From Humanistic to Humanitarian Photography
Manipulation in Photography in the Context of Political Conflicts
Abstract
This article examines the evolution of photography in the latter half of the 20th century, extending into contemporary times, focusing on André Rouillé’s concept of the shift from humanist to humanitarian photography. Initially, the article demonstrates how this transition in journalistic photography emerged, largely influenced by the political and social contexts depicted in these images. Through an analysis of specific photographic works, the article elucidates the distinctions between humanist and humanitarian photography during this period, with particular attention to the theme of manipulation. The latter sections of the article provide contemporary examples that reflect this discursive shift and address how manipulation in photography continues to impact the portrayal of current political conflicts.
References
Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Barthes, R. (2006). Retoryka obrazu. W: M. Skwara, S. Wysłouch (red.), Ut pictura poesis. Gdańsk.
(2022). Chłopiec sam przekroczył granicę? Była z nim jego rodzina!. Pozyskano z:
https://demagog.org.pl/fake_news/chlopiec-sam-przekroczyl-granice-byla-z-nim-jego-rodzina/?cn-reloaded=1 (dostęp: 06.10.2022)
Jermakowa, I. (2018). Wizualizacja jako narzędzie manipulacji współczesnej wojny informacyjno-hybrydowej. Historia jednej fotografii — „Rozejm w Szyrokinem”. Oblicza Komunikacji, nr 9, 167-174.
Kurz, I. (2007). Fototożsamość ,,Ja” w czasach fotografii. Kultura Współczesna, nr 2, 105-117
Michałowska, M. (2018). Fotografie i ich znaczenia - o potrzebie wizualnego alfabetyzmu. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Rouillé, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Redakcja (2016). Ukraińcy sfabrykowali dramatyczne zdjęcia z Donbasu?. Pozyskano z: https://kresy.pl/wydarzenia/ukraincy-sfabrykowali-dramatyczne-zdjecia-z-donbasu-foto/?__cf_chl_tk=aXIiwbRccOTRbf95FGNXr1j.nyoHNSmxBuv7g5CbFS8-1665057812-0-gaNycGzNEyU (dostęp: 06.10.2022)
Rybicki, A. (2018). Dekompozycja kadru. Wystawa Niepodległość sfotografowana - obraz kilku planów. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Wojtasik, L. (1987). Propaganda wizualna. Warszawa: Książka i Wiedza.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.