Organizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej

Słowa kluczowe: turystyka zakupowa, turysta zakupowy, zachowania nabywców, organizacja wyjazdów, obiekt zakupowy, rynek turystyczny

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja determinant w obszarze organizacji wyjazdów przez turystów społeczności międzynarodowej na rynku turystyki zakupowej. Zakupy, zwłaszcza te w podróży, to nieodzowny element naszego życia. Turyści zarówno wyjeżdżają poza miejsca zamieszkania w celach zakupowych, jak i dokonują zakupów przy okazji podróży. Często stają się oni turystami zakupowymi. Każdy lubi bowiem przywieźć z wyjazdu jakąś pamiątkę, ale są także osoby, dla których zakupy poza miejscem zamieszkania stanowią główny cel wyjazdu. W ramach przedmiotowych badań poszukiwano czynników, które determinują respondentów do wyjazdów zakupowych m.in. w aspekcie organizacji wyjazdu. Weryfikacji poddano hipotezę w brzmieniu „Motyw podróży nie ma wpływu na sposób organizacji wyjazdu na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej”. Przeprowadzono własne badania ankietowe wśród społeczności międzynarodowej. Badania obejmowały następujące etapy: weryfikacja literatury przedmiotu, stron internetowych, przygotowanie kwestionariusza ankietowego, konsultacja kwestionariusza wśród wybranych uczestników turystyki zakupowej, ustalenia narzędzi badawczych, tj. media społecznościowe, ustalenie listy podmiotów, na których przeprowadzono badania, przeprowadzenie badań ankietowych. Turystyka zakupowa jest jedną z dochodowych form turystyki. Wiele destynacji turystycznych na świecie dostrzega jej znaczenie dla rozwoju rynku turystycznego. Respondenci podróżują w celach zakupowych, a na ich zachowania mają wpływ różne czynniki, m.in. te uwidaczniające się w ramach organizacji wyjazdu. Z badań wynika, że motyw wyjazdu, którym w tym przypadku były zakupy jako główny lub drugorzędny cel podróży, nie ma wpływu na zachowania turystów zakupowych w obszarze kwestii organizacyjnych. Miasta z uwagi na swoją ofertę w obszarze zarówno turystyki, jak i handlu, mogą kształtować produkt turystyki zakupowej, co stwierdzili w większości badani respondenci pochodzący z 33 krajów. Tego typu badania koncentrujące się na turystyce zakupowej wśród konsumentów międzynarodowej społeczności do tej pory nie były robione, dlatego należy to uznać za nowość w nauce.

Biogramy autorów

Beata Paliś, Uniwersytet Jagielloński

Doktor w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie ekonomia i finanse. Wykładowca akademicki, pracownik Instytutu Przedsiębiorczości Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Absolwentka studiów doktoranckich i magisterskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, studiów podyplomowych w Krakowskiej Szkole Biznesu UEK na kierunku zarządzanie turystyką międzynarodową oraz Europejskich Studiów Menedżerskich typu MBA. Prowadzone przez nią badania koncentrują się w obszarze turystyki, w tym turystyki biznesowej, zakupowej, zrównoważonej, marketingu terytorialnego, zarządzania projektami i funduszy unijnych. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym książki Turystyka zakupowa w miastach (Difin 2022).

Kasper Przenzak

Absolwent studiów magisterskich na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunku matematyka ze specjalnością matematyka finansowa. Planuje prowadzić badania dotyczące rozmaitych zastosowań matematyki w naukach ekonomicznych. Autor artykułów naukowych poświęconych badaniom zachowań konsumentów na rynku turystycznym.

Bibliografia

Bibliografia
1. Choi M. J., Heo C. Y., Law R. (2015). Progress in Shopping Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing 33 (sup), pp. 1-24. DOI:10.1080/10548408.2014.969393 (18.05.2018).
2. Cornell, D. A. V., Separa, L. A. C., & Torreon, C. J. D. (2022). Developing Divisoria as shopping tourism destination amidst COVID-19 pandemic. Revista Turismo & Desenvolvimento, 38, 129-140.
3. Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkt turystyczne. W: Stasiak A. (red.) Kultura i Turystyka wspólnie zyskać!, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi.
4. EY Centro de Estudios (2015). The new area of travel retail: Impact and challenges, pobrano 25.08.2019 z: http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf.Fashion.
5. Freudenheim E. (2022). Najlepsze zakupy na Brooklynie, https://pl.emitain.com/najlepsze-zakupy-w-brooklynie/.
6. Geuens M., Vantomme D., Brengman D. (2003). Developing a typology of airport shoppers, Tourism Management 25, pp. 615-622.
7. Gryszel, P. (2010). Destination management company a kształtowanie konkurencyjności obszaru turystycznego. W: Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa 2010, s. 637-653.
8. Hołderna-Mielcarek B., Majchrzak K. (2007). Strategia rozwoju turystyki zakupowej na przykładzie miasta Poznania. W: J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel. Gastronomia. Poznań: Turystyka, WSHiU.
9. Jin H., Moscardo G., Murphy L. (2017). Making sense of tourist shopping research: A critical review, Tourism Management 62, pp. 120-134.
10. Jade Market – Tips for Picking Real Jade for the Right Price (2021). Pobrane z: https://hongkongfreetours.com/jade-market/ (19.02.2022).
11. Lane M. Najlepsze sklepy na Piątej Alei w Nowym Jorku https://www.actualidadviajes.com/pl/najlepsze-sklepy-przy-Pi%C4%85tej-Alei-w-Nowym-Jorku/ (19.02.2022).
12. Liu D-Y ,Wang K-Ch , Mao T-Y, Yang Ch-Ch (2021). The Impact of Instagram Stories on Tourists, Consumption Behavior in Smart City Night Markets, Hindawi Mathematical Problems in Engineering Volume 2021, s. 1-11. Pobrane z: https://doi.org/10.1155/2021/5509265 (19.02.2022).
13. Kachniewska M., Nawrocka E., Niezgoda A., Pawlicz A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.. Warszawa.
14. Kowalczyk A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i studia geograficzne tom 35, s. 155-197.
15. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
16. Marchetti S. (2015). Insider guide to most fashionable place on Earth – Milan. Pobrane z: https://edition.cnn.com/travel/article/milan-fashion-quadrangle/index.html (19.02.2022).
17. Maruszczak M. (2011). 12 niesamowitych centrów handlowych z całego świata. Pobrane z: https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a (20.08.2022).
18. Minałto E. Najciekawsze domy towarowe świata. Raj dla fanów zakupów, ale też architektury. Pobrane z: ps://www.porta.com.pl/otworzsiena/architektura/najciekawsze-centra-handlowe-na-swiecie-raj-dla-fanow-zakupow-ale-tez-architektury (20.08.2022).
19. Niemczyk A. (2012). Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W: Zeszyty Naukowe. Seria specjalna: Monografie, nr 214. Kraków.
20. Niemczyk A. (2015). Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju (s.174-184). Handel wewnętrzny, 3(356).
21. Paliś B. (2022). Turystyka zakupowa w miastach. Warszawa: Difin.
22. Paliś B. (2018). Turystyka zakupowa w ofercie biur podróży (s.143-150). W: G. Rosa i A. Smalec (red.), Marketing i Zarządzanie nr 3 (53) Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. Uniwersytet Szczeciński.
23. Paliś B. (2017). Miejsce turystyki zakupowej w strategiach miast w Polsce i na świecie, (w:) G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego seria: „Ekonomiczne Problemy Usług”, Uniwersytet Szczeciński, s. 39–49.
24. Paliś, Przenzak (2022). Zachowania nabywców na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej. (w:) A. Kozłowska red. Gospodarka materiałowa&logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 26-39.
25. Poskrobko B. (red.), T. Borys, S. Czaja, T. Poskrobko (2020). Warsztat Naukowy Ekonomisty (s. 192-202). Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
26. Rabbiosi Ch. (2015). Renewing a historical legacy: Tourism, leisure shopping and urban branding in Paris (pp.195-203). Cities 42.
27. Roy B., Chandra Kuri B. (2015). An Empirical Study on Motivational Attributes of Shopping Tourists in Bangladesh: A Case Study of Bangladesh. European Journal of Business and Management, Vol.7, No.26.
28. Sun Y., Lin S. (2019). A Feasibility Study on the Transformation and Sustainable Development of “Disposable Tableware” in Taiwan Night Market (pp. 370-381). HCII 2019: Cross-Cultural Design. Culture and Society.
29. Szymańska A. I., Płaziak M. (2017). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 31(3).
30. Timothy J. Dallen (2005). Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure, Channel View Publications. USA.
31. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
32. Wójtowicz B. (2015). Centrum handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29 (3).
33. Zięba R. (2018). Największe centra handlowe świata. Pobrane z: https://hotmoney.pl/najwieksze-centra-handlowe-swiata/ (20.08.2022).
34. https://www.chatuchakmarket.org/ (19.02.2022).
35. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/tour_dem_esms.htm#stat_pres1554213670738 (19.08.2020).
36. https://www.28degreescard.com.au/travel-inspiration/7-best-shopping-destinations-around-the-world.html (18.02.2022).
37. https://www.getyourguide.pl/hong-kong-l174/hong-kong-ladies-market-temple-street-night-market-tour-t343681/?visitor-id=AA0966DCACE8463AB43F336C069F62BC&locale_autoredirect_optout=true (19.02.2022).
38. http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing (4.06.2017).
39. https://thegrovela.com/ (19.02.2022).
40. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata
41. https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a 2011(20.08.2022).
42. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata (20.08.2022).
Opublikowane
2024-09-29
Jak cytować
[1]
Paliś, B. i Przenzak, K. 2024. Organizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej. Perspektywy Kultury. 46, 3 (wrz. 2024), 255-282. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.18.