „No-mos”.
Archer, M.A. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, przeł. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Bargh, J.A. i McKenna, K.Y.A. (2004). The Internet and Social Life. Annual Review of Psychology.
Bartnik, C. (2013). Personalizm. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Ehrlich, L. (1968). Pisma wybrane Pawła Włodkowica. Warszawa: PAX.
Geraci, R.M. (2010). Apocalyptic AI: Visions of heaven in robotics, artificial intelligence, and virtual reality. New York: Oxford University Press.
Hałas, E. (2001). Symbole w interakcji. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Heim, M. (1993). Metaphysics of Virtual Reality. New York: Oxford Uni-versity Press.
Jaskuła, S. (2016). Information Culture in Intercultural Space. Moderation of Values. Politeja – Jagiellonian Cultural Studies, nr 44.
Jaskuła, S. i Korporowicz, L. (2014). Kultury narodowe w procesie wirtua-lizacji. Politeja, 5(31/1).
Kłoskowska A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydaw-nictwo Naukowe PWN.
Kobierzycki, T. (1989). Osoba. Dylematy rozwoju. Studium metakliniczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Pomorze.
Korporowicz, L. (2021). Polimorficzna przestrzeń tożsamości. Politeja, nr 20/2.
Korporowicz, L. (2023). Podmiotowość i prawa narodów w dyskursie wartości i postaw. Perspektywy Kultury, nr 41.
May, Ch. (2003). The Information Society. A sceptical view. London: Poli-ty.
Mikułowski Pomorski, J. (2007). Więź społeczna w warunkach fragmen-taryzacji. W: D. Wadowski (red.), Kultura – Media – Społeczeństwo. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Ossowski, S. (1967). Ku nowej kulturze. W: Z zagadnień psychologii spo-łecznej. Dzieła, t. 3. Warszawa: PWN.
Panigrahi, A. i Joshi, V. (2020). Use of Artificial Intelligence in Education. Electronic Journal, No. 55(5).
Pasierb, J.S. (1983). Pionowy wymiar kultury. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Porębski, A. (2017). Jagiellonian Values in the Fribourg Declaration on Cultural Rights. W: L. Korporowicz, S. Jaskuła, M. Stefanowic i P. Plichta (red.), Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.
Smolicz, J. (1999). Wartości rdzenne a tożsamość kulturowa. W: J. Smolicz, Współkultury Australii, przeł. L. Korporowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Sobieraj, I. (2012). Społeczeństwo informacyjne jako przestrzeń kształ-towania się tożsamości etnicznej. Analiza na przykładzie mniejszości łemkowskiej w Polsce. Politeja, nr 20/2.
Stróżewski, W. (1992). Ponadkulturowe wymiary dobra, prawdy i piękna. W: W. Stróżewski, W kręgu wartości. Kraków: Społeczny Instytut Wy-dawniczy Znak.
Pink, D. (2005). A whole new mind: Moving from the Information Age to the Conceptual Age. New York: Riverhead Hardcover.
Poster, M. (2006). Information Please. Culture and Politics in the Age of Digital Machines. London: Durham.
van Dijk, J. (2006). The Network Society. London: Sage Publ.
Vercovec, S. i Cohen, R. (2002). Introduction: Conceiving Cosmopolitan-ism. W: S. Vercovec i R. Cohen (red.), Cenceiving Cosmopolitanism Theory, Context and Practice. Oxford: Oxford University Press.
Zhichao X., Yuan, F., Han-Teng, L. i Xiaolin, J. (2020). Big Data Mapping and Artificial Intelligence in arts and humanities across time: an ex-ploratory scientometric analysis based on the WoS database. Interna-tional Conference on AI and Big Data Application (AIBDA 2019) IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 806 (2020) 012011 IOP Publishing. DOI: 10.1088/1757-899X/806/1/012011 1
Copyright (c) 2023 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.