Archiwa - strona 6

  • Supermarket i antykwariat
    Tom 2 Nr 1 (2010)
    Drugi numer "Perspektyw Kultury" został poświęcony szeroko rozumianej tematyce antykwariatu i supermarketu. Te dwie konkretne instytucje handlowe w naszym ujęciu handlowe stają się ważnymi symbolami. Supermarkety - przestrzeń publiczna odizolowana od przyrody, polityki, religii, miejsce "poza czasem" zawsze takie samo, niezależnie od pory dnia i roku, to niejednokrotnie już wykorzystany symbol zglobalizowanej, kultury "masowej". Na przeciwległym biegunie umieściliśmy antykwariaty - małe, prywatne sklepy ze starymi książkami, grafikami, mapami - zepchnięte na margines handlu, lecz wciąż istniejące, potraktowane przez nas jako swoisty symbol kultury "wysokiej", dziedzictwa historycznego oraz ich miejsca w stylu życia i mentalności współczesnej. Jako metafory odchodzącego w przeszłość życia "na starych zasadach".
    Taka przewrotna symbolika, sugerująca, że miejsce dawnych wartości duchowych i świadomości historycznej jest dziś w antykwariacie, prowokuje dyskusję na temat tendencji społecznych powodujących, że nasze życie codzienne zaczyna się toczyć wokół galerii handlowych, w świecie zakupów i pop-kultury.
  • PERSPEKTYWY KULTURY NR 1 (1/2009) Dobro i zło w kulturze współczesnej
    Tom 1 Nr 1 (2009)
    Pierwszy numer (2009) otwiera ankieta redakcyjna dotycząca problemu Dobra i zła w kulturze współczesnej. Grupie polskich humanistów, zostały zadane pytania dotyczące: stopnia obecności bądź nieobecności kategorii etycznych dobra i zła we współczesnej kulturze masowej i elitarnej, aktualności tezy Allana Blooma, stanowiącej, że we współczesnej kulturze opozycja "dobro - zło" zastępowana jest opozycją "tolerancja - dyskryminacja", zapytano również o prawa badacza kultury do oceny badanych zachowań i wytworów kultury właśnie w kategoriach dobra i zła.
51-52 of 52