Przejście od fotografii humanistycznej do fotografii humanitarnej

Manipulacja w fotografii w kontekście konfliktów politycznych

Słowa kluczowe: fotografia, fotografia humanistyczna, fotografia humanitarna, konflikt polityczny, manipulacja

Abstrakt

Artykuł ma na celu ukazanie zmian zachodzących w fotografii w drugiej połowie XX w. (z uwzględnieniem odniesień do czasów współczesnych), które to zostały nazwane przez André Rouillé przejściem od fotografii humanistycznej do fotografii humanitarnej. Na początku artykułu zostanie udowodnione, iż zauważony zwrot w fotografii reporterskiej był możliwy głównie dzięki kontekstowi wykonywanych zdjęć, czyli fotografiom ukazującym świat w obliczu konfliktów politycznych. Na podstawie konkretnych dzieł fotograficznych zostaną ukazane różnice w fotografii humanistycznej i humanitarnej z opisywanego okresu, z czego wynikać będzie temat manipulacji w fotografii. W dalszej części pracy zawarte zostaną współczesne przykłady fotograficzne, które korespondują ze wskazaną zmianą dyskursu. Pojawią się również odniesienia do zagadnienia manipulacji w fotografii w obliczu współczesnych konfliktów politycznych.

Biogram autora

Aleksandra Szczęsna, Uniwersytet Warszawski

W 2018 obroniła tytuł licencjata na kierunku historia sztuki (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie). Obecnie studiuje na kierunku filologia francuska (Uniwersytet Warszawski). Do jej zainteresowań naukowych można zaliczyć: socjolingwistykę (w szczególności kultury i języki mniejszościowe), fotografię XX w. oraz założenia ontologiczne fotografii.

Bibliografia

Barrett, T. (2021). Criticizing Photographs. An Introduction to Understanding Images. Nowy Jork: Routledge.
Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Barthes, R. (2006). Retoryka obrazu. W: M. Skwara, S. Wysłouch (red.), Ut pictura poesis. Gdańsk.
(2022). Chłopiec sam przekroczył granicę? Była z nim jego rodzina!. Pozyskano z:
https://demagog.org.pl/fake_news/chlopiec-sam-przekroczyl-granice-byla-z-nim-jego-rodzina/?cn-reloaded=1 (dostęp: 06.10.2022)
Jermakowa, I. (2018). Wizualizacja jako narzędzie manipulacji współczesnej wojny informacyjno-hybrydowej. Historia jednej fotografii — „Rozejm w Szyrokinem”. Oblicza Komunikacji, nr 9, 167-174.
Kurz, I. (2007). Fototożsamość ,,Ja” w czasach fotografii. Kultura Współczesna, nr 2, 105-117
Michałowska, M. (2018). Fotografie i ich znaczenia - o potrzebie wizualnego alfabetyzmu. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Rouillé, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Redakcja (2016). Ukraińcy sfabrykowali dramatyczne zdjęcia z Donbasu?. Pozyskano z: https://kresy.pl/wydarzenia/ukraincy-sfabrykowali-dramatyczne-zdjecia-z-donbasu-foto/?__cf_chl_tk=aXIiwbRccOTRbf95FGNXr1j.nyoHNSmxBuv7g5CbFS8-1665057812-0-gaNycGzNEyU (dostęp: 06.10.2022)
Rybicki, A. (2018). Dekompozycja kadru. Wystawa Niepodległość sfotografowana - obraz kilku planów. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Wojtasik, L. (1987). Propaganda wizualna. Warszawa: Książka i Wiedza.
Opublikowane
2024-09-30
Jak cytować
[1]
Szczęsna, A. 2024. Przejście od fotografii humanistycznej do fotografii humanitarnej: Manipulacja w fotografii w kontekście konfliktów politycznych. Perspektywy Kultury. 46, 3 (wrz. 2024), 299-316. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.110.