Consumer Behavior in the International Shopping Tourism Market
Abstract
This article aims to identify the determinants influencing the international tourists’ organization of shopping trips. Shopping, particularly while traveling, is a significant aspect of modern life, with many travelers making purchases as part of their journey or visiting destinations primarily for shopping purposes. The research investigates factors that drive individuals to engage in shopping tourism, including aspects related to trip organization. The primary hypothesis tested is that the theme of travel, specifically shopping, does not impact the organization of international shopping trips.
To address this hypothesis, a multi-stage research process was conducted, including a literature review, website analysis, questionnaire development, consultation with selected shopping tourists, and survey implementation. Data was collected through social media and other research tools from a diverse international sample. The study reveals that shopping tourism is a lucrative segment, with many global destinations recognizing its significance for economic development. The findings indicate that the motivation for travel – whether shopping as the primary or secondary purpose – does not significantly affect the organizational aspects of the trip. According to responses from individuals across 33 countries, cities with strong tourism and retail offerings can influence the attractiveness and development of shopping tourism. This research contributes novel insights into international shopping tourism, highlighting previously unexplored aspects of consumer behavior in this sector.
References
1. Choi M. J., Heo C. Y., Law R. (2015). Progress in Shopping Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing 33 (sup), pp. 1-24. DOI:10.1080/10548408.2014.969393 (18.05.2018).
2. Cornell, D. A. V., Separa, L. A. C., & Torreon, C. J. D. (2022). Developing Divisoria as shopping tourism destination amidst COVID-19 pandemic. Revista Turismo & Desenvolvimento, 38, 129-140.
3. Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkt turystyczne. W: Stasiak A. (red.) Kultura i Turystyka wspólnie zyskać!, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi.
4. EY Centro de Estudios (2015). The new area of travel retail: Impact and challenges, pobrano 25.08.2019 z: http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf.Fashion.
5. Freudenheim E. (2022). Najlepsze zakupy na Brooklynie, https://pl.emitain.com/najlepsze-zakupy-w-brooklynie/.
6. Geuens M., Vantomme D., Brengman D. (2003). Developing a typology of airport shoppers, Tourism Management 25, pp. 615-622.
7. Gryszel, P. (2010). Destination management company a kształtowanie konkurencyjności obszaru turystycznego. W: Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa 2010, s. 637-653.
8. Hołderna-Mielcarek B., Majchrzak K. (2007). Strategia rozwoju turystyki zakupowej na przykładzie miasta Poznania. W: J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel. Gastronomia. Poznań: Turystyka, WSHiU.
9. Jin H., Moscardo G., Murphy L. (2017). Making sense of tourist shopping research: A critical review, Tourism Management 62, pp. 120-134.
10. Jade Market – Tips for Picking Real Jade for the Right Price (2021). Pobrane z: https://hongkongfreetours.com/jade-market/ (19.02.2022).
11. Lane M. Najlepsze sklepy na Piątej Alei w Nowym Jorku https://www.actualidadviajes.com/pl/najlepsze-sklepy-przy-Pi%C4%85tej-Alei-w-Nowym-Jorku/ (19.02.2022).
12. Liu D-Y ,Wang K-Ch , Mao T-Y, Yang Ch-Ch (2021). The Impact of Instagram Stories on Tourists, Consumption Behavior in Smart City Night Markets, Hindawi Mathematical Problems in Engineering Volume 2021, s. 1-11. Pobrane z: https://doi.org/10.1155/2021/5509265 (19.02.2022).
13. Kachniewska M., Nawrocka E., Niezgoda A., Pawlicz A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.. Warszawa.
14. Kowalczyk A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i studia geograficzne tom 35, s. 155-197.
15. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
16. Marchetti S. (2015). Insider guide to most fashionable place on Earth – Milan. Pobrane z: https://edition.cnn.com/travel/article/milan-fashion-quadrangle/index.html (19.02.2022).
17. Maruszczak M. (2011). 12 niesamowitych centrów handlowych z całego świata. Pobrane z: https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a (20.08.2022).
18. Minałto E. Najciekawsze domy towarowe świata. Raj dla fanów zakupów, ale też architektury. Pobrane z: ps://www.porta.com.pl/otworzsiena/architektura/najciekawsze-centra-handlowe-na-swiecie-raj-dla-fanow-zakupow-ale-tez-architektury (20.08.2022).
19. Niemczyk A. (2012). Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W: Zeszyty Naukowe. Seria specjalna: Monografie, nr 214. Kraków.
20. Niemczyk A. (2015). Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju (s.174-184). Handel wewnętrzny, 3(356).
21. Paliś B. (2022). Turystyka zakupowa w miastach. Warszawa: Difin.
22. Paliś B. (2018). Turystyka zakupowa w ofercie biur podróży (s.143-150). W: G. Rosa i A. Smalec (red.), Marketing i Zarządzanie nr 3 (53) Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. Uniwersytet Szczeciński.
23. Paliś B. (2017). Miejsce turystyki zakupowej w strategiach miast w Polsce i na świecie, (w:) G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego seria: „Ekonomiczne Problemy Usług”, Uniwersytet Szczeciński, s. 39–49.
24. Paliś, Przenzak (2022). Zachowania nabywców na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej. (w:) A. Kozłowska red. Gospodarka materiałowa&logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 26-39.
25. Poskrobko B. (red.), T. Borys, S. Czaja, T. Poskrobko (2020). Warsztat Naukowy Ekonomisty (s. 192-202). Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
26. Rabbiosi Ch. (2015). Renewing a historical legacy: Tourism, leisure shopping and urban branding in Paris (pp.195-203). Cities 42.
27. Roy B., Chandra Kuri B. (2015). An Empirical Study on Motivational Attributes of Shopping Tourists in Bangladesh: A Case Study of Bangladesh. European Journal of Business and Management, Vol.7, No.26.
28. Sun Y., Lin S. (2019). A Feasibility Study on the Transformation and Sustainable Development of “Disposable Tableware” in Taiwan Night Market (pp. 370-381). HCII 2019: Cross-Cultural Design. Culture and Society.
29. Szymańska A. I., Płaziak M. (2017). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 31(3).
30. Timothy J. Dallen (2005). Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure, Channel View Publications. USA.
31. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
32. Wójtowicz B. (2015). Centrum handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29 (3).
33. Zięba R. (2018). Największe centra handlowe świata. Pobrane z: https://hotmoney.pl/najwieksze-centra-handlowe-swiata/ (20.08.2022).
34. https://www.chatuchakmarket.org/ (19.02.2022).
35. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/tour_dem_esms.htm#stat_pres1554213670738 (19.08.2020).
36. https://www.28degreescard.com.au/travel-inspiration/7-best-shopping-destinations-around-the-world.html (18.02.2022).
37. https://www.getyourguide.pl/hong-kong-l174/hong-kong-ladies-market-temple-street-night-market-tour-t343681/?visitor-id=AA0966DCACE8463AB43F336C069F62BC&locale_autoredirect_optout=true (19.02.2022).
38. http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing (4.06.2017).
39. https://thegrovela.com/ (19.02.2022).
40. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata
41. https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a 2011(20.08.2022).
42. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata (20.08.2022).
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.