Organizacja wyjazdów na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja determinant w obszarze organizacji wyjazdów przez turystów społeczności międzynarodowej na rynku turystyki zakupowej. Zakupy, zwłaszcza te w podróży, to nieodzowny element naszego życia. Turyści zarówno wyjeżdżają poza miejsca zamieszkania w celach zakupowych, jak i dokonują zakupów przy okazji podróży. Często stają się oni turystami zakupowymi. Każdy lubi bowiem przywieźć z wyjazdu jakąś pamiątkę, ale są także osoby, dla których zakupy poza miejscem zamieszkania stanowią główny cel wyjazdu. W ramach przedmiotowych badań poszukiwano czynników, które determinują respondentów do wyjazdów zakupowych m.in. w aspekcie organizacji wyjazdu. Weryfikacji poddano hipotezę w brzmieniu „Motyw podróży nie ma wpływu na sposób organizacji wyjazdu na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej”. Przeprowadzono własne badania ankietowe wśród społeczności międzynarodowej. Badania obejmowały następujące etapy: weryfikacja literatury przedmiotu, stron internetowych, przygotowanie kwestionariusza ankietowego, konsultacja kwestionariusza wśród wybranych uczestników turystyki zakupowej, ustalenia narzędzi badawczych, tj. media społecznościowe, ustalenie listy podmiotów, na których przeprowadzono badania, przeprowadzenie badań ankietowych. Turystyka zakupowa jest jedną z dochodowych form turystyki. Wiele destynacji turystycznych na świecie dostrzega jej znaczenie dla rozwoju rynku turystycznego. Respondenci podróżują w celach zakupowych, a na ich zachowania mają wpływ różne czynniki, m.in. te uwidaczniające się w ramach organizacji wyjazdu. Z badań wynika, że motyw wyjazdu, którym w tym przypadku były zakupy jako główny lub drugorzędny cel podróży, nie ma wpływu na zachowania turystów zakupowych w obszarze kwestii organizacyjnych. Miasta z uwagi na swoją ofertę w obszarze zarówno turystyki, jak i handlu, mogą kształtować produkt turystyki zakupowej, co stwierdzili w większości badani respondenci pochodzący z 33 krajów. Tego typu badania koncentrujące się na turystyce zakupowej wśród konsumentów międzynarodowej społeczności do tej pory nie były robione, dlatego należy to uznać za nowość w nauce.
Bibliografia
1. Choi M. J., Heo C. Y., Law R. (2015). Progress in Shopping Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing 33 (sup), pp. 1-24. DOI:10.1080/10548408.2014.969393 (18.05.2018).
2. Cornell, D. A. V., Separa, L. A. C., & Torreon, C. J. D. (2022). Developing Divisoria as shopping tourism destination amidst COVID-19 pandemic. Revista Turismo & Desenvolvimento, 38, 129-140.
3. Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkt turystyczne. W: Stasiak A. (red.) Kultura i Turystyka wspólnie zyskać!, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi.
4. EY Centro de Estudios (2015). The new area of travel retail: Impact and challenges, pobrano 25.08.2019 z: http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf.Fashion.
5. Freudenheim E. (2022). Najlepsze zakupy na Brooklynie, https://pl.emitain.com/najlepsze-zakupy-w-brooklynie/.
6. Geuens M., Vantomme D., Brengman D. (2003). Developing a typology of airport shoppers, Tourism Management 25, pp. 615-622.
7. Gryszel, P. (2010). Destination management company a kształtowanie konkurencyjności obszaru turystycznego. W: Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa 2010, s. 637-653.
8. Hołderna-Mielcarek B., Majchrzak K. (2007). Strategia rozwoju turystyki zakupowej na przykładzie miasta Poznania. W: J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel. Gastronomia. Poznań: Turystyka, WSHiU.
9. Jin H., Moscardo G., Murphy L. (2017). Making sense of tourist shopping research: A critical review, Tourism Management 62, pp. 120-134.
10. Jade Market – Tips for Picking Real Jade for the Right Price (2021). Pobrane z: https://hongkongfreetours.com/jade-market/ (19.02.2022).
11. Lane M. Najlepsze sklepy na Piątej Alei w Nowym Jorku https://www.actualidadviajes.com/pl/najlepsze-sklepy-przy-Pi%C4%85tej-Alei-w-Nowym-Jorku/ (19.02.2022).
12. Liu D-Y ,Wang K-Ch , Mao T-Y, Yang Ch-Ch (2021). The Impact of Instagram Stories on Tourists, Consumption Behavior in Smart City Night Markets, Hindawi Mathematical Problems in Engineering Volume 2021, s. 1-11. Pobrane z: https://doi.org/10.1155/2021/5509265 (19.02.2022).
13. Kachniewska M., Nawrocka E., Niezgoda A., Pawlicz A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.. Warszawa.
14. Kowalczyk A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i studia geograficzne tom 35, s. 155-197.
15. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
16. Marchetti S. (2015). Insider guide to most fashionable place on Earth – Milan. Pobrane z: https://edition.cnn.com/travel/article/milan-fashion-quadrangle/index.html (19.02.2022).
17. Maruszczak M. (2011). 12 niesamowitych centrów handlowych z całego świata. Pobrane z: https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a (20.08.2022).
18. Minałto E. Najciekawsze domy towarowe świata. Raj dla fanów zakupów, ale też architektury. Pobrane z: ps://www.porta.com.pl/otworzsiena/architektura/najciekawsze-centra-handlowe-na-swiecie-raj-dla-fanow-zakupow-ale-tez-architektury (20.08.2022).
19. Niemczyk A. (2012). Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W: Zeszyty Naukowe. Seria specjalna: Monografie, nr 214. Kraków.
20. Niemczyk A. (2015). Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju (s.174-184). Handel wewnętrzny, 3(356).
21. Paliś B. (2022). Turystyka zakupowa w miastach. Warszawa: Difin.
22. Paliś B. (2018). Turystyka zakupowa w ofercie biur podróży (s.143-150). W: G. Rosa i A. Smalec (red.), Marketing i Zarządzanie nr 3 (53) Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. Uniwersytet Szczeciński.
23. Paliś B. (2017). Miejsce turystyki zakupowej w strategiach miast w Polsce i na świecie, (w:) G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego seria: „Ekonomiczne Problemy Usług”, Uniwersytet Szczeciński, s. 39–49.
24. Paliś, Przenzak (2022). Zachowania nabywców na międzynarodowym rynku turystyki zakupowej. (w:) A. Kozłowska red. Gospodarka materiałowa&logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 26-39.
25. Poskrobko B. (red.), T. Borys, S. Czaja, T. Poskrobko (2020). Warsztat Naukowy Ekonomisty (s. 192-202). Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.
26. Rabbiosi Ch. (2015). Renewing a historical legacy: Tourism, leisure shopping and urban branding in Paris (pp.195-203). Cities 42.
27. Roy B., Chandra Kuri B. (2015). An Empirical Study on Motivational Attributes of Shopping Tourists in Bangladesh: A Case Study of Bangladesh. European Journal of Business and Management, Vol.7, No.26.
28. Sun Y., Lin S. (2019). A Feasibility Study on the Transformation and Sustainable Development of “Disposable Tableware” in Taiwan Night Market (pp. 370-381). HCII 2019: Cross-Cultural Design. Culture and Society.
29. Szymańska A. I., Płaziak M. (2017). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego 31(3).
30. Timothy J. Dallen (2005). Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure, Channel View Publications. USA.
31. World Tourism Organization (UNWTO) (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madryt.
32. Wójtowicz B. (2015). Centrum handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29 (3).
33. Zięba R. (2018). Największe centra handlowe świata. Pobrane z: https://hotmoney.pl/najwieksze-centra-handlowe-swiata/ (20.08.2022).
34. https://www.chatuchakmarket.org/ (19.02.2022).
35. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/tour_dem_esms.htm#stat_pres1554213670738 (19.08.2020).
36. https://www.28degreescard.com.au/travel-inspiration/7-best-shopping-destinations-around-the-world.html (18.02.2022).
37. https://www.getyourguide.pl/hong-kong-l174/hong-kong-ladies-market-temple-street-night-market-tour-t343681/?visitor-id=AA0966DCACE8463AB43F336C069F62BC&locale_autoredirect_optout=true (19.02.2022).
38. http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing (4.06.2017).
39. https://thegrovela.com/ (19.02.2022).
40. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata
41. https://gadzetomania.pl/12-niesamowitych-centrow-handlowych-z-calego-swiata,6703815609735297a 2011(20.08.2022).
42. http://womanadvice.pl/25-najwiekszych-centrow-handlowych-z-calego-swiata (20.08.2022).
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.