Przejście od fotografii humanistycznej do fotografii humanitarnej
Manipulacja w fotografii w kontekście konfliktów politycznych
Abstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie zmian zachodzących w fotografii w drugiej połowie XX w. (z uwzględnieniem odniesień do czasów współczesnych), które to zostały nazwane przez André Rouillé przejściem od fotografii humanistycznej do fotografii humanitarnej. Na początku artykułu zostanie udowodnione, iż zauważony zwrot w fotografii reporterskiej był możliwy głównie dzięki kontekstowi wykonywanych zdjęć, czyli fotografiom ukazującym świat w obliczu konfliktów politycznych. Na podstawie konkretnych dzieł fotograficznych zostaną ukazane różnice w fotografii humanistycznej i humanitarnej z opisywanego okresu, z czego wynikać będzie temat manipulacji w fotografii. W dalszej części pracy zawarte zostaną współczesne przykłady fotograficzne, które korespondują ze wskazaną zmianą dyskursu. Pojawią się również odniesienia do zagadnienia manipulacji w fotografii w obliczu współczesnych konfliktów politycznych.
Bibliografia
Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Barthes, R. (2006). Retoryka obrazu. W: M. Skwara, S. Wysłouch (red.), Ut pictura poesis. Gdańsk.
(2022). Chłopiec sam przekroczył granicę? Była z nim jego rodzina!. Pozyskano z:
https://demagog.org.pl/fake_news/chlopiec-sam-przekroczyl-granice-byla-z-nim-jego-rodzina/?cn-reloaded=1 (dostęp: 06.10.2022)
Jermakowa, I. (2018). Wizualizacja jako narzędzie manipulacji współczesnej wojny informacyjno-hybrydowej. Historia jednej fotografii — „Rozejm w Szyrokinem”. Oblicza Komunikacji, nr 9, 167-174.
Kurz, I. (2007). Fototożsamość ,,Ja” w czasach fotografii. Kultura Współczesna, nr 2, 105-117
Michałowska, M. (2018). Fotografie i ich znaczenia - o potrzebie wizualnego alfabetyzmu. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Rouillé, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Redakcja (2016). Ukraińcy sfabrykowali dramatyczne zdjęcia z Donbasu?. Pozyskano z: https://kresy.pl/wydarzenia/ukraincy-sfabrykowali-dramatyczne-zdjecia-z-donbasu-foto/?__cf_chl_tk=aXIiwbRccOTRbf95FGNXr1j.nyoHNSmxBuv7g5CbFS8-1665057812-0-gaNycGzNEyU (dostęp: 06.10.2022)
Rybicki, A. (2018). Dekompozycja kadru. Wystawa Niepodległość sfotografowana - obraz kilku planów. W: J. Szylko-Kwas (red.), Obraz czy wizja świat. Fotografia w przestrzeni kulturowej. Warszawa.
Wojtasik, L. (1987). Propaganda wizualna. Warszawa: Książka i Wiedza.
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.