From Humanistic to Humanitarian Photography

Manipulation in Photography in the Context of Political Conflicts

Keywords: photography, humanist photography, humanitarian photography, political conflict, manipulation

Abstract

This article examines the evolution of photography in the latter half of the 20th century, extending into contemporary times, focusing on André Rouillé’s concept of the shift from humanist to humanitarian photography. Initially, the article demonstrates how this transition in journalistic photography emerged, largely influenced by the political and social contexts depicted in these images. Through an analysis of specific photographic works, the article elucidates the distinctions between humanist and humanitarian photography during this period, with particular attention to the theme of manipulation. The latter sections of the article provide contemporary examples that reflect this discursive shift and address how manipulation in photography continues to impact the portrayal of current political conflicts.

Author Biography

Aleksandra Szczęsna, Uniwersytet Warszawski

W 2018 obroniła tytuł licencjata na kierunku historia sztuki (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie). Obecnie studiuje na kierunku filologia francuska (Uniwersytet Warszawski). Do jej zainteresowań naukowych można zaliczyć: socjolingwistykę (w szczególności kultury i języki mniejszościowe), fotografię XX w. oraz założenia ontologiczne fotografii.

References

Barrett, T. (2021). Criticizing Photographs. An Introduction to Understanding Images. Nowy Jork: Routledge.
Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Barthes, R. (2006). Retoryka obrazu. W: M. Skwara, S. Wysłouch (red.), Ut pictura poesis. Gdańsk.
(2022). Chłopiec sam przekroczył granicę? Była z nim jego rodzina!. Pozyskano z:
https://demagog.org.pl/fake_news/chlopiec-sam-przekroczyl-granice-byla-z-nim-jego-rodzina/?cn-reloaded=1 (dostęp: 06.10.2022)
Jermakowa, I. (2018). Wizualizacja jako narzędzie manipulacji współczesnej wojny informacyjno-hybrydowej. Historia jednej fotografii — „Rozejm w Szyrokinem”. Oblicza Komunikacji, nr 9, 167-174.
Kurz, I. (2007). Fototożsamość ,,Ja” w czasach fotografii. Kultura Współczesna, nr 2, 105-117
Michałowska, M. (2018). Fotografie i ich znaczenia - o potrzebie wizualnego alfabetyzmu. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Rouillé, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Redakcja (2016). Ukraińcy sfabrykowali dramatyczne zdjęcia z Donbasu?. Pozyskano z: https://kresy.pl/wydarzenia/ukraincy-sfabrykowali-dramatyczne-zdjecia-z-donbasu-foto/?__cf_chl_tk=aXIiwbRccOTRbf95FGNXr1j.nyoHNSmxBuv7g5CbFS8-1665057812-0-gaNycGzNEyU (dostęp: 06.10.2022)
Rybicki, A. (2018). Dekompozycja kadru. Wystawa Niepodległość sfotografowana - obraz kilku planów. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Wojtasik, L. (1987). Propaganda wizualna. Warszawa: Książka i Wiedza.
Published
2024-09-30
How to Cite
[1]
Szczęsna, A. 2024. From Humanistic to Humanitarian Photography: Manipulation in Photography in the Context of Political Conflicts. Perspectives on Culture. 46, 3 (Sep. 2024), 299-316. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.110.